تجمعات اعتراضی که از روز سه ‌شنبه و در اعتراض به کشته شدن «جورج فلوید» سیاه پوست در «مینیاپولیس» آغاز شد، شب گذشته نیز در نیویورک،‌ واشنگتن و بسیاری از شهرهای آمریکا ادامه یافت.

 

به گزارش جماران، با وجود مقررات منع رفت و آمد، اعتراضات و تظاهرات همچنان در سراسر آمریکا ادامه دارد.

تجمعات اعتراضی که از روز سه ‌شنبه و در اعتراض به کشته شدن «جورج فلوید» در «مینیاپولیس» آغاز شد، شب گذشته نیز در نیویورک،‌ واشنگتن و بسیاری از شهرهای آمریکا ادامه یافت.

نیروهای گارد ملی در برخی ایالت ها از جمله مینه سوتا، کلورادو، آریزونا وارد عمل شده اند. در مقابل شرایط بی نهایت پرتنش کنونی، شهرهای آتلانتا، فیلادلفیا، واشنگتن، لس آنجلس از جمله شهرهایی هستند که در آنها مقررات منع رفت و آمد به اجرا در آمده است. ولی با وجود اعلام مقررات منع رفت و آمد، هزاران نفر با حضور در خیابان های مینیاپولیس، این مقررات را نادیده گرفته اند.

خبرنگار گاردین در مورد اوضاع مینیاپولیس می گوید: بزرگراه های اصلی بسته شده اند و موانعی هم در خیابان ها گذاشته شده اند. پلیس به شکل گسترده ای حضور دارد.

بنای یادبود واشنگتن توسط معترضان به آتش کشیده شد

خبرنگار ان بی سی گزارش داد بنای یادبود واشنگتن از چند جهت در حال سوختن است.

این اقدام توسط معترضان صورت گرفته است.

 

1

 

کلیسای معروف به «کلیسای رئیس جمهورها» در جهات مخالف کاخ سفید در واشنگتن هم به آتش کشیده شده است. 

خبرنگار گاردین نوشته است: کاخ سفید را از چند جهت آتش و دود فرا گرفته است.

برخی مقامات پلیس به شرط ناشناس ماندن به گاردین گفتند: شهردار واشنگتن در ابتدای شب گذشته گفت از 500 گارد حفاظتی واشنگتن دی سی درخواست کمک کرده است. سپس با افزایش دامنه اعتراضات، او 1200 نیروی کمکی دیگر را هم وارد عمل کرد.

فرماندار واشنگتن هم 200 عضو دیگر گارد ملی را در «بلوو» در شرق سیاتل مستقر کرده است.

از سوی دیگر، معترضان در «بیرمینگهام» در ایالت آلاباما مجسمه یادبود واقع در پارک «لین» را بر پایین کشیدند.

بازداشت دختر شهردار نیویورک در اعتراضات

برخی منابع از بازداشت دختر شهردار شهر نیویورک در اعتراضات شب گذشته در اعتراضات منهتن خبر داده اند.

 

6

 

نیویورک تایمز گزارش داد «چیارا دی بلاسیو» یکی از 100 معترضی است که پس از بی توجهی به هشدار پلیس برای بازگشت به منازل و توقف اعتراضات، بازداشت شد.

دادستان کل نیویورک خطاب به خبرنگاران: لطفا خشونت پلیس را گزارش دهید

خبرنگار وال استریت ژورنال توئیت کرد اعتراضات شدیدی در نیویورک جریان دارد و پلیس چندین بار مرا با سپر از ناحیه صورت مورد حمله قرار داده و مرا به زمین زده است.

«لتیشیا جیمز» دادستان کل نیویورک در واکنش به این توئیت نوشته است: «لطفا این مسئله را به دفتر من گزارش دهید.»

پلیس آمریکا تاکنون بیش از 2500 نفر را طی اعتراضات بازداشت کرده است

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبر فوری به نقل از واشنگتن پست گزارش داد پلیس آمریکا تاکنون بیش از 2500 نفر را در جریان اعتراضات به قتل جرج فلوید بازداشت کرده است.

