​با اینکه کرونا همچنان در چهارگوشه جهان قربانی می‌ گیرد، اما از چین گرفته تا اروپا و آمریکا، دولت ‌ها مشغول اجرا یا بررسی نحوه «بازگشایی»‌اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد با اینکه اپیدمی کووید19 همچنان در چهارگوشه جهان قربانی می ‌گیرد، اما از چین گرفته تا اروپا و آمریکا، دولت ‌ها مشغول اجرا یا بررسی نحوه بازگشایی اند. انتشار کرونا در جهان تاکنون بیش از 207 هزار قربانی گرفته است. در 210 کشور، بیش از 3 میلیون نفر به این ویروس مبتلا شدند.

روز یکشنبه 26 آوریل(7 اردیبهشت) احتمالا در خاطر بسیاری از کودکان اسپانیایی نقش خواهد بست. بعد از 6 هفته خانه ‌نشینی، دولت اسپانیا به آنان اجازه داده تا از این روز به خیابان بیایند.

پدر دو کودک سه و شش ساله در شهر مادرید به خبرگزاری فرانسه گفت: بچه‌ها امروز صبح زود بیدار شدند و بی‌ صبرانه منتظر بیرون رفتن بودند.

با این حال محدودیت ‌ها هنوز زیاد است: بچه‌ ها باید حتما همراه سرپرست خود باشند؛ حق بازی کردن با همسایه‌ ها را ندارند و نباید بیش از یک کیلومتر از محل سکونت دور شوند.

بازگشایی در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه

قرار است که نخست ‌وزیر اسپانیا ‌فردا – سه‌ شنبه – برنامه دولت را در جهت «بازگشایی» تدریجی اعلام کند. این روند از اواسط ماه مه (حدود سه هفته دیگر) شروع خواهد شد. طی 24 ساعت گذشته، 288 نفر در اسپانیا به علت بیماری کووید19 درگذشتند. از دو ماه قبل شمار تلفات در این کشور هیچگاه تا این حد پایین نیامده بود. در اسپانیا مجموعا بیش از 23 هزار نفر قربانی اپیدمی شدند.

نخست ‌وزیر فرانسه نیز همزمان با همکار اسپانیایی خود «استراتژی کشور برای رفع محدودیت‌ ها و بازگشایی» را به اطلاع مردم خواهد رساند. در این کشور قرار است که بخشی از مدارس و آموزشگاه ‌ها از روز 11 مه (22 اردیبهشت) کار را از سر گیرند.

دولت ایتالیا نیز اعلام کرده که از روز 4 مه(15 اردیبهشت) کارخانه‌ها را به راه خواهد انداخت اما بازگشایی مدارس به پاییز موکول خواهد شد. ایتالیا که بنا بر آمار رسمی، بعد از آمریکا بیشترین تلفات را داشته (نزدیک به ٢٧هزار نفر)، نخستین کشور اروپایی بود که با هجوم ویروس کرونا غافلگیر شد.

کشورهای اروپایی نباید با یکدیگر مسابقه بدهند

در آلمان که آمار ابتلا به کرونا و شمار تلفات روز به روز کمتر می‌ شود، تاکنون شمار کل قربانیان به 5976 نفر رسیده است. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ ای مطبوعاتی، در مورد »بازگشایی بی ‌نظم و ترتیب اماکن توریستی» در سطح اروپا هشدار داده و گفته است: مسابقه دادن در این زمینه که هر کشور بخواهد زودتر از دیگری اقامت‌ های توریستی را رونق بدهد، خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت.

او با اشاره به یک پیست اسکی در اتریش گفت: قبلا دیده‌ ایم که وجود یک کانون آلودگی در مکان‌ های توریستی، چه پیامدهایی برای کشور میزبان و برای کشورهای مبدا توریست‌ ها دارد.

در این حال، دولت اتریش نیز اعلام کرد که از همین هفته سه پیست اسکی پرطرفدار خود را بازگشایی خواهد کرد.

در انگلیس بوریس جانسون که خود به کووید19 مبتلا شد، از امروز دوشنبه به دفتر کار خود بازگشت. گفته می ‌شود که جانسون، که در آغاز با قرنطینه و خانه ‌نشینی مخالف بود، با ابتلا به ویروس سخت تکان خورده و حالا در نحوه ازسرگیری فعالیت‌ ها در سطح کشور تردیدهای زیاد دارد.

نیویورک به زندگی باز می ‌گردد

بانک ‌هایی که مقر اصلی‌شان در نیویورک قرار دارد اعلام کرده ‌اند که فعلا «دورکاری» را ادامه می ‌دهند. برخی دیگر از ادارات و هتل‌ های این شهر نیز تصمیم گرفته ‌اند که رفت و آمد کارمندان و ساعت کار آنان را در چند نوبت جداگانه برنامه‌ ریزی کنند.

نیویورک که خاطره و تجربه بحران ‌های بزرگ را با خود دارد (حمله تروریستی 11 سپتامبر یا بحران اقتصادی و بانکی سال 2008)، بیش از سایر شهرهای آمریکا از ویروس کرونا ضربه خورد. اینک بیش از 25 هزار رستوران در این شهر منتظر بازگشایی و از سرگرفتن کسب و کارند. اما یک کارشناس بازار می ‌گوید: اگر قرار باشد که این موسسات با 50 درصد ظرفیت کار کنند، برای بسیاری از آنها سرنوشتی جز بسته شدن یا ورشکستگی وجود نخواهد داشت.

آمریکا با بیش از 55 هزار تلفات، بیشتر از همه کشورهای جهان هزینه جانی اپیدمی را متحمل شد.

چین: نقطه آغاز و پایان اپیدمی؟

چین که همچنان در سطح بین ‌المللی با انتقادهای زیادی مواجه است و از سوی برخی دولت ‌ها به پنهان ‌کاری در مورد اپیدمی متهم شده، کم ‌کم شاهد پایان دوره بیماری است.

مقامات بهداشتی شهر ووهان اعلام کردند که از این روز، هیچ کس به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان ‌های شهر بستری نیست.

از اواخر سال 2019، شهر ووهان نقطه آغاز کوچ جهانی ویروس کرونا بود. نزدیک به 85 درصد قربانیان این ویروس در چین، از اهالی شهر ووهان بودند. بر اساس آمار رسمی، 3689 نفر در این شهر به علت ابتلا به بیماری کووید19 درگذشتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.