گمانه زنی هایی که اخیرا پیرامون وضعیت سلامتی کیم جونگ اون مطرح شده ‌اند، در عین حال باعث برملا شدن ابهام نسبت به چگونگی سلسله مراتب جانشینی در قدرت این کشور، هشت سال بعد از به قدرت رسیدن رهبر فعلی کره ‌شمالی شده‌ اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک پست گزارش داد همزمان با انتشار گزارش‌ هایی درباره اوضاع جسمانی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی توجه همگان به خواهر او معطوف شده است که به تدریج مراتب قدرت را طی می ‌کند.

سی ‌ان ‌ان دو روز پیش گزارشی از وضعیت پزشکی رهبر کره‌ شمالی منتشر کرد که گزارش شده در روز ۱۲ آوریل به دلیل مصرف بیش از حد دخانیات، اضافه وزن و کار بیش از حد مورد جراحی قلب و عروق قرار گرفته است.

مقامات آمریکایی در حال رصد اطلاعات رهبر کره شمالی هستند و یکی از این مقامات نگرانی ‌ها درباره سلامت کیم را تایید، اما ارزیابی وخامت حال او را دشوار عنوان کرده است.

در شرایط فعلی همه توجه ها به کیم یو جونگ خواهر کوچک تر کیم جونگ اون معطوف شده است که نخستین بیانیه علنی خود را در ماه مارس ارائه کرد و در ماه ژانویه به عنوان معاون اول مدیر کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی منصوب شد.

تحلیلگران بر این باورند که بیانیه او در ماه مارس نشان می ‌دهد که او پیشرفت روشنی در مراتب قدرت موجود در حکومت این کشور داشته است.

کیم یو جونگ یکی از مشاوران نزدیک برادرش است و حتی نمایندگی او را در بازی‌ های المپیک زمستانی پیونگ چانگ بر عهده داشته است.

اما در کره شمالی یک زن ، هر چقدر هم که قدرتمند باشد، بعید است رهبر شود. 

بنابراین در اینجا گزینه بعدی یعنی کیم جونگ چول برادر بزرگتر رهبر کره شمالی مطرح می شود.

کیم جونگ چول تنها برادر در قید حیات کیم جونگ اون محسوب می ‌شود البته او بیشتر از آنکه علاقه‌ اش را به سیاست نشان دهد علاقه ‌اش را به گیتار نشان داده است و بنابراین گزینه چندان محتملی برای رسیدن به رهبری کره شمالی محسوب نمی‌ شود. تائه یونگ هو، مقام شماره دو سابق سفارت کره شمالی در لندن که به کره جنوبی فرار کرده است یک بار گفت، این برادر بزرگتر کیم جونگ اون صاحب هیچگونه عنوان سیاسی نیست اما در عین حال یک گیتاریست واقعا مستعدی است. به گفته این شخصی که با نام کنجی فوجیموتو خودش را معرفی و ادعا کرده که آشپز شخصی رهبر سابق کره شمالی برای غذای سوشی بوده است، کیم جونگ چول از نظر پدرش کیم جونگ ایل خلق و خوی دخترانه داشته است.

در سال ۲۰۱۱ شبکه تلویزیونی کی بی اس کره جنوبی تصاویری را از کیم جونگ چول حین حضورش در یک کنسرت اریک کلپتون، گیتاریست مشهور آمریکایی در کشور سنگاپور پخش کرد. اطلاعات چندان دیگری نیز درباره او به جز اینکه وی در سوئیس درس خوانده و طرفدار لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا همچون رهبر فعلی کره شمالی است، در دسترس نیست.

در همین حال توشیمیتسو موتگی وزیر خارجه ژاپن امروز گفت دولت برای جمع ‌آوری اطلاعات و تحلیل گزارش‌ های خبری در رابطه با وضعیت جسمانی کیم جونگ اون نهایت تلاشش را می‌ کند.

موتگی در کنفرانس خبری هفتگی گفت: مایل هستیم تا نهایت تلاشمان را برای گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به کار ببندیم و همزمان با امریکا و دیگران همکاری نزدیکی داشته باشیم.

به گفته کارشناسان، اگر کیم جونگ اون جانش را بر اثر بیماری از دست بدهد، حکومت ۷۲ ساله خانوادگی اش سقوط خواهد کرد.

اما بروس بنت کارشناس ارشد موسسه رند هشدار می دهد چنین اتفاقی به معنای آشوب و هرج و مرج در کره شمالی است. زیرا بدین ترتیب فرمانده های نظامی قدرت را در دست می گیرند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.