از نظر اقتصادی رقم ها در آمریکا تیره و تار است. و وضعیت قرار است از این هم بدتر شود، خیلی بدتر.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد: از نظر اقتصادی رقم ها در آمریکا تیره و تار است و تاکنون 16 میلیون نفر در سه هفته اخیر بیکار شده اند؛ موضوعی که رئیس جمهور این کشور را بر سر یک دوراهی سخت قرار داده است.

او پیشتر گفته بود که تصمیم در این مورد که چه زمانی باید اوضاع را به حال عادی بازگرداند «سخت ترین تصمیمی است که او باید بگیرد.»

البته ترامپ گفت چنین تصمیمی به شرایط بستگی خواهد داشت.

واقعا به سختی بتوان اهمیت و شدت اخبار بیکاری 8 روز گذشته در آمریکا را نادیده گرفت. با گزارش تاریخی روز پنجشنبه که حاکی از بیکار شدن 6.6 میلیون آمریکایی و درخواست آنها برای دریافت تسهیلات بیکاری بود و از آمار 3.3 میلیون هفته گذشته دو برابر بیشتر شد، به نظر می‌ رسد که احتمالا طی سه هفته گذشته مشاغل کشور به اندازه کل دوران رکود بزرگ مالی سال‌ های 2007 تا 2009 از دست رفته است.

و وضعیت قرار است از این هم بدتر شود، خیلی بدتر.

با انتشار گزارش اشتغال ماه مارس که قرار است جمعه منتشر شود، آمار و ارقام مذکور در آن چندان از عمق آسیب خبر نخواهد داد. نرخ بیکاری و تخمین میزان مشاغل ایجاد شده در این ماه بر اساس دو تحقیقی است که در 12 مارس انجام شد که در این مورد دقیقا یک هفته پیش از آن است که بخش اعظم آمریکا مجبور به تعطیلی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شد.

اما بیکار شدن 10 میلیون نفر به علاوه 6 میلیون دیگر که توسط وزارت کار در ماه فوریه اعلام شده بود، تقسیم بر 165 میلیون آمریکایی حاضر در نیروی کار، بدان معنی است که نرخ بیکاری برای آوریل احتمالا حدود 9.9 یا 10 درصد خواهد بود. با توجه به افزایش مشاغلی چند در فروشگاه‌های مواد غذایی و سرویس‌ های تحویل غذا و خرید، و همچنین افرادی که بیکار شده‌ اند ولی برای دریافت تسهیلات بیکاری اقدام نکرده‌ اند، اعداد مذکور، ارقام فعلی است.

وقوع یک هفته دیگر مانند دو هفته گذشته (برای مثال، اعلام بیکاری افرادی از 3.3 تا 6.6 میلیون نفر طی این هفته) اگر شبیه به آمار هفته قبل باشد، نرخ بیکاری ماه آوریل را به 12.1 یا حتی 13 درصد خواهد رساند. در سال 2009 نرخ بیکاری هیچ وقت به بیش از 10 درصد نرسید و بیکاری 8.7 میلیون نفر، حدود 2 سال به طول انجامید. در واقع، تارنمای اداره آمار کار، تمام این اطلاعات را تا سال 1948 دارد و در این مدت زمان، نرخ بیکاری هیچ وقت به بیش از 10.8 درصد نرسیده است که آن هم در 1982 رخ داد. حتی در دوران رکود بزرگ (1929)، آمار بیکاری تا سال 1931 به نرخی دو رقمی نرسید.

توصیه های فعلی دولت آمریکا برای مقابله با شیوع تا روز 30 آوریل ادامه خواهد داشت. در این فاصله رئیس جمهور باید در مورد تمدید این تدابیر یا ترغیب مردم به بازگشت سر کار و یک زندگی عادی تر تصمیم بگیرد.

ترامپ گفته است که به زودی یک گروه مشاوره از جمله با شرکت برخی فرمانداران ایالت ها تشکیل خواهد داد تا در مورد زمان بازگشایی اقتصادی رایزنی کنند.

بنابه گزارش ها درحال حاضر بیش از 90 درصد مردم آمریکا دستور «در خانه بمانید» دریافت کرده اند.

«هایدی شیرهولتز» دبیر سیاست‌ گذاری موسسه سیاست‌ های اقتصادی در توییتر نوشت: «آمار و جدول فعلی ترسیم‌ گیر یک فاجعه است. من 20 سال گذشته را صرف مطالعه بازار کار کرده‌ ام و هرگز شاهد چیزی شبیه این نبوده‌ ام. تعداد درخواست‌ های دریافت تسهیلات بیکاری در دو هفته گذشته، دیوانه کننده است.»

آمریکا اکنون با پیشی گرفتن از ایتالیا از نظر آمار مرگ در اثر ابتلا به بیماری کووید-19 در صدر کشورهای جهان قرار گرفته است.

با شروع فعالیت‌ های انتخاباتی دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد، ما به کرات درباره دهه‌ های 1930، 1940 و 1950 میلادی خواهیم شنید و نه فقط به این دلیل که رئیس جمهوری و «جو بایدن» کاندیدای قریب به یقین حزب دموکرات، در دهه 1940 متولد شدند. ما بدون شک قیاس‌ های بسیاری خواهیم دید از مقایسه ترامپ با «هربرت هوور» سی و یکمین رئیس جمهور آمریکا.

در همین حال، ترامپ دو ماه را صرف کم‌ اهمیت جلوه دادن بحران کرونا کرد و گفت که این مشکل بازار بورس، یا شایعه دموکرات‌ ها است، هوای گرم آن را از بین خواهد برد، و معجزه‌ ای آن را برطرف خواهد کرد.

این احتمالا داستانی است که در تمام طول پاییز، بایدن با توسل به آن به ترامپ حمله خواهد کرد. با رسیدن ماه اکتبر، واقعیت‌ های اساسی درباره واکنش دولت به ویروس کرونا در سراسر آمریکا به خوبی پخش می‌ شوند و همه از آن باخبر خواهند بود، و  باعث خواهد شد که رئیس جمهور آمریکا حال خوشی نداشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.