مایکل بلومبرگ، میلیاردر آمریکایی و شهردار سابق نیویورک را باید یکی از رقبای اصلی در مصاف با ترامپ دانست. بلومبرگ تا این لحظه برای تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی، پول بسیار زیادی هزینه کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ایندیپندنت در گزارشی نوشت: «مایکل بلومبرگ» شهردار سابق نیویورک و از کاندیداهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در مناظره کاندیداهای دموکرات حاضر می‌ شود. بلومبرگ توانسته شرایط حضور در این مناظره را کسب کند. یکی از شرایط حضور در مناظره، کسب دستکم 10 درصد آرا در چهار نظرسنجی است.

در مناظره امشب در ایالت «نوادا» هشت کاندیدای دموکرات - یعنی «برنی سندرز، پیت بوتیجیج، ایمی کلوباچار، الیزابت وارن، جو بایدن، مایکل بلومبرگ، تام استایر، و تولسی گابارد» - حضور دارند.

مایکل بلومبرگ از زمان شروع انتخابات درون حزبی تاکنون در هیچ‌ کدام از آنها حاضر نشده و کارزار انتخاباتی او با حضور نداشتن در چهار انتخابات، تمرکز خود را روی روز 3 مارس، که در آن 14 ایالت در یک روز انتخابات دارند، گذاشته است.

روز سه شنبه هنگامی که نظر سنجی‌ ها نشان داد برنی سندرز در رتبه نخست قرار دارد و مایک بلومبرگ هم توانسته با جهشی قابل توجه، خود را به رتبه دوم برساند، دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی آنها در نوامبر 2020، همچون همیشه در صفحه توئیتری خود واکنش نشان داد.

وی نوشت آنچه که «مایک کوچولو» انجام می دهد کمتر از یک مشارکت در کارزار غیرقانونی نیست. او در همه جا پول پخش می کند. برای داشتن پرداخت نقدی وی، بسیاری از مخالفان پیشین، با خوشحالی به او محلق می شوند و از کارزارش حمایت می کنند.

رئیس جمهور آمریکا افزود آیا این رشوه نامیده نمی شود؟

ترامپ ادامه داد «کوچولو» به صورت غیرقانونی کاندیدای دموکرات‌ ها را می خرد. آنها بار دیگر او را بر برنی برمی گزینند. «مایک کوچولو»! کاندیدای اکثریت حزب، فروشی نیستند. در مناظره فردا شب موفق باشی و به یاد داشته باش که کسی روی جعبه نمی ایستد(کنایه به قد کوتاه بلومبرگ).

در پاسخ به این توئیت ها، بلومبرگ نوشت: چرا می خواهی در برابر «برنی» این قدر بد رقابت کنی؟

ترامپ در واکنش به این سوال، اظهار کرد: «مایک کوچولو». نه، ترجیح می دهم در برابر تو رقابت کنم.

استفاده از کلمات تحقیرآمیز برای رقبای انتخاباتی اعم از دموکرات و جمهوری خواه، تاکتیک همیشگی دونالد ترامپ بوده است. او برای برنی سندرز واژه «دیوانه» و برای جو بایدن هم واژه «خواب آلود« را استفاده کرده بود. در رقابت‌ های سال 2016 هم سناتور «تد کروز» جمهوری خواه را «پینوکیو» لقب داده بود.

اما نباید از یاد برد که مایکل بلومبرگ هم همانند ترامپ یک میلیاردر است.او که از افراد ثروتمند آمریکایی است،‌ تاکنون 400 میلیون دلار هزینه تبلیغات و برگزاری کارزار انتخاباتی خود کرده است.

آمریکا شاید تنها کشور جهان است که هیچ محدودیت قانونی در زمینه خرج ثروت شخصی برای کارزارهای انتخاباتی وضع نکرده است. 10 سال پیش بود که دیوان عالی این کشور در یکی جنجالی‌ ترین تصمیم‌ های تاریخ آمریکا حکم داد که هر گونه ایجاد محدودیت در این زمینه خلاف اصل آزادی بیان است.

رئیس‌جمهور آمریکا امروز میلیاردری به نام دونالد ترامپ است و حالا که دموکرات‌ ها در تکاپوی انتخاب کاندیدایی هستند که بتواند به مصاف او برود، یکی از ثروتمندین مردان جهان پا پیش گذاشته تا بخشی از بیش از 60 میلیارد دلار ثروت شخصی‌ اش را خرج این راه کند.

مایکل بلومبرگ دوازدهمین مرد ثروتمند جهان، اعلام کرده حتی یک سنت هم از هوادارانش جمع‌ آوری کمک مالی نمی‌ کند و می‌ خواهد با خرج ثروت خودش، کارزار انتخاباتی‌ اش را پیش ببرد. واقعیتی که با اعتراض سایر کاندیداها، به خصوص برنی سندرز روبرو شده، که کارزار خود را با کمک‌ های مالی نسبتا کوچک صدها هزار نفر از هواداران پیش می‌ برد.

