با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در برخی کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل، هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

 

به گزارش جماران، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا امروز سه شنبه 26 مه (6 خرداد) 5 میلیون و 590 هزار و 358 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

 

آمار جهانی کرونا

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 247 هزار و 907 نفر نیز جان خود را از دست داده و 2 میلیون و 366 هزار و 574 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

در حال حاضر ایالات متحده در صدر کشورهایی ا‌ست که با بحران ناشی از همه ‌گیری جهانی کووید19 روبرو شده ‌اند.

پس از آمریکا برزیل با 376,669 مورد ابتلا، سپس روسیه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و فرانسه قرار دارند.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 99 هزار و 805 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم 464 هزار و 670 نفر اعلام شد.

با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در برخی کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل، هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

کودکان زیر 2 سال هرگز ماسک نزنند

یک گروه پزشکی در ژاپن اعلام کرد کودکان زیر دوسال نباید از ماسک استفاده کنند چرا که ماسک، تنفس شان را دشوار کرده و آنها را در معرض خفگی قرار می ‌دهد.

 

ویروس کرونا 12 دقیقه در هوا می ‌ماند

تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا نشان می ‌دهد وقتی یک فرد برای یک دقیقه با صدای بلند در یک فضای سربسته صحبت می ‌کند، می‌ تواند دست کم یک هزار قطره کوچک مخاطی تولید کند و این قطرات بسیار کوچک تنفسی آلوده به کرونا 12 دقیقه در هوا می‌ ماند.

به همین علت، در مکان‌ هایی همانند رستوران‌ ها که افراد با صدای بلند صحبت می‌ کنند، احتمال اینکه این قطرات بسیار کوچک دستگاه تنفسی در هوا پخش شود بسیار زیاد است.

 

آغاز آزمایش یک واکسن کرونای دیگر روی انسان

همزمان با رقابت شرکت ‌های دارویی و کشورهای مختلف برای تولید واکسن کرونا، شرکت «نواواکس» آمریکا آغاز آزمایش بالینی واکسن تولیدی خود را اعلام کرد.

سی ‌ان ‌ان بامداد امروز سه ‌شنبه گزارش داد که این شرکت مستقر در ایالت «مریلند» آمریکا که 130 نفر بین 18 تا 59 ساله برای دریافت واکسن آن داوطلب شده ‌اند، گفته است که از همین امروز آزمایش بالینی واکسن تولیدی خود را آغاز می ‌کند.

واکسن این شرکت با نام NVX‑CoV2373 قرار است امروز برای نخستین بار در استرالیا که انجام مرحله اول آزمایش‌ های بالینی آن را در دو بیمارستان برعهده گرفته، به اولین داوطلب ترزیق شود.

این واکسن در مراحل آزمایشگاهی سطح بالایی از آنتی‌بادی را در بدن بیمار تولید کرده که به گفته این شرکت، نتایج آن حاکی از شواهدی محکم برای ایجاد ایمنی در بدن انسان در مقابل کووید19 است.

نتایج نهایی پس از انجام آزمایش بالینی آن تا ماه ژوئیه (تیرماه) مشخص خواهد شد.

نواواکس برای تولید این واکسن 388 میلیون دلار بودجه از «ائتلاف برای ابتکارهای آمادگی در مقابل همه‌ گیری» که متشکل از گروهی از سازمان‌ های دولتی، خصوصی و نیکوکاران است، دریافت کرده است.

در پایان اردیبهشت ماه نتایج کارآزمایی فاز نخست واکسن شرکت آمریکایی دیگری به نام «مدرنا» منتشر شده بود و مدیر اجرایی این شرکت گفته بود «بسیار رضایت ‌بخش است.»

 

ژاپن داروی آویگان را فعلا تائید نمی ‌کند

خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش داد که دولت آن کشور از تائید داروی ساخت شرکت فوجی تا آخر ماه مه منصرف شده است.

