ترامپ تصمیم گرفته به جای مقابله با شیوع کرونا، با برگه آن، بازی سیاسی به نفع خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کند؛ بازی که به کشتار هزاران آمریکایی می انجامد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: استراتژی انتخاب مجدد دونالد ترامپ ( در انتخابات ریاست جمهوری 2020) در این هفته دو مسیر بالقوه داشت. اولین مسیر موجب حفظ میلیون ها شغل می شد، ترامپ را برای بسیاری از افراد به قهرمان پوپولیست تبدیل می کرد و شاید از رکود دیگری جلوگیری می کرد. راه دوم هرج و مرج به راه می انداخت، شکاف حزبی را تشدید می کرد، همه تقصیرها در شیوع کرونا ویروس را به گردن رسانه ها، چین و کاخ سفیدِ اوباما می انداخت و دعا می کرد که تا حدی باشد که بتواند ناخوشایندی تدارکات فاجعه آمیز دولت او برای ماقبل با کرونا را لاپوشانی کند.

شواهد نشان می دهد که او در این لحظه تعیین کننده، راه دوم را انتخاب کرده است.

در حال حاضر ما هرج و مرج را می بینیم. هفته گذشته، بیش از سه میلیون آمریکایی تقاضای دریافت مزایای بیکاری کردند، بخشی از آن به دلیل واکنش نامناسب دولت به شیوع کرونا بود.

می توانست اینگونه نباشد. ترامپ می توانست بر کنگره فشار بیاورد تا به رهبران اروپایی - از جمله دولت انگلیس تحت رهبری حزب محافظه کار - بپیوندد و اقتصاد را نجات دهد. دانمارک ، هلند و انگلیس همه متعهد شده اند  حداقل بخشی از حقوق کارگران را در صورت عدم پرداخت آن توسط شرکت هایشان پرداخت کنند.

لایحه کمک های مالی آمریکا برای کارگران یا مشاغل کوچک که آنها را استخدام می کنند بسیار کمتر است، در حالی که شرکت های بزرگ تر از مزایای گسترده تر بهره می برند.

و به نظر می رسد ترامپ آمادگی دارد تا کارگران برخی از مناطق را مجبور به بازگشت به کار در برهه همه گیری، احتمالا به زودی در اواسط ماه آوریل، کند تا دوباره اقتصاد را احیا کند - مانوری که به اعتقاد کارشناسان بهداشت موارد ابتلا را به سرعت افزایش می دهد و به طور موثر مبارزه کوتاه مدت با ویروس را به شکست می کشاند.

به خطر انداختن جان کارگران به منظور تکان دادن بازار حتی از دیدگاه اقتصادی، اقدامی به شکلی غیرقابل تصور ظالمانه و گمراه کننده  و وحشیانه است.

با این دیدگاه کوتاه بینانه، ترامپ در واقع ریسک بزرگی می کند که دوگانگی سیاسی، نیرویی قدرتمندتر از ویروس است. رئیس جمهور با انتقال دعواهای معمول به مطبوعات امیدوار است روایت پیرامون ویروس را تغییر دهد.

تلاش های رئیس جمهور برای نامیدن این بیماری همه گیر به عنوان «ویروس چینی» را در نظر بگیرید.

برای ترامپ، چنین زبانی به عنوان یک تاکتیک اختلاف افکن مضحک عمل می کند. این جنجال همچنین انحراف ایجاد می کند. چرخه های خبری رقابت می کنند تا زودتر در مورد واکنش آهسته و پرهزینه دولت در قبال کرونا ویروس گزارش دهند - چیزی که باعث شده میلیون ها شهروند و کارمندان بخش مراقبت های بهداشتی آسیب پذیر باشند. در محافل طرفدار ترامپ، این گفت و گو بر روی یک رسانه انحرافی متمرکز شده است که بیشتر از همه گیر بودن، نسبت به درستی سیاسی وسواس دارد.

تمایل ترامپ برای پایان دادن به فاصله گرفتن اجتماعی از الگوی مشابهی پیروی می کند. توجه کم رئیس جمهور، تاثیرپذیری او از تبعات بازار مالی، همگی او را به توجه به اقتصاد سوق می دهد. فقط رئیس جمهور این قدرت را ندارد بلکه ایالت ها هم دارند و اکثر ایالت ها احتمالا همچنان ساکنان خود ترغیب می کنند که در خانه بمانند. بنابراین وی رسانه ها و فرمانداران دموکرات را به دلیل نتیجه اقتصادی وارده مقصر می داند. در اینجا جایی است که کمک های مالی نادرست آمریکا به رئیس جمهور به بدترین روش کمک می کند: کارگران بدون حمایت کافی می توانند تحت یک قرنطینه گسترده قرار بگیرند و احتمال دارد که از متخصصان پزشکی و رسانه های جمعی خشمگین شوند و خواهان فاصله گرفتن از جامعه باشند. ترامپ می تواند با تصمیم ایالت ها در مورد تمدید قرنطینه مخالفت کند و وانمود کند که به طرز ناشایست، طرفدار کارگران در مقابل نخبگان است. او ممکن است این استدلال را مطرح کند که بسیاری از آنها می توانند به راحتی از خانه کار کنند و شغل خود را حفظ کنند.

برای رئیس جمهور این ممکن است مانند یک اقدام برد - برد باشد. اگر ایالت ها توصیه های ترامپ را نادیده بگیرند و ویروس را با موفقیت قبل از روز انتخابات پشت سر بگذارند، او می تواند مدعی پیروزی شود. در یک اتفاق بسیار بعید ممکن است که ویروس باعث مرگ و میر بیشتر در سایر مناطق کشور مانند آنچه در سیاتل، نیویورک سیتی و نیواورلئان دیده شد، شود، در اینجا او می تواند عامل ترس و وحشت به نمایندگی از دموکرات ها و رسانه ها باشد.

در همین حال، چنین گفت و گوهایی در مورد ویروس توجه ها را از افرادی که رنج می کشند و آمادگی اسفناک دولت ترامپ دور می کند. واکنش به این بحران پیچیده پزشکی و لجستیکی نیاز به همدلی و رهبری نه یک نبرد سیاسی وحشیانه و بدبینانه.

درست همانطور که کنفرانس های خبری ترامپ در مورد کرونا ویروس به تریبونی برای تبلیغات انتخاباتی او تبدیل شده، سیاسی شدن ویروس توسط رئیس جمهور به وی اجازه می دهد تا در یک حالت تبلیغاتی اصلاح شده فعالیت کند. ترامپ بدون داشتن یک رقیب رسمی دموکرات و یک چرخه خبری انتخاباتی سنتی برای پوشش رقابت ها، تصمیم دارد از این بیماری همه گیر به عنوان ابزاری برای تبلیغات معمول بهره گیرد.

در شرایط عادی، به نظر می رسد که این تاکتیک برای رئیس جمهور موثر باشد. اما این زمان ها عادی نیست. اگر چه افکار عمومی پیرامون این ویروس به طور جداگانه به تفکیک احزاب تقسیم شده است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شکاف کم است و به دلیل گسترش شیوع در سراسر کشور میتواند به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یابد. رئیس جمهور در مواجهه با تهدید فزاینده، تصمیم گرفته است به جای جلوگیری از آن، با فاجعه کنار بیاید. این یک استراتژی خطرناک با تلفات گسترده - یعنی آمریکایی ها - است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.