خشم معترضان از پیام های ترامپ

پیام ‌های توئیتری دونالد ترامپ، بر خشم تظاهرات کنندگان افزوده و کمکی به آرام کردن اوضاع نکرده است.

ترامپ از اعزام نیرو‌های ارتش به شهر مینیاپولیس، کانون اعتراض ها، سخن گفته بود تا اعتراضات را خاموش کنند. ترامپ گفته بود در بین تظاهرات کنندگان کسانی هستند که باید به آنها درسی بدهیم که بدانند نباید دست به این کار‌ها بزنند.

دونالد ترامپ در تازه ترین توئیت خود نوشته است: «عبور از خطوط ایالتی برای تحریک خشونت یک جرم فدرالی محسوب می شود! فرمانداران و شهرداران باید بسیار سخت گیرانه تر برخورد کنند. در غیر این صورت دولت فدرال ورود خواهد کرد و اقدامات لازم را انجام خواهد داد، اقداماتی که شامل استفاده از قدرت نامحدود ارتش و بازداشت های بسیاری خواهد بود. متشکرم!»

 

2

 

کریس مورفی: ترامپ به طرز غم انگیزی تصمیم گرفت کشور را با بنزین شعله ور کند

سناتور «کریس مورفی» در حساب توئیتری خود نوشت: امروز رئیس جمهور فرصتی داشت تا برای ایجاد آرامش کشور تلاش کند. هرچند ممکن بود چیزی که او گفت کمکی نکند، اما او می توانست سعی کند کلمات التیام بخشی به زبان آورد. او دقیقا برعکس عمل کرد و به طرز غم انگیز و قابل پیش بینی تصمیم گرفت تا کشور را با بنزین بیشتری شعله ور کند.

انتقال ترامپ به زیرزمین کاخ سفید

این در حالیست که شبکه ان بی سی تایید کرده است دونالد ترامپ جمعه برای مدتی کوتاه توسط سرویس مخفی به پناهگاه زیرزمینی در کاخ سفید منتقل شد.

این همان پناهگاهی است که طی حملات 11 سپتامبر «دیک چنی» معاون رئیس جمهور وقت از آن استفاده کرد.

نیویورک تایمز نیز نوشت ترامپ در اقدامی پیشگیرانه به علت نزدیک شدن معترضان (به کاخ سفید) به یک پناهگاه سری مخصوص مقابله با تهدید تروریستی منتقل شده بود.

در خبری دیگر شبکه ان بی سی گزارش داد: سرویس مخفی آمریکا برای آنچه تلاش برای اطمینان از امنیت عمومی خوانده از عابران پیاده و رانندگان خواسته است تا از حضور در خیابان ها و پارک های نزدیک مجموعه کاخ سفید اجتناب کنند.

تظاهرات در نزدیکی کاخ سفید با کیسه های حامل سنگ 

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد منابع رسمی اعلام کردند در واشنگتن بعد از برگزاری تظاهرات جدید نزدیک کاخ سفید، مقررات منع آمد و شد اعلام شد.

در همین حال شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: پلیس آمریکا به تظاهرات کنندگان در نزدیکی کاخ سفید در واشنگتن هشدار داد. این تظاهرات کنندگان مقادیر زیادی کیسه های حامل سنگ با خود به همراه دارند.

نخستین گفت و گوی زنده خانواده فلوید و پلیس مینیاپولیس

خانواده فلوید و پلیس مینیاپولیس برای نخستین بار به صورت زنده در شبکه سی ان ان با یکدیگر گفت و گو کردند.

 

5

 

خانواده فلوید خواستار بازداشت عاملان قتل جورج و اجرای عدالت شدند.

کشته شدن پنج نفر در اعتراضات

روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد از زمان آغاز اعتراضات در ایالت های مختلف این کشور تاکنون پنج نفر بر اثر خشونت ها کشته شده اند.

