با نزدیک شدن جنگ یمن به تکمیل سال پنجم خود و ورود آن به سال ششم شدت رویارویی ها میان نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و جنبش انصار الله و همپیمانان اش بالا گرفته است.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: با نزدیک شدن جنگ یمن به تکمیل سال پنجم خود و ورود آن به سال ششم شدت رویارویی ها میان نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و جنبش انصار الله و همپیمانان اش بالا گرفته است امری که حکایت از آن دارد که روزها و هفته های آینده پس از فروپاشی توافقنامه صلح استوکهلم و شکست ماموریت «مارتین گریفیت» فرستاده ویژه سازمان ملل در تحقق هر گونه پیشرفت ملموسی در مذاکرات، داغ تر خواهد بود.

سه تحول مهم و اصلی در عرصه یمن رخ داده است که تأکید می کند اوضاع ائتلاف عربستان سعودی به لحاظ میدانی بسیار دشوار خواهد بود و مرحله آینده پر از سورپرایزهای ناراحت کننده برایش خواهد بود:

نخست: سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نظامی ائتلاف «انصار الله» چهار سامانه دفاع هوایی موشکی جدید را فاش کرد و تأکید کرد که سال 2020 به طور مشخص سال دفاع هوایی خواهد بود.

دوم: سرتیپ«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی ائتلاف عربستان مدعی شد که « یک حمله در باب المندب در جنوب دریای سرخ با استفاده از یک قایق تندرو هدایت شونده از دور که از بندر الحدیده به راه افتاده و می خواست کشتی های وابسته به ائتلاف را هدف قرار دهد، خنثی شد».

سوم: حمله با موشک های بالستیک بالدار و پهپادها به تأسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو در بندر«ینبع» در غرب عربستان در ساحل دریای سرخ واقع در فاصله 1400 کیلومتری دور از صنعاء.

چیزی که دقت چهار سامانه  دفاع هوایی را که سرتیپ سریع آنها را اعلام کرد، مورد تأکید قرار می دهد سرنگونی جنگنده عربستانی از نوع«تورنادو» در روز 14 فوریه گذشته در حریم هوایی استان«الجوف» و اسارت دو یا حداقل یکی از خلبانان آن به شکل زنده است. این نوع هواپیماها ساخت انگلیس است و نوع پیشرفته به لحاظ تکنولوژیک به شمار می روند و سرنگونی آنها با ابزارهای دفاعی سنتی معروف امکان پذیر نیست.

چه بسا سورپرایز دومی که اهمیت اش کم از اولی نیست و نگرانی فرماندهان نظامی عربستانی را بر می انگیزد فاش شدن استفاده از قایق های تندرو بدون سرنشین است که از دور هدایت می شوند و توسط ائتلاف انصار الله  برای حمله به اهدافی در جنوب دریای سرخ مورد استفاده قرار می گیرند؛ امری که معنایش این است که جنبش حوثی ها که مورد حمایت ایران است می تواند کشتی های ائتلاف را تهدید و غرق کند و باب المندب را نیز اگر بخواهد بدون آن که یک مبارز را از دست بدهد می تواند ببندد.

قرار بود ائتلاف عربستان که در ماه مارس 2015 با مشارکت هواپیماهای پیشرفته ده کشور از جمله امارات و قطر در کنار نیروی هوایی عربستان «توفان قاطعیت» را تحت عنوان بازگشت دولت به اصطلاح قانونی آغاز کرد این جنگ را به دلیل «ضعف» نظامی دشمن اش یعنی ائتلاف انصار الله و « علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن و حزبش(کنگره) (قبل از  آن که این ائتلاف با ترور صالح در سال گذشته از هم بپاشد) در چند هفته سرنوشت جنگ را به نفع خود رقم بزند اما ایستادگی ارتش یمن و نیروهای مقاومت حامی آن که وابسته به جنبش انصار الله هستند و پیشرفت در توان نظامی شان طی پنج سال گذشته باعث شد همه معادلات روی زمین به نفع این ائتلاف دگرگون شود و از آن فراتر اهداف استراتژیک در عمق عربستان سعودی را نابود کند مانند حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو را در مناطق«بقیق» و «خریس» شاهرگ صنایع نفتی عربستان سعودی که تولیدش را به مدت چند هفته تعطیل کرد.

داشتن سامانه هایی دفاعی قوی توسط انصار الله یمن که می توانند هواپیماهای عربستانی «اف16» ساخت آمریکا را هدف قرار دهد در صورتی که کارسازی و دقت آنها مورد تأکید قرار گیرد به معنای آن است که برتری هوایی عربستان که معنایش سیطره بر حریم هوایی یمن و نفوذ به آن و انجام حملات هوایی گسترده با آزادی کامل، دیگر به پایان رسیده است.

احتیاط مطلوب است و باید از صدور احکام قطعی اجتناب کرد زیرا حکومت عربستان سعودی بیش از دو میلیارد دلار برای خرید هواپیماها و تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته از آمریکا، انگلیس و فرانسه طی سال های گذشته هزینه کرد ولی تجربه های پنج سال گذشته از عمر این جنگ تأکید می کند که «داوود» یمنی ضعیف توانست که موشک های بالستیکی بسازد که این موشک ها در رسیدن به جده، طائف ، خمیس مشیط و فرودگاه های جیزان ، نجران و ابها موفق بودند و توانستند که پروازها در این فرودگاه ها را متوقف کنند و اسطوره موشک های آمریکایی گران قیمت«پاتریوت» را در هم بشکنند.

دولت امارات متحده عربی که زخم های این جنگ به لحاظ بشری و مالی سست اش کرد چند هفته قبل بازگشت نیروهایش از جنگ یمن را جشن گرفت تا از تلفات نظامی و اقتصادی بیشتر اجتناب کند و این کار را به شکل یک طرفه و بدون رایزنی با همپیمان سعودی انجام داد و بعید نمی دانیم که نیروهای عربستانی هم در ماه های آینده جا پای نیروهای اماراتی بگذارند؛ البته اگر کسی برای شان نردبانی برای پایین آمدن از بالای درخت بسیار بلند و پر از خار جنگ ارائه کند؛ درختی که پنج سال تمام و کمال از آن بالا رفت.

ما در این روزنامه «رأی الیوم» بعید نمی دانیم که این شدت گرفتن درگیری های نظامی در جبهه های یمن توسط دو طرف مقدمه یا برگه برنده فشار برای گشودن دوباره کانال های گفت و گوست به ویژه آن که طرفی که  گمان می رود ضعیف تر باشد دیگر چنین نیست و طرفی که گمان می رود قوی باشد نیز همین وضعیت را دارد طرف قوی در حالی وارد این جنگ شد که از «قاطعیت» و «تعیین سرنوشت» در چند روز مطمئن بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.