با توقف کارزار سندرز، مسیر برای کاندیداتوری جو بایدن هموار می‌ شود و در صورت نهایی شدن کاندیداتوری بایدن احتمالا او در نوامبر 2020 با رئیس جمهور کنونی رقابت خواهد کرد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک پست گزارش داد «برنی سندرز» سناتور آمریکایی در بیانیه‌ ای از تعلیق کارزار خود برای کاندیداتوری حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 خبر داد.

با توقف کارزار سندرز، مسیر برای کاندیداتوری جو بایدن هموار می‌ شود و در صورت نهایی شدن کاندیداتوری بایدن احتمالا او در نوامبر 2020 با دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی رقابت خواهد کرد.

وی متعهد شد برای شکست دونالد ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا با «جو بایدن» دیگر کاندیدای دموکرات همکاری کند.

سناتور برنی سندرز در توئیترش نوشت: «امروز من پویش انتخاباتی‌ ام را متوقف کردم، اما در حالی که این پویش به پایان رسیده است، مبارزه برای برقراری عدالت ادامه دارد.»

سناتور سندرز که با شعار «بیمه همگانی رایگان برای همه» و بخشودگی وام‌ های تحصیلی توانسته بود بین جوانان آمریکایی محبوبیت بسیاری کسب کند، به دنبال شکست‌ های اخیر خود تحت فشار افکار عمومی برای کناره‌ گیری از این رقابت‌ ها قرار گرفته بود تا جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر به مصاف دونالد ترامپ برود.

سندرز در عین حال در بیانیه ای گفت: «در ایالت‌ های به اصطلاح «قرمز»، «آبی» و «بنفش»، اکثریت مردم آمریکا اکنون می‌ دانند که ما باید حداقل حقوق و دستمزد‌ها را به 15 دلار در ساعت افزایش دهیم، مردم آمریکا اکنون می‌ دانند که ما باید مراقبت‌ های حوزه سلامت را برای همه مردم تضمین کنیم. مردم آمریکا اکنون می‌ دانند که ما باید سیستم انرژی خود را از سوخت‌ های فسیلی منفک کنیم. مردم آمریکا اکنون می‌ دانند که ما باید تحصیلات عالی را در دسترسی همه، صرف نظر از تحصیلاتشان قرار دهیم. از زمانی که افراد این دیدگاه‌ ها را افراطی و عجیب و غریب تلقی می‌ کردند چندان نگذشته است. اما امروز بسیاری از این دیدگاه‌ های ما در شهر‌ها و ایالت‌ های سراسر کشور اجرایی می‌ شوند. این دستاورد جمعی ماست. به لحاظ مراقبت‌ های حوزه سلامت، حتی قبل از آمدن این بیماری همه گیر هولناک، آمریکایی‌ های زیادی فهمیدند که ما باید به سراغ یک برنامه جامع مراقبت‌ های سلامت برویم که در آن هزینه‌ های اساسی را پوشش دهد. نظرسنجی از رای دهندگان در طول انتخابات مقدماتی نشان داد اکثریت رای دهندگان دموکرات در همه ایالت‌ ها از برنامه بیمه درمانی دولتی به جای بیمه خصوصی حمایت می‌ کنند. این مسئله حتی در ایالت‌ هایی که اکثریت آرا به نفع ما نبود نیز صدق می‌ کرد.

به لحاظ مراقبت‌ های حوزه سلامت، بحران هولناک کنونی به همه نشان داده که نظام بیمه کارفرمای کنونی چقدر مضحک است. رکود اقتصادی کنونی نه تنها به از دست رفتن مشاغل زیادی منجر شده بلکه میلیون‌ ها آمریکایی را از بیمه درمانی محروم کرده است. در حالی که بار‌ها به مردم آمریکا گفته شده که نظام بیمه کارفرمای خصوصی چقدر فوق العاده است، اما این ادعا‌ها توخالی از آب درآمده و هر روز تعداد روزافزونی از کارگران از کار بیکار شده برای رفتن نزد پزشک و پرداخت هزینه‌ های بیمارستانی مشکل دارند. ما همواره بر این باور بوده ایم که مراقبت‌ های حوزه سلامت باید به عنوان یک حق انسانی در نظر گرفته شود و نه یک مزیت کارفرمایی.

لطفا این نکته را در نظر داشته باشید که نه تنها ما به لحاظ ایدئولوژیکی پیروز این مبارزه هستیم، بلکه به لحاظ نسلی نیز سربلند هستیم. آینده کشور ما در گرو جوانان است. در تک تک ایالت ها، چه ایالت‌ هایی که در آن پیروز شدیم چه ایالت‌ هایی که شکست خوردیم، اکثریت رای دهندگان زیر 50 سال سن داشتند. به عبارت دیگر، آینده این کشور را دیدگاه‌ های من تشکیل می‌ دهند. ما اکنون با یک بحران بی سابقه روبرو هستیم. ما نه تنها با بیماری همه گیر کرونا روبرو هستیم که جان هزاران نفر را می‌ گیرد، بلکه با رکود اقتصادی مواجه هستیم که باعث از دست رفتن میلیون‌ ها شغل شده است.

