بر اساس تازه‌ ترین آمار، تاکنون در کل دنیا 339،039 مورد ابتلا، 14،698 مورد مرگ و 99،014 مورد بهبودی گزارش شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز دوشنبه از جان باختن 9 فرد دیگر در چین بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. با احتساب این افراد، تعداد جان باختگان کرونا در چین در مجموع به 3،270 نفر رسید.

کمیسیون ملی بهداشت چین از 39 مورد جدید مبتلا به کرونا خبر داد که با احتساب آنها، تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور در مجموع به 81هزار و 93 نفر رسید.

بر اساس آخرین آمارهایی که پایگاه اطلاعاتی worldometers منتشر کرده، شمار قربانیان ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان به بیش از 14 هزار نفر رسید.

بر اساس تازه‌ ترین آمار، تاکنون در کل دنیا تا امروز دوشنبه 23 مارس 2020 (4 فروردین)، 339،039 مورد ابتلا، 14،698 مورد مرگ و 99،014 مورد بهبودی گزارش شده است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در چین همچنان در حال کاهش است.

کمیسیون ملی بهداشت چین با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد همه موارد جدید آلودگی مربوط به افرادی است که از سفر خارجی به چین بازگشته اند.

مقامات بهداشتی در چین اعلام کردند که 54 نفر دیگر در این کشور موفق شدند که با شکست دادن کرونا از بیمارستان خارج شوند تا تعداد کسانی که این ویروس را شکست دادند به 72 هزار و 703 نفر برسد.

درحالی که چین توانسته است که به خوبی این ویروس را مهار کند، دیگر کشورهای جهان با بحرانی جدی مواجه شده اند و روز به روز تعداد مبتلایان و قربانیان به ویروس در سراسر جهان اضافه می شود و همین باعث شده است تا زنگ خطر جدی برای همه کشورها به صدا درآید.

آمریکا؛ ادامه افزایش تلفات

شمار جان باختگان ویروس کرونا در آمریکا به 485 نفر و شمار افراد مبتلا به 34 هزار و 758 نفر افزایش یافته است.

براساس این آمار، بیشترین مبتلایان و آمار مرگ ناشی از کرونا در نیویورک است. تاکنون 153 نفر در نیویورک بر اثر ابتلا به کرونا مرده اند و 16،920 نفر هم مبتلا شده اند. شهردار نیویورک درباره خطر کمبود تجهیزات پزشکی در این شهر هشدار داده است.

در واشنگتن نیز 1،996 به کرونا مبتلا شده اند و 95 نفر نیز جان باخته اند.

در نیوجرسی نیز با ثبت 21 مورد مرگ، 1،914 مورد مبتلا ثبت شده است.

در کالیفرنیا نیز از 1،825 مورد مبتلا به کرونا تاکنون 35 نفر جان خود را از دست داده اند. رئیس جمهور آمریکا در این ایالت «وضع فاجعه» اعلام کرده است. کاخ سفید در بیانیه‌ ای اعلام کرد دولت فدرال از این پس بودجه‌ ای در اختیار سازمان‌ های ایالتی و محلی و برخی نهادهای خصوصی غیرانتفاعی در کالیفرنیا قرار می‌ دهد.

ترامپ اعلام کرد مقامات دولت فدرال از گارد ملی آمریکا برای سه ایالت نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن که به شدت مورد ضربه کرونا قرار گرفته‌ اند، استفاده می کنند.

نتایج حاصل از نظرسنجی‌ های جدید حاکی است 70 درصد آمریکایی‌ ها به شدت نگران مبتلا شدن به بیماری کرونا هستند.

این در حالیست که طرح مالی کنگره آمریکا برای نجات اقتصاد این کشور در مقابل کرونا به دلیل اختلافات جمهوری خواهان و دموکرات‌ ها با شکست مواجه شد. این طرح که در سنا به رای گذاشته شده بود با رای مخالف 47  عضو دموکرات و رای موافق 47 عضو جمهوری خواه شکست خورد.

ابتلای نمایندگان مجلس آمریکا

در حالی که قانونگذاران آمریکایی تلاش می‌ کنند قوانین بیشتری برای کمک به مقابله با شیوع کرونا در این کشور تصویب کنند، جواب آزمایش کرونای سه نفر از اعضای کنگره آمریکا مثبت اعلام شده است و دست کم 22 نماینده دیگر نیز گفته اند که خود را قرنطینه کرده اند.

