در چهارمین روز اعتراضات به قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» توسط پلیس آمریکا، اعتراضات در بسیاری از شهرهای این کشور و حتی در مینیاپولیس به رغم اعلام منع آمد و شد ادامه دارد.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد صد‌ها نفر در اعتراض به اقدام اخیر پلیس آمریکا در کشتن یک سیاه پوست در شهرهای مختلف آمریکا تظاهرات کردند.

این در حالی ست که در برخی شهرها منع آمد و شد اعلام شده بود.

شرکت کنندگان در این تظاهرات ها با سر دادن شعار و در دست داشتن پلاکارد اقدام پلیس آمریکا را در کشتن یک سیاه پوست در مینیاپولیس محکوم کردند.

در شهر «آتلانتا» در ایالت «جورجیا» مردم در حالی که شعار می‌ دادند «من نمی ‌توانم نفس بکشم» و «جان سیاهپوستان با ارزش است»، در خیابان ‌های این شهر راهپیمایی کردند.

در شهر «نیواورلئانز» در ایالت «لوئیزیانا» هم شماری از مردم سفید پوست و رنگین پوست با سردادن شعار‌های ضدنژادپرستی در خیابان‌ ها اعتراض خود را به کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس ابراز داشتند.

در شهر «میلواکی» در ایالت «ویسکانسین» معترضان در حالی که نوشته «من نمی ‌توانم نفس بکشم» را در دست داشتند، علیه رفتار خشونت آمیز پلیس شعار دادند.

شهر «دنور» در ایالت «کلرادو» هم شاهد اعتراضات مشابهی بود. معترضان از مقابل ساختمان شهرداری در خیابان‌ های مجاور به راهپیمایی پرداختند تا خشم و اعتراض خود را از رفتار پلیس نژادپرست آمریکا نشان بدهند.

در «نیویورک» فعالان حقوق مدنی و مخالفان نژادپرستی با برپایی تجمعاتی به سخنرانی در این خصوص پرداختند.

در «هیوستون» ایالت «تگزاس» معترضان تا مقابل ساختمان شهرداری راهپیمایی کردند و شعار‌های ضدنژادپرستی سر دادند.

در «بوستون» در ایالت «ماساچوست» شماری از معترضان با تجمع در زمین بسکتبال این شهر خشم و انزجار خود را ابراز داشتند.

این در حالی است که تظاهرات در پایتخت، موجب تعطیلی موقت کاخ سفید شد.

 

تعطیلی کاخ سفید

تعطیلی کاخ سفید2

 

بر اساس این گزارش، به دلیل حضور معترضان در اطراف کاخ سفید به خبرنگارانی که در داخل ساختمان کاخ سفید حضور داشتند دستور داده شد در داخل ساختمان باقی بمانند.

معترضان فریاد می زدند: «نمی توانیم نفس بکشیم.»

خبرنگاران گزارش دادند که مدتی بعد کاخ سفید از تعطیلی درآمده است.

‌ساعاتی پیش منابع خبری آمریکا از بازداشت مأمور پلیسی که این شهروند سیاهپوست را به قتل رسانده بود، خبر دادند، اما این خبر تاثیری در آرام کردن مردم و توقف اعتراضات نداشت.

یکی از حاضران در این تظاهرات گفت: ما نمی ‌توانیم نفس بکشیم. من خیلی خوشحالم که امروز همه شما برای حمایت از این امر مهم بیرون آمدید. می ‌دانید، پنج یا شش سال پیش، پسرم به قتل رسید. ما همین کار را می ‌کردیم. حالا باید برای جورج فلوید اینجا باشیم. آنها باید جلوی ورود پلیس به محله ‌های ما را بگیرند و قتل وحشیانه مردان و زنان جوان ما را متوقف کنند. اما آنها به اندازه کافی این کار را انجام نمی‌ دهند. آنها زمانی که پسرم را می ‌کشتند تنها با دوربین از آن صحنه فیلمبرداری می ‌کردند. با جورج فلوید هم همین کار را کردند این یک قتل آشکار بود و همین موارد بار‌ها و بار‌ها اتفاق می‌ افتد.

فرد دیگری گفت: مهم نیست که جهان در چه شرایطی قرار دارد، آنها بدون در نظر گرفتن آن، ما را می‌ کشند. آنها اهمیتی به این موضوع نمی ‌دهند. آنها دست ما را می ‌بندند، چه ما ماسک داریم یا نه. بنابراین، چرا نباید در همبستگی حاضر شویم.

یک تظاهرات کننده دیگر هم گفت: من می ‌خواهم بخشی از این حرکت باشم، زیرا فکر می‌ کنم باید یک اقدام جمعی برای تغییر انجام شود. من از آنچه اتفاق می ‌افتد ناراحت هستم و این موضوع دیگر نمی ‌تواند بار‌ها و بار‌ها اتفاق بیفتد. شما حتی با وجود شیوع کرونا باید در خیابان‌ ها حاضر شوید.

اعتراضات به مرگ یک شهروند آمریکایی سیاهپوست توسط پلیس در شهر مینیاپولیس همچنان ادامه دارد و شهردار این شهر پیش از این اعلام «وضعیت اضطراری» و اجرای مقررات منع رفت و آمد کرده بود.

همزمان، «تیم والز» فرماندار ایالت مینه‌سوتا از گارد ملی خواست که مانع تنش ‌ها در چندمین شب تجمع معترضان شود.

از سوی دیگر معترضان شب گذشته به یک مرکز پلیس در شمال شهر مینیاپولیس حمله کردند و گروهی از تظاهرات کنندگان در جریان این حمله ساختمان کلانتر ناحیه سوم مینیاپولیس را به آتش کشیدند.

بنا به اعلام پلیس مینیاپولیس ماموران این کلانتری پیش از به آتش کشیده شدن ساختمان محل را ترک کرده بودند.

انتشار تصاویر ویدئویی از مرگ جورج فلوید مرد سیاهپوست 46 ساله موجی از اعتراض را در آمریکا برانگیخته است و از روز سه شنبه شهر مینیاپولیس و مناطق دیگری از آمریکا صحنه اعتراضات علیه عملکرد پلیس این کشور بوده است.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که جورج فلوید پیش از مرگ از مامور پلیس که زانویش را بر روی گردن او فشار می ‌داد، خواسته بود که به او اجازه تنفس بدهد، اما پلیس این کار را نکرد و این موضوع منجر به مرگ این فرد شد.

هر چند مقامات ایالتی و فدرال وعده داده‌ اند که درباره مرگ این مرد سیاهپوست تحقیق می‌ شود، اما تاخیر در تعقیب قضایی عاملان مرگ او خشم ساکنان مینیاپولیس به ویژه سیاهپوستان را برانگیخته است.

«فیلونویز فلوید» برادر جورج فلوید خواستار «بازداشت فوری» مأمورانی شده است که در مرگ برادرش نقش داشتند. او ضمن تاکید بر تظاهرات «صلح آمیز» اظهار داشت: «از اینکه می ‌بینم مردان سیاهپوست کشته می ‌شوند خسته شده ‌ام.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.