وزیر خارجه دولت جورج بوش، دونالد ترامپ را به «دروغگویی» متهم، و از بایدن حمایت کرد.

 

به گزارش جماران، گاردین گزارش داد «کالین پاول» وزیر خارجه پیشین آمریکا از حزب جمهوری خواه اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به «جو بایدن» کاندیدای حزب دموکرات رای خواهد داد.

او در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» از آنچه «دروغگویی های» «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی خواند، انتقاد کرد.

کالین پاول اولین وزیر خارجه سیاه پوست آمریکا بود.

حمایت او از جو بایدن همزمان با موج اعتراض ها به نژادپرستی در آمریکا صورت می گیرد. با این حال انتقاد او از دونالد ترامپ تازگی ندارد زیرا اولین وزیر خارجه دولت جورج دبلیو بوش در سال 2016 میلادی هم گفته بود به «هیلاری کلینتون» کاندیدای حزب دموکرات رای می دهد.

کالین پاول گفت: «در سال 2016 نمی توانستم به او [ترامپ] رای دهم و امسال هم مطمئنا نمی توانم از رئیس جمهور ترامپ حمایت کنم.»

وی در بخشی از سخنانش دونالد ترامپ را به نادیده گرفتن قانون اساسی آمریکا متهم کرد.

کالین پاول اظهار داشت: «ما یک قانون اساسی داریم، باید به آن احترام بگذاریم. رئیس جمهور از قانون اساسی فاصله گرفته است.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا ضمن متهم کردن دونالد ترامپ به «دروغگویی» افزود: «او همیشه دروغ می گوید.»

کالین پاول که بین سال های 2001 تا 2005 سکاندار دستگاه دیپلماسی آمریکا بود از «سکوت» حزب جمهوری خواه در برابر چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور ابراز تاسف کرد.

«جیمز ماتیس» اولین وزیر دفاع کابینه دونالد ترامپ نیز چند روز پیش با انتشار بیانیه ای از دونالد ترامپ به شدت انتقاد کرده بود. او رئیس جمهور کنونی آمریکا را به تلاش برای ایجاد «شکاف» در جامعه متهم کرد.

ژنرال مارتین دمپسی و ژنرال مایکل مولن نیز که هر دو از فرماندهان پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هستند از استقرار ارتش در شهرها انتقاد کرده‌ اند. پاول گفت:‌ «از آنچه ژنرال‌ ها و دیپلمات‌ هایمان می‌ گویند، خوشحالم. ما یک قانون اساسی داریم که باید از آن پیروی کنیم. رئیس جمهور از آن منحرف شده است.»

روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داده است که «جورج دبلیو بوش» چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا نیز از کاندیداتوری دونالد ترامپ حمایت نخواهد کرد.

«کاندولیزا رایس» یکی دیگر از وزرای خارجه دوره ریاست جمهوری جورج بوش نیز از اعزام ارتش به شهرها و ایالت ‌های آمریکا انتقاد کرده است.

دونالد ترامپ در واکنش به انتقادهای کالین پاول در صفحه توئیتر خود نوشت: «کالین پاول، یک خشک‌ مغز واقعی که مسئول درگیر کردن ما در جنگ‌ های مصیبت ‌بار در خاورمیانه است، همین الان اعلام کرد که به یک خشک ‌مغز دیگر، جو بایدن خواب ‌آلود رای می ‌دهد. آیا پاول نبود که گفت عراق سلاح کشتار جمعی دارد؟‌ آنها نداشتند ولی ما به جنگ رفتیم.»

کالین پاول پیش از حمله آمریکا به عراق در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرده بود که حکومت صدام حسین، رئیس جمهور وقت عراق سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد.

کالین پاول نه تنها اولین وزیر خارجه سیاهپوست تاریخ آمریکا بود بلکه اولین نظامی سیاهپوستی بود که در سال 1989 به ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.