سناتور «رند پل»، نماینده جمهوری خواه کنتاکی،- «ماریو دیاز - بالرت» نماینده جمهوری خواه فلوریدا و «بن آدامز» نماینده دموکرات یوتا این سه تن هستند.

«میت رامنی و مایک لی» از سناتور‌های جمهوری خواه نیز اعلام کردند از آن جا که زمان زیادی را با سناتور رند پل گذراندند و وی به کرونا آلوده شده است، اکنون خود را قرنطینه کردند.«کوری گاردنر، لیندسی گراهام، ریک اسکات و تد کروز» هم پیشتر در قرنطینه به سر می بردند.

دست کم ۱۸ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز به دلیل آن که ساعات طولانی را با دیاز بالرت و مک آدامز گذراندند، خود را قرنطینه کرده اند.

 

کانادا؛ تشکیل جلسه اضطراری مجلس 

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا با اعلام خبر نشست روز سه شنبه پارلمان این کشور برای بررسی و تصویب لایحه‌ ای اضطراری برای مقابله با کرونا، از همه مردم این کشور خواست با ماندن در خانه و اجرای توصیه‌ های پزشکی، به جلوگیری از انتشار کرونا کمک کنند. 

 

بولیوی؛ اعمال قرنطینه سراسری و تعلیق انتخابات ریاست جمهوری

بولیوی از اعمال قرنطینه سراسری دو هفته‌ ای و به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری خبر داد که قرار بود اوایل ماه مه در این کشور برگزار شود.

 

برزیل؛ تزریق 11 میلیارد دلار به اقتصاد

بانک توسعه برزیل اعلام کرد 55 میلیارد رئال برزیل برابر با 11 میلیارد دلار به منظور پشتیبانی از مشاغل در برابر بحران بهداشتی ناشی از شیوع کرونا در اقتصاد این کشور تزریق خواهد کرد.

این مبلغ قرار است شش ماه تعلیق پرداخت سود و اعتبارات مستقیم و غیر مستقیم شرکت‌ های برزیلی به بانک توسعه برزیل را تامین کند و همچنین میزان اعطای وام این بانک به شرکت‌ های کوچک و متوسط را افزایش دهد.

برزیل 210 میلیون نفر جمعیت دارد و آلوده‌ ترین کشور آمریکای لاتین به ویروس کروناست. تاکنون 1546 مورد آلودگی و 25 مورد مرگ در این کشور ثبت شده است.

برزیل مرز‌های خود با همسایگانش را بسته است.

 

فرانسه؛ تصویب قانون فوریت بهداشتی

قانون فوریت بهداشتی دو ماهه در پارلمان فرانسه تصویب شد. این قانون در وهله اول بر محدودیت آزادی‌ های عمومی تاکید می‌ کند. به این ترتیب، دولت می‌ تواند تدابیر قرنطینه را تشدید کند. محدودیت آمد و شد و محدودیت تجمع از جمله اقداماتی است که دولت می‌ تواند اتخاذ کند. به علاوه جریمه‌ ها هم برای کسانی که به قوانین قرنطینه پایبند نیستند، افزایش می‌ یابد. جریمه برای نخستین بار 135 یورو خواهد بود، اما در صورت تکرار جرم طی 15 روز این مبلغ به 1500 یورو می‌ رسد. به علاوه اگر افراد طی 30 روز چهار بار قوانین را نقض کنند 3700 یورو جریمه خواهند شد.

در حالی که شمار افراد آلوده به کرونا در فرانسه همچنان در حال افزایش است، پارلمان فرانسه وضع فوریت بهداشتی دو ماهه را در این کشور تصویب کرد. تاکنون 674 نفر بر اثر ابتلا به کووید-19 در فرانسه جان خود را از دست دادند.

برخی مخالفان دولت فرانسه از این قانون فوریت پزشکی انتقاد می‌کنند. از دیدگاه آنها دولت از این پس قدرت زیادی خواهد داشت.

 

آلمان؛ مقررات تازه برای مقابله با ویروس

آلمان مقررات شدیدتری برای مقابله با کرونا اعلام کرد. دولت فدرال قصد ندارد قرنطینه برقرار کند اما خروج از خانه باید به حداقل برسد و در اماکن عمومی نباید بیش از دو نفر با هم باشند. تخلف از این مقررات طبق قانون مجازات دارد.