این در حالیست که 9 اردیبهشت وزیر خارجه آن کشور گفته بود ده‌ ها کشور درخواست دریافت دارو را مطرح کرده ‌اند و قرار است رایگان در اختیار 38 کشور قرار گیرد.

با این حال در روزهای گذشته گزارش ‌هایی منتشر شد که نشان می ‌دهد آویگان ممکن است چندان بر کرونا موثر نباشد. هنوز نهادهای دولتی مسئول در ژاپن این دارو را تائید یا رد نکرده ‌اند.

 

طراح نوجوان پربیننده ‌ترین سایت کووید19 پیشنهاد 7 میلیون یورویی را رد کرد

«آوی شیفمن» نوجوان 17 ساله آمریکایی ساکن «سیاتل»یک نوجوان آمریکایی که موفق شده پربیننده ‌ترین وب‌ سایت حاوی اطلاعات جهانی بیماری کووید19 را طراحی کند، پیشنهاد فروش آن را به قیمت 7 میلیون یورو رد کرد.

وی با طراحی وب‌ سایتی به نام ncov2019.live جمع‌ آوری اطلاعات و داده ‌های سازمان جهانی بهداشت، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها و داده‌ های دولتی وزارتخانه ‌های بهداشت در سراسر جهان را آغاز کرده است.

در حال حاضر روزانه 30 میلیون نفر از این وب ‌سایت بازدید می‌ کنند. بالاترین پیشنهادی که  شیفمن با آن مواجه شده 8 میلیون دلار(حدود 7.3 میلیون یورو) بوده ولی او گفته هدف این سایت انتشار مجانی اطلاعات این بیماری همه ‌گیر در سراسر جهان است و قصد کسب درآمد ندارد.

 

توقف کاربرد آزمایشی داروی تجویزی ترامپ

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که کاربرد آزمایشی «هیدروکسی کلروکین» داروی ضدمالاریا، برای درمان مبتلایان به کرونا را به دلیل نگرانی ‌های ایمنی «به طور موقت» متوقف کرده است تا هیات نظارت بر ایمنی دارویی این سازمان بررسی‌ های لازم را انجام دهد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مجله پزشکی لانست چند روز پیش نتیجه تحقیقاتی را منتشر کرد که حکایت از آن داشت هیدروکسی کلروکین منجر به افزایش احتمال مرگ در بیماران مبتلا به کووید19 می شود.

دانشمندان همواره درباره عوارض جانبی این دارو هشدار داده‌ اند. با این حال دونالد ترامپ که از طرفداران سرسخت این داروست، اخیرا اعلام کرده بود که برای پیشگیری از کرونا این دارو را مصرف می‌ کند - اقدامی که در آمریکا بحث برانگیز شد.

این دارو می‌ توانند خطر عوارض جدی، مانند آسیب کلیوی و کبدی داشته باشد. مواردی هم مرگ به علت مصرف دوز بالای این داروها گزارش شد.

 

بر خلاف سخنان ترامپ، کرونا در آمریکا سیر نزولی ندارد

محدودیت‌ های اعمال شده به علت شیوع کووید19 در آمریکا در اکثر ایالت‌ ها کاهش یافته است. این در حالی است که بررسی‌ ها و آمار جدید نشان می‌دهد، شمار مبتلایان به این بیماری در 18 ایالت در حال افزایش است. در 22 ایالت دیگر آمار تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثابت است. در 10 ایالت دیگر هم آمار سیر نزولی دارد. به بیان دیگر در 40 ایالت از مجموع 50 ایالت آمریکا، شمار مبتلایان به این بیماری سیر نزولی ندارد.

در حال حاضر هر 50 ایالت آمریکا مراحل کاهش محدودیت‌ ها را آغاز کرده‌ اند و فقط دو ایالت «نیویورک و ایلینوی» و همچنین پایتخت آمریکا، محدودیت ‌هایی بیش از بقیه دارند. هفته گذشته 11 ایالت آمریکا از رکوردهای جدید در تعداد مبتلایان خبر دادند که روشن نیست این آمار نشان از موج جدید کرونا دارد یا به دلیل تعداد آزمایش‌های بیشتر در این ایالت‌ ها است.

