نیروی دریایی آمریکا، ناخدای ناو هواپیمابر «روزولت» را به دلیل علنی کردن احتمال شیوع ویروس کرونا در میان خدمه این ناو از کار برکنار کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، نیروی دریایی آمریکا، ناخدای ناو هواپیمابر «روزولت» را به دلیل علنی کردن احتمال شیوع ویروس کرونا در میان خدمه این ناو از کار برکنار کرد.

«برت کروزیر» ناخدای این ناو غول‌پیکر چند روز پیش در نامه‌ای به افسران مافوق خود از شرایط نامناسب ملوانان حاضر در این ناو گلایه کرده بود و خواستار پیگیری اوضاع شده بود.

او همچنین نوشته بود قرنطینه و اجرای سیاست فاصله‌گیری اجتماعی در میان ملوانان و خدمه کشتی ممکن نیست و در نتیجه شیوع کرونا میان آنها بسیار سریع‌تر از تصور خواهد بود.

 کروزیر همچنین با اشاره به اینکه ۵ هزار خدمه حاضر در این ناو در فضای محدودی به سر می‌برند و طبیعتا امکان انتقال کرونا میان آنها بسیار بالا است، خواستار پیاده کردن افراد سالم و قرار دادن آنها در قرنطینه شده بود.

بعد از اینکه مسئولان آمریکایی به درخواست‌های این ناخدا ترتیب اثر ندادند، او تصمیم گرفت محتوای نامه ۴ صفحه‌ای خود را رسانه‌ای کند.

همین موضوع سبب شد تا روز پنجشنبه نیروی دریایی آمریکا به خدمت این ناخدا پایان دهد. «توماس مادلی» فرمانده موقت نیروی دریایی ایالات متحده در همین خصوص با اشاره به اینکه کاپیتان کروزیر دچار «اشتباه شدید داوری» شده است، علت اخراج او را «درز دادن اسناد محرمانه به رسانه‌ها» اعلام کرد.

 مادلی روز پنجشنبه ۲ آوریل در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی او قرائت شد، همچنین اظهار داشت: «انتشار آن نامه به صورت علنی سبب شد تا این باور اشتباه در میان افکار عمومی پدید آید که نیروی دریایی به درخواست‌ها و پرسش‌های او پاسخ نمی‌دهد. این در حالی ست که کاپیتان کروزیر قضاوت بسیار ضعیفی در خصوص شرایط داشته است.»

 مادلی در ادامه مدعی شد: «ما با فرماندهی این کشتی در تماس هستیم و تمام اقدامات لازم برای حفظ ملوانان و خدمه این کشتی را در دستور کار قرار می‌دهیم.»

این تصمیم فرمانده نیروی دریایی آمریکا از سوی اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این کشور محکوم شد. اعضای این کمیته در بیانیه‌ای اقدام آقای مادلی را «بی‌ثبات‌کننده» خواندند و افزودند: «این تصمیم فرماندهی نیروی دریایی احتمالا ما را با خطر بیشتری مواجه می‌کند و آمادگی ناوگان ما را در معرض تهدید بیشتر قرار می‌دهد.»

مادلی همچنین با اشاره به اینکه اقدام کروزیر در انتشار این نامه در مطبوعات غیر قابل پذیرش است افزود: «او باید تنها از مسیر اداری و تشکیلاتی موجود در نیروی دریایی آمریکا این مساله را پیگیری می‌کرد.» مادلی همچنین هرگونه فشار برای برکناری این کاپیتان از سوی کاخ سفید را تکذیب کرد.

این تصمیم فرمانده نیروی دریایی آمریکا انتقادات فراوانی را در پی داشته است. سناتور «جک رید» عضو ارشد دموکرات کمیته خدمات نیروهای مسلح در مجلس سنا خواهان پاسخگویی مادلی در خصوص این تصمیم اشتباه شد و افزود: «اخراج کروزیر ما را از تلاش برای حمایت و حفاظت از ملوانان خود در نیروی دریایی باز نمی‌دارد. ضمن اینکه این اقدام پرسش‌های فراوانی پیرامون کارا بودن راهبردهای ما برای مقابله با ویروس کرونا در ناوگان‌های دریایی ایالات متحده پدید می‌آورد.»

ناخدای ناو هواپیمابر روزولت آمریکا در بخش دیگری از نامه‌اش گفته بود با توجه به اینکه آمریکا در شرایط جنگی نیست، باید بیشتر به حفظ جان ملوانان و خدمه ناو روزولت توجه کرد و افرادی که به این ویروس مبتلا نشده‌اند باید برای قرنطینه از کشتی پیاده و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.