 

ایتالیا؛ درخواست کمک از ارتش آمریکا

ایتالیا که این روزها بیشترین تعداد جان باختگان ناشی از کرونا نسبت به سایر کشورهای جهان را دارد، در مهار شیوع افسارگسیخته کووید-19 عاجز مانده و از ارتش آمریکا درخواست کمک کرده است.

تا به امروز، 59،138 نفر در ایتالیا به کرونا مبتلا شده اند و 5476 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

 

یونان؛ آغاز اجرای قرنطینه سراسری

در یونان از بامداد امروز دوشنبه به منظور مقابله با شیوع کرونا قرنطینه سراسری اجرا می‌ شود. به این ترتیب تنها تردد‌های محدودی مجاز خواهد بود. روز یکشنبه 94 مورد جدید آلودگی در این کشور تایید شد و شمار افراد آلوده به 624 نفر رسید.

روز یکشنبه همچنین دو مورد مرگ جدید ناشی از کرونا در یونان گزارش شد و شمار قربانیان این ویروس در این کشور به 15 نفر رسید.

از امروز تنها تردد برای رفتن به محل کار و بازگشت از آن، خرید مواد غذایی و دارو و رفتن نزد پزشک مجاز خواهد بود.

آتن از 10 مارس با اتخاذ تصمیماتی مانند تعطیلی مدارس، رستوران، سینماها، سالن‌ های ورزشی و مراکز تجاری برای مقابله با کرونا تلاش می‌ کند.

 

ترکیه؛ لغو 85 درصد پروازها

رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی ترکیه تاکید کرد 85 درصد پرواز هواپیماهای مسافربری این شرکت به دلیل شیوع کرونا و پرواز به 60 کشور لغو شده است.

وی اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ترکیه به مسافران بالای 65سال، پس از آنکه آنکارا روز گذشته ممنوعیت رفت و آمد به شهروندان کهنسال را صادر کرد، اجازه پرواز نمی دهد.

 

ژاپن؛ افرادی که از آمریکا وارد ژاپن می‌ شوند باید 14 روز قرنطینه شوند

نخست وزیر ژاپن امروز دوشنبه اعلام کرد این کشور در تلاش برای مقابله با شیوع کرونا از افرادی که از آمریکا وارد ژاپن می‌ شوند می‌ خواهد خود را به مدت 14 روز قرنطینه کنند.

افرادی که در طول این دو هفته وارد ژاپن می‌ شوند ملزم خواهند شد خود را در مکان‌ هایی همچون خانه‌ ها یا هتل‌ ها قرنطینه کنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

یک مقام دولت ژاپن اعلام کرد این تصمیم از روز پنجشنبه تا پایان ماه آوریل اجرایی خواهد شد.

شمار مبتلایان به کرونا در ژاپن به 1800 نفر رسیده و حدود 700  نفر از آنها مسافران کشتی دیاموند پرنسس هستند که پیشتر قرنطینه شده بود.

با شیوع کرونا تردید‌ها درباره اینکه آیا بازی‌ های المپیک توکیو مطابق برنامه از اواخر ژوئیه برگزار خواهد شد، افزایش یافته است.

 

فیلیپین؛ 16 مورد جدید آلودگی

وزارت بهداشت فیلیپین از 16 مورد جدید آلودگی به کرونا در این کشور خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد آلودگی به ویروس کرونا در فیلیپین به 396 نفر رسید.

وزارت بهداشت فیلیپین همچنین از جان باختن 8 نفر دیگر بر اثر آلودگی به کرونا و رسیدن آمار کلی به 33 نفر خبر داد.

 

سنگاپور؛ سنگاپور ایرلاینز بیشتر ناوگان خود را زمین گیر می‌ کند

شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز اعلام کرد در پاسخ به محدودیت‌ های مسافرتی مرتبط با شیوع کرونا، ظرفیت پروازی خود را 96 درصد کاهش می‌ دهد و تقریبا همه هواپیما‌های خود را زمین گیر می‌ کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقامات سنگاپور تصمیم گرفتند ورود و ترانزیت همگی مسافران را به امید جلوگیری از گسترش کرونا ممنوع کنند.

