در بحران کرونا و قرنطینه، تلفن مراکز رسیدگی به خشونت علیه زنان در مکزیک لحظه‌ ای قطع نمی‌ شود. خانه‌ های زنان از دولت تقاضای حمایت بیشتری کرده‌ اند و نگرانند که منحنی خشونت خانگی همچنان سیر صعودی داشته باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ، خبرگزاری آلمان گزارش داد یک کارزار دولتی  با شعار «تو تنها نیستی» کار خود را علیه خشونت خانگی در مکزیک  آغاز کرده است.

با شروع بحران کرونا در این کشور و اجرای قرنطینه خانگی، مراجعه تلفنی به مراکز اضطراری که دولت در اختیار زنان گذاشته تا بتوانند هنگام مواجه با خشونت با آن تماس بگیرند 100 درصد بیشتر شده است. بسته به ایالت‌ های مختلف در مکزیک بر شمار کودکان و زنانی که هدف خشونت پدر یا شوهر قرار می‌ گیرند به شدت بالا رفته است.

یک زن 26 ساله با نوزادش که هفته گذشته از دست شوهر خود فرار کرده و به یکی از خانه‌ های زنان پناه برده، می گوید: «از زمانی که این بیماری آمد و ما مجبور شدیم در خانه بمانیم وضع ما وحشتناک شد. شوهرم دیگر سر کار نرفت و این فرصتی شد که هر لحظه به من فحاشی کند. او می گفت از من متنفر است. مرا تهدید به مرگ می‌ کرد و می‌ گفت این که دائم جلوی چشمش هستم او را عصبانی می کند.»

دو چالش اساسی در برابر دولت

«وندی فیگوروا» از شبکه خانه‌ های زنان می‌ گوید که ویروس کرونا بار مضاعفی شده بر دوش دولت. او از «پاندمی به توان دو» سخن می گوید: «مکزیک با دو چالش اساسی روبروست؛ از عده قربانیان کرونا و قربانیان خشونت ناشی از کرونا بکاهد. به خاطر این همه گیری، ما شاهد خشونت شدید مردان هستیم. دولت حتما باید استراتژی بیاندیشد که بتواند واقعا به زنان کمک کند.»

در کشور 130 میلیونی مکزیک تنها 69 خانه زنان وجود دارد. حالا این خانه‌ ها  پر هستند و نظیر این مادر جوان فراوان.

«آلیسیا لئال» مدیر کارزار کمک دولتی علیه خشونت خانگی و خانه‌ های امن برای زنان می گوید: «این زنان مجبورند با شوهرانی سر کنند که آماده خشونت‌ اند. علاوه بر این زندگی آنها در چاردیواری تنگی است که در آن مجال دوری از یکدیگر و فضای خصوصی وجود ندارد. فقر هم به این مجموعه اضافه می شود.» او اضافه می‌ کند که حضور دائمی مردان باعث می‌ شود این زنان نتوانند به شماره‌ های اضطراری تلفن کنند و تقاضای کمک نمایند. 

گرسنگی و بی پولی بر غیرقابل تحمل شدن هرچه بیشتر فضای درون خانه‌ ها می‌ افزاید. بسیاری زنان گزارش کرده‌ اند که شوهرانشان آنها را با بچه در زیرزمین حبس کرده‌ اند تا مزاحم دورکاری آنها نشوند.

10 قتل در روز

مردم در قرنطینه هستند، اما خشونت محدوده و قرنطینه‌ ای نمی‌ شناسد. آمار نشان می‌‌ دهد روزانه 10 تا 11 زن در مکزیک بر اثر خشونت خانگی کشته می‌ شوند.

دولت تا اینجای کار فقط شماره تلفن‌ های اضطراری را در اختیار این زنان قرار داده است. ولی حامیان حقوق زن می‌ گویند مهم این است که دولت امکانات بیشتری برای خانه‌ های زنان ایجاد کند.

به گفته وندی فیاگوروا، خیلی از این خانه‌ ها همچنان در انتظار بودجه حمایتی دولت برای سال جاری هستند. علاوه بر این باید جای بسیار بیشتری برای این زنان فراهم شود. مثلا از اتاق‌ های خالی هتل‌ ها برای اسکان این زنان استفاده شود؛ کاری که فرانسه هم می‌ک ند. 

از هنگام تعطیلی مدارس و کودکستان‌ ها و اماکن در کشورهای مختلف به دلیل شیوع کرونا، کارشناسان نسبت به تاثیرات روحی و روانی در قرنطینه هشدار داده‌ اند. توجه آنها به‌ ویژه معطوف به خشونت خانگی علیه زنان و کودکان است. بسیاری از دولت‌ ها اعلام کرده‌ اند که آمار خشونت خانگی در دوران قرنطینه افزایش داشته است. یکی از نمونه‌ ها فرانسه است.  در هفته اول اعمال محدودیت خروج از خانه آمار خشونت خانگی تا یک سوم در این کشور افزایش یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.