 

موج دوم ابتلا به کرونا در آرکانزاس شروع شد

با لغو محدودیت ها، آمار جدید نشان دهنده افزایش مجدد شمار مبتلایان به این بیماری در آرکانزاس است. فرماندار آرکانزاس با تایید این مسئله اعلام کرد این ایالت وارد فاز شیوع مجدد این بیماری شده است.

فرماندار ایالت آرکانزاس در این خصوص به صورت جدی هشدار داده است.

 

ظهور بایدن پس از دو ماه با ماسک 

«جو بایدن» کاندیدای حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز دوشنبه برای اولین بار طی بیش از دو ماه گذشته در یک رویداد عمومی در شهر «ویلمینگتون» در ایالت «دلاور» (محل سکونت خودش) شرکت کرد.

رقیب دونالد ترامپ که ماسک به صورت زده بود؟، از اواسط ماه مارس (اواخر اسفند) همزمان با شیوع کرونا تنها از طریق تماس ویدئویی از داخل خانه اش کارزار انتخاباتی خود را ادامه داد.

آخرین حضور عمومی بایدن 77 ساله پیش از مراسم روز دوشنبه به مناظره با «برنی سندرز» رقیب پیشین خود در روز 15 مارس (25 اسفند) بر می گشت.

با این حال دونالد ترامپ 73 ساله تاکنون برخلاف جو بایدن حاضر به استفاده از ماسک در برابر دوربین رسانه ها نشده است.

 

برزیل همچنان در بحران

برزیل با 376,669 مبتلا و جان باختن نزدیک به 23522 نفر به دومین کشور آسیب ‌دیده از کرونا در جهان تبدیل شده است.

با این حال «ژائیر بولسونارو» رئیس ‌جمهور راستگرای این کشور، همچنان بر رویکرد متفاوت خود پافشاری می ‌کند و در ماه ‌های اخیر دو وزیر بهداشت کابینه او کناره‌ گیری کرده ‌اند.

رسانه‌ های برزیل در روزهای اخیر مملو از مطالبی درباره ویدئوی جنجالی جلسه کابینه است که دیوان عالی این کشور منتشر کرد. در این ویدئو که رئیس ‌جمهور بارها ناسزا می ‌گوید فقط یک بار، آن هم به دلیلی دیگر، به کرونا اشاره می‌ شود.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که منع ورود مسافران خارجی از برزیل به امریکا دو روز زودتر از موعد اعلام شده به اجرا گذاشته می شود. دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که این منع از پنجشنبه (28 مه) اعمال می شود.

 

پایان قرنطینه دو هفته ای مسافران خارجی در اسپانیا

در اروپا نیز برداشته شدن محدودیت ‌ها روندی سریع ‌تر یافته است.

دولت اسپانیا از پایان قرنطینه دو هفته ای مسافران خارجی از اول ژوئیه (11 تیر) خبر داد. این تصمیم پس از جلسه دوشنبه هیات وزیران اسپانیا اعلام شد. 

نخست وزیر اسپانیا خطاب به گردشگران گفت: اسپانیا از ژوئیه منتظر شماست.

 

بازگشایی کامل جمهوری چک و افزایش نگرانی ها

در جمهوری چک با اینکه شمار مبتلایان روندی نزولی داشت و این کشور از روز دوشنبه کامل بازگشایی شده، اما پیدا شدن یک کانون جدید همه ‌گیری در شرق این کشور نگرانی ‌ها را افزایش داده است.

شهر «کاروینا» در مرز چک و لهستان واقع شده و در چند روز گذشته ابتلای 212 نفر از ساکنان این شهر، عمدتا کارگران یک معدن زغال‌ سنگ و اعضای خانواده ‌شان، تایید شده است.

در حال حاضر این معدن زغال‌سنگ تعطیل شده و برای این شهر نیز مقرراتی متفاوت از سایر شهرهای جمهوری چک وضع شده است.