 

سریلانکا؛ شورش زندانیان پس از کرونا

شورش در زندان شهر «آنورادپورا» سریلانکا زمانی آغاز شد که رئیس زندان به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا اقدام ویژه صورت گرفت و در این اقدامات زندانیان از ملاقات با بستگان شان منع شدند. برای جلوگیری از این ناآرامی‌ ها یک گروه عملیاتی ویژه پلیس به زندان فرستاده شد، اما زندانیان که نمی توانستند این موضوع را قبول کنند دست به شورش زدند. 

 

استرالیا؛ امکان حضور هیچ تیم استرالیایی در المپیک توکیو وجود ندارد

کمیته ملی المپیک استرالیا اعلام کرد در شرایط فعلی و با وجود گسترش کرونا، تشکیل هیچ تیمی در داخل و خارج کشور برای حضور در مسابقات المپیک 2020 توکیو امکان پذیر نیست.

 

​کره جنوبی؛ کاهش روزانه موارد جدید آلودگی

کره جنوبی به کمترین موارد جدید آلودگی روزانه به ویروس جدید کرونا از زمان نقطه اوج آن در 29 فوریه با 909 مورد اشاره کرد که امید‌ها به کنترل این همه گیری را در این کانون بزرگ آلودگی به وجود آورده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کره جنوبی در گزارش روزانه خود از تأیید 64 مورد جدید از ابتلا به بیماری کووید-19 خبر داد و بدین ترتیب آمار ابتلا از آغاز همه گیری در این کشور به 8،961 مورد رسید.

یک مورد جدید مرگ نیز گزارش شد. تاکنون 110 مورد مرگ به ثبت رسیده است.

 

مالزی؛ شمار مبتلایان از 1300 نفر فراتر رفت

وزارت بهداشت مالزی اعلام کرد شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به 1306 نفر رسید.

تاکنون 11 نفر در مالزی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

 

سوریه؛ ثبت نخستین مورد ابتلا

وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد که نخستین مورد ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده است.

فرد مبتلا اخیرا از خارج کشور بازگشته است.

وزارت بهداشت سوریه افزود: اقدامات لازم در خصوص فرد مبتلا به کووید-19 اتخاذ شده است. دولت سوریه در روزهای گذشته اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از شیوع کرونا نیز اتخاذ کرده بود. هیأت وزیران سوریه همچنین برای پیشگیری از شیوع کرونا، توقف حمل و نقل عمومی و خصوصی در استان‌ های این کشور را تصویب کرد. دولت سوریه پیشتر از تعطیلی بازارها، فعالیت‌ های تجاری، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی در همه استان‌ های این کشور و تعطیلی کار در بخش عمومی از روز یکشنبه تا اطلاع بعدی خبر داده بود.

 

فلسطین؛ آغاز اجرای مقررات منع آمد و شد/ بسته شدن درهای مسجد الاقصی

از شب گذشته، اجرای قانون منع آمد و شد و تدابیر فوق العاده برای کنترل شیوع کرونا در مناطق فلسطینی در کرانه باختری آغاز شد. نیرو‌های امنیتی تشکیلات خودگردان در ورودی‌های شهر‌های این منطقه مستقر شدند.

تردد فلسطینی‌ ها بین شهرها، روستا‌ها و اردوگاه‌ های آوارگان ممنوع شده است. همه افرادی که از خارج به کرانه باختری بازگردند در قرنطینه قرار می‌ گیرند.

در عین حال، سازمان اوقاف و امور اسلامی فلسطین در راستای اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا، از بسته شدن موقت درهای مسجد الاقصی به روی نمازگزاران خبر داد.

بورس فلسطین هم که در کرانه باختری واقع است، اعلام کرد: به دلیل شیوع کرونا و برای حمایت از کارکنان و جلوگیری از بی ثباتی بازار تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار 59 نفر در کرانه باختری و نوار غزه به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

 

امارات؛ تعطیلی مراکز تجاری و خرید

وزارت بهداشت امارات بامداد امروز دوشنبه از تعطیلی مراکز تجاری، پاساژها و بازارهای این کشور به مدت 2 هفته به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

سوپرمارکت‌ ها، میادین میوه و تره بار و گوشت مستثنا خواهند بود و رستوران‌ ها نیز تنها امکان دریافت سفارش برای ارسال به مشتریان خود را دارند. پیشتر نیز شرکت هواپیمایی امارات اعلام کرده بود که از روز چهارشنبه همه پروازهای مسافری خود را به مدت 2 هفته به حال تعلیق در می‌آورد. وزارت بهداشت امارات متحده عربی روز شنبه از ثبت نخستین مورد مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در این کشور خبر داد.