امروز، خانواده‌ ها در سراسر کشور با مشکلات مالی روبرو هستند که چند ماه قبل غیرقابل تصور بود. به خاطر سطوح غیرقابل دستمزد و نابرابری ثروت، بسیاری از دوستان و همسایگان ما تقریبا هیچ پس اندازی ندارند و ناامیدانه در تلاشند پول رهن و اجاره خود را بپردازند. این واقعیت این مسئله را بر من آشکار می‌ کند که کنگره باید به این بحران بی سابقه به شکلی بی سابقه بپردازد و از سلامت و اقتصاد طبقه کارگر کشور ما محافظت کند و نه فقط افراد ثروتمند. من به عنوان یکی از رهبران حزب دموکرات در مجلس سنای آمریکا - و به عنوان نماینده ایالت «ورمونت» - قصد دارم ظرف چند ماه آینده در این زمینه به شدت فعال باشم و این مستلزم کار زیادی است.‌ای کاش می‌ توانستم خبر بهتری برای شما داشته باشم، اما من فکر می‌ کنم شما حقیقت را می‌ دانید.

خبر من این است: من حمایت 300 وکیل انتخاباتی خود را به جو بایدن واگذار می کنم و اعلام می‌ کنم که مسیر پیروزی (برای من) تقریبا غیرممکن است. بنابراین، در حالی که من نبرد ایدئولوژیکی را پیروز شده ام، در حالی که من حمایت بسیاری از جوانان و طبقه کارگر کشور را به دست آورده ام، به این نتیجه رسیده ام که نبرد برای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات موفقیت آمیز نخواهد بود. بنابراین، من امروز تعلیق کارزار انتخاباتی خود را اعلام می‌ کنم. لطفا به خاطر داشته باشید که من این تصمیم را به سادگی اتخاذ نکردم. در واقع، این یک تصمیم دشوار و دردآور بود.

من شاهد هستم که بحران (کرونا) در حال نابودی کشور است و این مسئله به خاطر رئیس جمهوری که یا نمی‌ خواهد یا قادر نیست مدیریت معتبری بر کشور داشته باشد تشدید شده است. به خاطر کاری که باید برای محافظت از مردم در این برهه بسیار حساس صورت گیرد، من نمی‌ توانم با وجدان راحت به کارزاری ادامه دهم که نمی‌ تواند برنده شود؛ کارزاری که با کار مهمی که همه ما در این برهه دشوار باید انجام دهیم در تداخل است.

اما اجازه دهید نکته‌ ای را با تاکید زیاد بگویم: همانطور که شما می‌ دانید ما هیچگاه فقط یک کارزار نبوده ایم، ما یک جنبش مردمی، چند نژادی و چندنسلی هستیم که همیشه معتقد بوده است تغییر هیچگاه از بالا به پایین اتفاق نمی‌ افتد بلکه از پایین به بالا اتفاق می‌ افتد. ما وال استریت، شرکت‌ های بیمه، شرکت‌ های داروسازی، صنعت سوخت‌ های فسیلی، تشکیلات صنایع نظامی و حرص و طمع نخبگان شرکتی را مورد هدف قرار داده ایم. این مبارزه ادامه خواهد یافت. در حالی که این کارزار به پایان رسیده، اما جنبش ما به پایان نرسیده است.

واکنش بایدن

جو بایدن که برای سومین بار برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات تلاش می‌ کند، از توقف کارزار انتخاباتی برنی سندرز استقبال کرده است.

معاون سابق رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت سندرز با این تصمیم منافع مردم آمریکا و اولویت شکست دادن دونالد ترامپ را به منافع سیاسی خودش ترجیح داده است.

او در ستایش از سندرز گفت: او فقط یک کارزار سیاسی نداشته، بلکه یک جنبش خلق کرده است. و اشتباه نکنید، این جنبش همچنان قدرتمند است.

بایدن از سندرز برای همکاری دعوت کرده است.

جو بایدن همچنین حمایت طرفداران برنی سندرز را خواستار شد.

استقبال ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم در یک پیام توئیتری گفت: «برنی سندرز خارج شد! از الیزابت وارن ممنونم. اگر به خاطر او (وارن) نبود، برنی در انتخابات روز سه شنبه تقریبا در هر ایالتی پیروز شده بود! این موضوع همانطور که دموکرات‌ها و کمیته ملی دموکرات می‌ خواستند به پایان رسید، مانند شکست مفتضحانه هیلاریِ دروغگو. حامیان برنی باید به حزب جمهوری خواه ملحق شوند!»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.