در پنجمین روز قتل فجیع جورج فولید به دست پلیس نژادپرست در مینیاپولیس اکثر شهرهای مهم آمریکا غرق در آشوب و اعتراض های گسترده خیابانی شده است.

 

به گزارش جماران، در پنجمین روز بعد از قتل فجیع یک سیاه پوست، موج اعتراض‌ ها و درگیری ‌های خیابانی به اکثر شهر‌های آمریکا کشیده شده است.

پلیس «ایندیاناپولیس» اعلام کرده است که در جریان تظاهرات دیشب سه نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند که یکی از آنها کشته شده است و پلیس از هیچ تلاشی برای سرکوب اعتراضات فروگذاری نمی کند.

 

3500

 

گاردین گزارش داد حتی خبرنگاران هم از حملات پلیس در امان نیستند و شماری از خبرنگاران پس از تلاش برای تهیه گزارش و خبر، هدف حملات نیروهای پلیس قرار گرفته اند.

«رایان فیرکلوث» خبرنگار استار تریبون می گوید: نیروهای پلیس شیشه های خودرو اش را با گلوله پلاستیکی شکستند. او نوشته است: «خرده شیشه ها روی صورت و بدنم ریخت. گوشه صورت و قسمتی از بازویم دچار جراحت و خونریزی شد.»

 

1

 

او گفت وقتی به سمت خودروی وی شلیک شده، او تلاش می کرده محل را ترک کند.

«مایکل آنتونی آدامز» دیگر خبرنگار در مینیاپولیس ویدئویی را توئیت کرده که نشان می دهد او چندین بار فریاد می زند و کارت خبرنگاری اش را نشان می دهد ولی نیروی پلیس او را به زور به روی زمین خواباند و یک مامور دیگر روی صورتش اسپری فلفل پاشید.

 

2

 

خبرنگار دیگری عکس زخم های وارده بر روی پاهایش را منتشر کرده است.

 

3

 

بازداشت دستکم 1400 نفر

تاکنون دست کم 1400 نفر بازداشت شده ‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای پلیس حدود 1400 نفر را در 17 شهر در جریان اعتراضات اخیر بازداشت کردند.

نیروهای پلیس آمریکا از روز پنجشنبه، هنگامی که موجی از اعتراضات در سراسر این کشور بر اثر کشته شدن یک آمریکایی آفریقایی تبار آغاز شد، حداقل 1383 نفر را بازداشت کردند. با این حال، خاطرنشان می شود که تعداد واقعی بازداشت شدگان ممکن است بیشتر باشد.

 

EZTmYXSWoAA8oBc

 

هزاران نفر شنبه شب برای پنجمین شب متوالی با تجمع در خیابان های ده ها شهر آمریکا به خشونت پلیس این کشور علیه سیاهپوستان اعتراض کردند.

تظاهرات در شهرهای مختلف از جمله مینیاپولیس در حالی ادامه پیدا کرده که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا وعده داده است که این ناآرامی ها را «متوقف» خواهد کرد.

ترامپ «چپ افراطی» را مسئول خشونت ها از جمله غارت گسترده و به آتش کشیدن اموال دانسته و گفته که آشوبگران به یاد «جورج فلوید» بی احترامی می کنند. او گفت: «می توانیم اجازه بدهیم که گروه کوچکی از مجرمان و خرابکاران شهرهای ما را خراب و جوامع ما را تباه کنند... دولت من جلوی گروه های خشن را خواهد گرفت و ریشه آنها را خشک خواهد کرد.»

او گروهی ضدفاشیتی به نام «آنتیفا» را به سازمان دادن خشونت ها متهم کرد.

 

نشست گروه 7 به تعویق افتاد

ترامپ به دلیل اعتراضات نشست گروه 7 را به تاخیر انداخته است.

 

توقف تست کرونا در لس آنجلس

اعتراضات در لس آنجلس موجب توقف گرفتن تست کووید19 در این شهر شد.

شهردار این شهر گفت مراکز تست کرونا به دلایل امنیتی تعطیل می شوند.