 

اردن؛ احتمال تمدید چند هفته‌ ای منع آمد و شد

وزیر بهداشت اردن اعلام کرد به منظور مقابله با خطر شیوع کرونا، امکان تمدید چند هفته‌ ای منع آمد و شد در این کشور وجود دارد.

13 مورد جدید ابتلا به کرونا در اردن ثبت شد و مجموع مبتلایان در این کشور به 113 نفر رسید.

اردن از چین درخواست پنج میلیون ماسک کرده است.

 

کویت؛ آماده باش تمام دستگاه‌ ها و نهاد‌های دولتی 

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح در سخنرانی تلویزیونی خود با اشاره به تازه‌ترین تحولات مربوط به شیوع کرونا در این کشور گفت: اراده خداوند بر این بوده است که کشور عزیز ما نیز در معرض خطر ویروس کرونا قرار گیرد. ما به خطرات این ویروس واقف هستیم و از نخست وزیر خواسته ام تمام دستگاه‌ ها و نهاد‌های دولتی به منظور حفظ سلامت شهروندان به حالت آماده باش درآیند.

امیر کویت با انتقاد از نحوه تعامل کشور‌های ابرقدرت جهان با گسترش کرونا افزود: ما شاهد تصاویر دردناک ناشی از گسترش کرونا در کشور‌های ابرقدرت به دلیل سهل انگاری و بی مبالاتی (مسئولان) آنها در نحوه تعامل با این ویروس بوده ایم.

 

عربستان؛ اجرای مقررات منع آمد و شد

«ملک سلمان» پادشاه سعودی بامداد امروز دوشنبه دستور برقراری منع آمد و شد در عربستان را صادر کرد. این مقررات از ساعت 19 تا 6 صبح به مدت 21 روز اجرا می شود.

ملک سلمان همچنین از مردم عربستان خواست تا در خانه بمانند و تنها در موارد ضروری از خانه خارج شوند.

پیشتر وزارت بهداشت عربستان اعلام کرده بود که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به 511 نفر رسیده است. طبق گزارش این وزارتخانه در این کشور 10000 نفر تحت قرنطینه و تست تشخیص کرونا قرار گرفته و 4000 نفر همچنان تحت قرنطینه هستند.

 

مصر؛ فتوای ممنوعیت برگزاری نماز جمعه و جماعت در مساجد

دارالافتای مصر با صدور فتوایی اعلام کرد با توجه به شیوع کرونا مخالفت با تصمیم منع اقامه نماز جمعه و جماعت در مساجد از نظر شرعی حرام است.

در عین حال ستاد کل نیروهای مسلح مصر اعلام کرد که  یکی از فرماندهان ارشد ارتش این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته است. وی حین انجام ماموریت ارتش برای مقابله با کرونا به این ویروس مبتلا شده بود.

 

مغرب، توقف انتشار روزنامه‌ های کاغذی

دولت مغرب از همه ناشران خواست با توجه به گسترش شیوع کرونا در این کشور، انتشار و توزیع روزنامه‌ ها و مجلات کاغذی را تا اطلاع بعدی متوقف کنند.

این فراخوان در چارچوب وضع اضطراری بهداشتی اعلام شده در پادشاهی مغرب و برای بکارگیری همه اقدامات به منظور مقابله با گسترش کرونا صورت گرفته است.

در مغرب 109 مورد ابتلای به کرونا ثبت شده که از این تعداد 3 تن کشته و 3 نفر نیز بهبود یافته اند.

*******

تا به این لحظه در مجموع: 339،039 مورد کلی ابتلا، 1،609 مورد جدید ابتلا، 14،698 مورد فوتی، 99،014 مورد بهبودی، و 10،553 مورد وخیم در 192 کشور جهان تاکنون گزارش شده است.

چین با بیش از 81 هزار مورد ابتلا، ایتالیا با  بیش از 59 هزار مورد و آمریکا با بیش از 34 هزار مورد ابتلا کرونا، از نظر تعداد افراد مبتلا به این بیماری مسری در جایگاه اول تا سوم جهان هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.