جدی بودن شرایط نخست وزیر انگلیس در زمانی که این کشور در وضعیت اضطراری ملی است و هیچ روند رسمی جانشینی برای تعیین مقام ارشد دولت وجود ندارد، سوالاتی را درباره اینکه چه کسی این بحران را مدیریت می کند، مطرح کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ نوشت: درحالی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس همچنان در بخش مراقبت‌ های ویژه بستری است که معاون وی تلاش می‌ کند به مردم اطمینان دهد مبارزه با ویروس کرونا تحت کنترل است، اما آمار قربانیان کرونا در انگلیس چیز دیگری می گوید.

انگلیس به سمت اوج شیوع بیماری پیش می‌ رود و دولت هم به دلیل عملکرد ضعیفش در مقابله با این بحران، با انتقاد‌های زیادی مواجه شده است. بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزات محافظتی دست به گریبانند و این کشور در زمینه انجام آزمایش‌ های کرونا از دیگر کشور‌ها عقب‌تر است.

درحالی که جانسون در بیمارستان با بیماری می‌ جنگد، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس، که در مرکز توجه قرار گرفته است، سه شنبه شب ابراز اطمینان کرد که حال رئیس اش بهبود خواهد یافت.

با ظهور نشانه‌ های کاسته شدن از شدت همه گیری در اسپانیا و ایتالیا، دو کشور اروپایی که بیشترین آسیب را دیده بودند، انگلیس به سمت شدیدترین مرحله شیوع بیماری پیش می‌ رود. وزارت بهداشت انگلیس اعلام کرد: شمار قربانیان کووید19 در 24 ساعت گذشته، 786 نفر افزایش یافت و در کل به 6159 تن رسید.

ویروس کرونا شماری از مقامات دولت انگلیس را هم مبتلا کرده است. «مت هنکوک» وزیر بهداشت انگلیس و «نیل فرگوسن» مشاور ارشد دولت انگلیس از جمله این افراد هستند و تعداد دیگری از وزرای ارشد دولت و مشاورانشان هم مجبور شدند خود را قرنطینه کنند. از جمله این افراد، «دومینیک کامینگز » مشاور ارشد نخست وزیر است که بعد از ابتلای بوریس جانسون به کووید-19، خود را قرنطینه کرده و هنوز به کار بازنگشته است.

«پاتریک والانس» مشاور علمی ارشد دولت مدعی شد: تعداد افرادی که جدیدا به بیماری کرونا مبتلا می‌ شوند، به ثبات رسیده است و نشانه‌ های امیدواری وجود دارد.

وی افزود: البته مقامات برای آنکه بتوانند برای پایان دادن به قرنطینه که آسیب جدی به اقتصاد وارد کرده است، تصمیمی اتخاذ کنند، به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. به اعتقاد وی برای رسیدن به چنین نتیجه ای، به یک هفته یا بیشتر زمان نیاز است.

انتقال جانسون به بیمارستانی در لندن این حس را در بین مردم ایجاد کرد که دولت به سختی در تلاش است به گونه‌ ای با این بحران مقابله کند.

در ماه مارس مردم شاهد تغییرات ناگهانی بودند. این ماه با اصرار جانسون 55 ساله بر دست دادن با دیگران حتی مبتلایان به کرونا آغاز شد. در آن زمان دولت انتظار داشت این بیماری به طور گسترده شیوع پیدا کند، اما لزومی برای اعمال محدودیت در تردد مردم احساس نمی‌کرد. اما ظرف دو هفته مدارس تعطیل شدند و پس از آن جانسون به مردم گفت در خانه‌ های خود بمانند.

سه شنبه شب، «کریس ویتی» از مقامات ارشد درمانی انگلیس عدم تاکید مقامات این کشور بر لزوم انجام شدن آزمایش را اشتباه خواند و گفت همه ما می‌ دانیم که آلمان همه توان خود را برای انجام شدن آزمایش کرونا به کار گرفت و ما درصدد برآمده ایم از این اقدام آنها عبرت بگیریم.

در غیاب نخست وزیر، راب ریاست نشست‌ های کلیدی را برعهده دارد. اما با وجود همه تاکید‌ها مبنی بر این که اعضای کابینه به خوبی با یکدیگر همکاری می‌ کنند، رهبری انگلیس در معرض چنان آزمایشی قرار گرفته که کمتر دولتی با آن مواجه بوده است.

بسیاری از افرادی که اکنون در مناصب بالا فعالیت می‌ کنند، سال گذشته رقبای سران حزب محافظه کار از جمله راب بودند. جانسون هم از طرف حزب خود و هم از طرف رای دهندگان این اختیار را دارد که قانون وضع کند، اختیاری که راب از آن بی بهره است.

روز سه شنبه راب در پاسخ به این پرسش که اگر اختلاف نظری پیش بیاید، چه کسی تصمیم گیری خواهد کرد، با حالتی ناراحت تاکید کرد که تمرکز بر ادامه دادن راهکار‌هایی است که جانسون ارائه کرده است.

نخست وزیر انگلیس پس از آنکه 10 روز با عوارض بیماری کرونا مبارزه می‌ کرد، به بیمارستان سنت توماس در لندن منتقل شد. وی دوشنبه شب به بخش مراقبت‌ های ویژه منتقل شد.

دفتر جانسون اطلاعات اندکی درباره وضع سلامت وی منتشر، و تنها اعلام کرده که وضع جسمانی او به تثبیت رسیده است.

از جمله موضوعاتی که باید در غیاب جانسون درباره آن تصمیم گیری شود، تمدید، تشدید یا لغو قرنطینه است؛ اقدامی که منجر به بسته شدن رستوران‌ ها و تمام مغازه‌ هایی که کالا‌های غیر ضروری به فروش می‌ رسانند، شده و مردم را مجبور کرده است در صورت امکان از خانه دورکاری کنند.

با کاهش موارد جدید ابتلا به این بیماری و تعداد افرادی که فوت می‌ کنند، ایتالیا، مرکز شیوع بیماری کرونا در اروپا، روند خارج شدن از قرنطینه را آغاز کرده است. اما اسپانیا اقدامات اضطراری را تا 25 آوریل تمدید کرده است.

با وجود آنکه به طور رسمی اعلام نشده بدیهی است که محدودیت‌ ها در انگلیس پس از دوره سه هفته‌ ای اولیه که 23 مارس آغاز شد و اوایل هفته دیگر پایان می‌ یابد، تمدید خواهد شد. در واقع این ایده در اوایل این هفته مطرح شد که احتمالا اعمال محدودیت‌ های بیشتر، ضروری خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.