اعتراض ها به خشونت پلیس آمریکا پس از انتشار تصاویری از لحظات مرگ «جورج فلوید» ‌مرد سیاهپوست 46 ساله هنگام بازداشت از سوی پلیس در مینیاپولیس آغاز شد.

خیابان های «نیویورک، مینیاپولیس، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا، دالاس، هیوستون، لاس وگاس، لس آنجلس، ممفیس، پورتلند، سانفرانسیسوکو و ایندیاناپولیس» شب گذشته صحنه تجمعات اعتراض آمیز بود.

جمعیت معترضان به تدریج شروع به راهپیمایی در خیابان های مینیاپولیس، نیویورک، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا و سایر شهرها کردند و شعار «زندگی سیاهان ارزش دارد» و «نمی توانم نفس بکشم» سر دادند. «نمی توانم نفس بکشم» یکی از آخرین جملاتی بود که جورج فلوید پیش از مرگ بر زبان راند.

تظاهرات شنبه شب در حالی برگزار شد که در چند شهر از جمله مینیاپولیس مقررات منع رفت و آمد وضع شده بود. بسیاری از شهرها از جمله لس آنجلس، سیاتل، فیلادلفیا، سانفرانسیسکو و آتلانتا نیز در طول شب مجبور به وضع مقررات منع رفت و آمد شدند.

 

درگیری پلیس با شلیک گلوله لاستیکی و باتون با معترضان

در لس آنجلس ماموران پلیس با شلیک گلوله لاستیکی و باتون با معترضانی که یک ماشین پلیس را آتش زده بودند درگیر شدند.

پلیس و معترضان همچنین در شیکاگو و نیویورک درگیر شدند. در این شهرها تعدادی بازداشت شده اند.

«تیم والز» فرماندار ایالت مینه سوتا هشدار داده بود که آن دسته از معترضان که پس از ساعت هشت شب به وقت محلی همچنان در خیابان های مینیاپولیس حضور داشته باشند در «وضعیت خطرناکی» خواهند بود.

فرماندار مینه سوتا پیش از تظاهرات شنبه شب از بسیج بیش از 13 هزار سرباز گارد ملی آمریکا برای برقراری نظم در مینیاپولیس سخن گفته بود. او افزوده بود که از پنتاگون برای حفظ نظم در مینیاپولیس درخواست کمک کرده است.

 

4500

 

چندین ساختمان در شهر مینیاپولیس به آتش کشیده شده ‌اند.

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از مقامات محلی مینیاپولیس خواستار برخورد «قاطع تر» با معترضان شده است.

مقامات مینه سوتا گفته اند که با «ده ها هزار شورش گر» در مینیاپولیس روبرو هستند.

بنا به اعلام پلیس نیویورک بیش از 200 نفر در این شهر در جریان اعتراض ها بازداشت شده اند.

 

«بدترین ناآرامی های خیابانی» در نیویورک

از اعتراض های شنبه شب در نیویورک به عنوان «بدترین ناآرامی های خیابانی» در این شهر طی دهه های اخیر یاد شده است. بنا به اعلام پلیس نیویورک دستکم 15 خودروی نیروهای انتظامی این شهر به آتش کشیده شده است. از سوی دیگر در جریان ناآرامی های لس آنجلس 5 مامور پلیس مجروح شدند. پلیس این شهر در ایالت کالیفرنیا نیز از بازداشت «صدها نفر» سخن گفته است.

در تصاویر منتشر شده از لحظات مرگ جورج فلوید یک مامور پلیس در حالی که زانوی خود را بر روی گردن جورج فلوید قرار داده است مشاهده می شود. این مامور که به دلیل «قتل غیرعمد» تحت تعقیب قضایی قرار گرفته پیش از این به همراه سه مامور دیگر که در بازداشت جورج فلوید نقش داشتند از پلیس اخراج شده بود.

معترضان بر این باور هستند که مامور پیشین پلیس مینیاپولیس باید به «قتل عمد» متهم شود و تعقیب قضایی او به دلیل «قتل غیرعمد» کافی نیست.

هر ساله بیش از هزار نفر به دست پلیس آمریکا کشته می ‌شوند و بیشتر کسانی که کشته می ‌شوند، سیاه ‌پوست هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.