 

کارخانه فرآورده ‌های گوشتی هلند، کانون جدید کرونا 

یک کارخانه فرآورده ‌های گوشتی در شهری در هلند، هم ‌مرز با آلمان، به کانون جدید همه‌ گیری کرونا تبدیل شده است.

مقام‌ های محلی شهر «خروئینلو» گفتند تاکنون آزمایش 147تن از کارگران این کارخانه مثبت بوده است که از بین آنان 79 تن ساکن آلمان هستند.

 

بازگشایی فعالیت فروشگاه ‌ها و خرده فروشی های انگلیس

هم زمان «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که فروشگاه‌ ها و خرده فروشی ها می توانند به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دولت فعالیت های خود را از ماه ژوئن از سر بگیرند.

با این حال انگلیس قصد دارد از 8 ژوئن (19 خرداد) قرنطینه دو هفته ای برای مسافران بین المللی به اجرا بگذارد. طبق قوانین، هر شهروندی که از دیگر نقاط به انگلیس برگردد باید به مدت دو هفته در قرنطینه خانگی بماند.

 

از سرگیری پروازهای داخلی در هند و ازدحام در فرودگاه‌ های این کشور

به دنبال از سرگیری پروازهای داخلی در هند، مسافران با ماسک و وسایل محافظت شخصی در فرودگاه دهلی حاضر شدند و در صف‌ های طولانی خود را آماده پرواز کردند.

مسئولان دولت هند پیش از لغو این محدودیت‌ های مسافرتی، اعلام کردند که اقداماتی از جمله سنجش درجه حرارت بدن مسافران در فرودگاه انجام خواهد شد و همچنین ماموران فرودگاه بر داشتن اپلیکیشن ردیابی مسافران با تلفن همراه نظارت می‌ کنند.

ضدعفونی کردن کفش ‌ها و بار مسافران هم از دیگر اقدامات است.

 

پایان وضعیت اضطراری در ژاپن

در ژاپن نیز «شینزو آبه» نخست‌ وزیر این کشور، از پایان وضعیت اضطراری خبر داد و اعلام کرد از نیمه ‌شب دوشنبه تمامی محدودیت ‌های وضع ‌شده لغو خواهد شد.

 

عید فطر با محدودیت

در اکثر کشورهای اسلامی نیز یکی از دو روز یکشنبه و دوشنبه «عید فطر» اعلام شد اما آئین‌ های مذهبی همراه با محدودیت بود یا برگزار نشد.

در رام ‌الله در کرانه باختری رود اردن، نیز اعلام شد شمار مبتلایان جدید به ‌شدت رو به کاهش است و از این رو، مقررات قرنطینه در دو گام، از روزهای سه‌ شنبه و چهارشنبه، لغو می‌ شود.

کرانه باختری حدود دو ماه پیش محدودیت‌ هایی برای مقابله با کرونا وضع کرد و تاکنون 368 مبتلا و 2 مرگ بر اثر کرونا در این منطقه ثبت شده است.

 

عربستان از اول تیر به قرنطینه سراسری - به جز مکه - پایان می ‌دهد

عربستان سعودی می ‌گوید از این هفته ساعت محدودیت‌ های ترددی را کاهش می‌ دهد و از اول تیر ماه نیز به قرنطینه سراسری پایان خواهد داد.

با این حال پایان قرنطینه و مقررات ناشی از شیوع کووید19 شامل شهر مکه نمی‌ شود.

آن طور که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داده از هفت روز دیگر ممنوعیت انجام پروازهای داخلی، نماز جماعت در مساجد، حضور کارکنان و کارمندان چه در بخش دولتی یا خصوصی پایان می‌ یابد.

در شهر مکه ساعت منع رفت و آمد به 15 بعدازظهر تا شش صبح محدود، و نماز در مسجد‌های شهر نیز از اول تیر مجاز خواهد شد.

در حال حاضر شمار موارد ثبت‌ شده ابتلا به کووید19 در این کشور 74 هزار نفر و شمار موارد رسمی جان ‌باختگان 400 نفر است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.