تمدید مقررات منع آمد و شد در کلیولند

در شهر «کلیولند» در ایالت اوهایو مقررات منع آمد و شد تا سه شنبه تمدید شد. در تظاهرات شب گذشته 65 بزرگسال و یک کودک بازداشت شدند.

تلاش برای زیر گرفتن معترضان با خودرو

در تحولی دیگر یک خودرو به قصد زیر گرفتن تظاهرات کنندگان به تجمع هزاران نفر در پل مینیاپولیس حمله کرد. به نظر می رسد کسی جراحتی ندیده باشد البته دو کودک مفقود شده اند.

 

3

 

شلیک نیروهای پلیس آمریکا در شهر اوکلند به یک خبرنگار

نیروهای پلیس آمریکا به یک خبرنگار که در حال پوشش ناآرامی های شهر اوکلند در ایالت کالیفرنیا بود، شلیک کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی ای پی تی ان، این خبرنگار بارها و بارها فریاد زد که من یک خبرنگارم اما نیروهای پلیس به فریادهای وی توجهی نکردند و او را هدف قرار دادند.

ترامپ «آنتیفا» را «سازمان تروریستی» خواند

دونالد ترامپ گروه‌های چپ گرای افراطی و ضدفاشیست به نام آنتیفا را به دست داشتن در اعتراض های خشونت آمیز در شهرهای آمریکا متهم کرده و آن را سازمان تروریستی خوانده است.

ترامپ در واکنش به ناآرامی های شب های گذشته در تعدادی از شهرهای آمریکا در توییتر نوشت:‌ «ایالات متحده آنتیفا را یک سازمان تروریستی خواهد نامید.»

ترامپ و «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا پیش از این نیز آنتیفا و گروه های آنارشیست را به دست داشتن در ناآرامی ها شب های گذشته متهم کرده بودند.

انتشار تصاویر جان دادن  فلوید در روز سه شنبه با تظاهرات گسترده در شهرهای آمریکا در اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاهپوستان همراه بوده است.

در دست کم 30 شهر آمریکا از جمله واشنگتن، لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو و آتلانتا، اعتراضاتی برگزار شد.

این در حالی است که مقررات منع تردد در شهرهای مختلف آمریکا نتوانسته جلوی اعتراضات خشونت آمیز را بگیرد و 5000 سرباز گارد ملی در واشنگتن و 15 ایالت مستقر شده اند.

«درک شووین» که به دلیل مرگ جورج فلوید به قتل غیر عمد متهم شده، در بازداشت است و قرار است دوشنبه تفهیم اتهام شود.

یکی از وکلای خانواده فلوید، درک شووین را به قتل عمد متهم کرده است.

شووین حین بازداشت به مدت 9 دقیقه زانویش را روی گردن فلوید فشار داده، در حالی که او برای نجات جانش التماس می کرد.

در این تصاویر جورج فلوید دیده می شود که روی زمین خوابانده شده و درک شویین زانویش را روی گردن او گذاشته تا بی حرکت بماند. فلوید در این فیلم بارها فریاد می زند که «نمی توانم نفس بکشم.»

علت بازداشت فلوید شکایت یک مغازه دار درباره دریافت یک 20 دلاری تقلبی از او عنوان شده است.

این در حالی ست که دادستان شهر مینیاپولیس، شووین را به قتل غیر عمد متهم کرده است. او دوشنبه در دادگاه تفهیم اتهام خواهد شد.

سه مامور دیگری که در محل بازداشت فلوید حضور داشتند، از پلیس مینیاپولیس اخراج شده اند ولی برخلاف درک شووین در بازداشت نیستند.

مرگ فلوید خاطره موارد مشابه مانند کشته شدن «مایکل براون» در شهر «فرگوسن» و «اریک گارنر» را زنده کرده و منجر به اعتراض های گسترده علیه خشونت پلیس در مینیاپولیس و دیگر شهرهای آمریکا شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.