علیرضا وارثی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور پیشگیری از خشونت و افزایش ایمنی زنان در مقابل مرتکبان خشونت ، مرکز خانه امن به عنوان پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان ایجاد شد.
وی اضافه کرد: در استان قزوین در 6 ماه دوم سال 96 مرکز خانه امن کار خود را با هدف حمایت از زنان خشونت دیده در 2 بخش نگه داری خوابگاهی و ارایه خدمات سرپایی روزانه آغاز کرد.
وارثی ادامه داد: خانه امن مکانی جهت اسکان موقت زنان خشونت دیده است که در طی اقامت در این مکان از امکانات و خدمات تخصصی فردی، خانوادگی و اجتماعی در راستای رفع مساله خشونت و آسیب های وارد شده به فرد، به صورت رایگان بهره مند می شوند.
وی گفت: گروه هدف این خانه زنان خشونت خانگی دیده ای هستد که خود و یا به همراه فرزندان (به استثنای پسران بالای 12 سال) نیازمند دریافت خدمات اعم از سرپایی یا اقامتی هستند.
وارثی با اشاره به انواع خشونت خانگی شامل فیزیکی، جنسی، عاطفی و ایجاد محدودیت اقتصادی علیه زنان گفت: زنان خشونت دیده زنانی هستند که مورد آزار یا خشونت اطرافیان اعم از همسر، برادر، پدر یا سایر افراد مستقر در محل زندگی آنان قرار گرفته اند.
مدیرکل بهزیستی قزوین به خدمات تخصصی مرکز خانه امن اشاره کرد و اظهار داشت: دراین مرکز، خدمات مددکاری اجتماعی شامل بررسی وضعیت اسکان فوری، آموزش اقدامات محافظت کننده و ارتباط با خانواده، فعالیت های کاهش بحران، مصاحبه تشخیصی و برنامه ریزی جهت مداخله، حمایت یابی و بازتوانی، توانبخشی حرفه ای، مداخلات تخصصی با مرتکبان خشونت، مددکاری و حمایت از کودکان انجام می شود.
وی، خدمات روان شناسی ، بهداشتی ، درمانی و حقوقی را از دیگر فعالیتهای این خانه عنوان کرد و یادآور شد:زنان و دختران آسیب دیده یا در معرض خطر می توانند با خط 123 که مربوط به اورژانس اجتماعی است تماس بگیرند تا مشاوران و مددکاران آموزش دیده این مرکز آنها را، راهنمایی کنند و در صورت نیاز به مراکز مختلف ارجاع دهند.
وارثی گفت: همچنین در صورت نیاز به وسیله اورژانس اجتماعی سیار، کارشناسان این مرکز به محل مورد نظر مراجعه می کنند.
مدیرکل بهزیستی قزوین با اشاره به تاثیر عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی در خشونت علیه زنان افزود: خشونت علیه زنان و دختران از موضوعات پنهان و نادیده گرفته شده در سطح جهان است که معمولا ممکن است به دلیل ترس از فرد آزارگر یا مورد قضاوت قرار گرفتن توسط جامعه گزارش نشوند.
سال گذشته 58 نفر شامل 52 نفر به صورت سرپایی و 6 نفر خوابگاهی از خدمات خانه امن بهره مند شدند.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.