بلومبرگ با حدود 400 میلیون دلار هزینه تبلیغات تلویزیونی (بیش از مجموع تمامی رقبای خود)‌ موفق شد این قدر نام خود را مطرح کند که اکنون امکان حضور در مناظره دموکرات‌ ها در لاس وگاس را خواهد داشت. این اولین چالش این چنینی برای شهردار سابق نیویورک است که تا به حال با رقبایش رودرو نشده است.

بلومبرگ بسیار دیرتر از دیگران وارد گود شد (نوامبر 2019) و تصمیم گرفت در چند رقابت اولیه در ایالت‌ هایی مثل آیوا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی شرکت نکند. رقابت او رسما از روز 3 مارس معروف به «سه‌ شنبه بزرگ» آغاز می‌شود.

آخرین نظرسنجی نشان داد که در سطح کل کشور 19 درصد از دموکرات‌ ها و مستقل‌ های متمایل به دموکرات‌ ها حامی بلومبرگ هستند و با این حساب پس از برنی سندرز که 31 درصد حامی دارد، دوم است.

بلومبرگ، ترامپ دموکرات‌ ها است

وقتی ترامپ کاندیداتوری غیرمنتظره خویش برای ریاست جمهوری را در سال 2015 اعلام و ستاد خود را به پا کرد، جمهوری‌ خواهان باهوش در مورد خطر بنیادینی که وی بر این حزب تحمیل خواهد کرد، هشدار دادند. تاریخ ثابت کرده است «افرادی که همواره مخالف ترامپ» بودند درست می‌ گفتند. حزب جمهوری‌ خواه اکنون به پوسته توخالی خویش تبدیل شده و به خاطر زهر ویرانگر ترامپ‌ گرایی در حال پوسیدن از درون است.

اکنون دموکرات‌ ها نیز در حال فکر کردن به همان «خودکشی سیاسی» هستند چرا که شهردار سابق و میلیاردر نیویورک‌ نشین دیگری را برای ریاست جمهوری در نظر گرفته‌ اند. خوشبختانه برای این کشور هنوز وقت آن وجود دارد که حزب دموکرات را از دچار شدن به سرنوشتی مشابه با جمهوری‌ خواهان نجات داد.

کارزار تبلیغاتی بلومبرگ در فضای مجازی آنقدر فراگیر است که تقریبا ممکن نیست ویدئویی را در یوتیوب یا هولو تماشا کرد، بدون این که مورد بمباران تبلیغات بلومبرگ واقع نشد.

نتیجه سرسام‌آور است: او حتی بدون این که دقیقه‌ ای را روی سکوی مناظره گذرانده باشد جایگاه دوم را دارد. از ماه ژانویه تاکنون بلومبرگ سیل بی‌ پایانی از تبلیغات انتخاباتی تهاجمی علیه برنی سندرز به راه انداخته است. دموکرات‌ های کارکشته که از موفقیت ستاد انتخاباتی سندرز مضطرب هستند اکنون به فکر در آغوش کشیدن کاندیداتوری کاملا پرداخت شده بلومبرگ هستند.

مشکل دموکرات ها چیست؟

مایکل بلومبرگ مظهر دو چیز است: غرور حاصل از ثروت نجومی و قربانی کردن گروه‌ های در اقلیتی که سیاست‌ های حزب دموکرات متعهد به مراقبت و پاسداری از آنهاست. 

هیچ کدام از این موارد تازگی ندارد: «هری سیگل» از نشریه دیلی بیست در سال 2011 سیر زمانی اقدامات نه چندان مهم و خیلی بدبینانه بلومبرگ را هنگام شهرداری نیویورک ترسیم کرد، درست کمی بعد از آنکه شهردار مایکل با استفاده از رکود اقتصادی عمیق سال‌ های 2008-2007 قانون نیویورک را از نو نوشت و به خود اجازه داد به طرزی بی‌ سابقه برای بار سوم شهردار نیویورک شود.

در آن زمان استدلال بلومبرگ این بود که شهروندان نیویورک به شهرداری نیاز دارند که ریشه بحران وام‌ های مسکن را درک کرده و به رکود اقتصادی این شهر پایان دهد. آنطور که مشخص شد، «دانش» بلومبرگ از دلایل ریشه‌ ای رکود اقتصادی عمیق سال‌ های گذشته خلاصه در این می‌ شد که شهروندان آفریقایی-آمریکایی را به دلیل زندگی در محلاتی که توان مالی آن را نداشتند، سرزنش کند.

در ویدئویی که در سال 2008 ضبط شده و هفته گذشته از نو بازنشر شد بلومبرگ ادعا کرد کنار گذاشتن طرح «ایجاد محدوده قرمز» - طرحی دولتی که آشکارا نژادپرستانه و برای جلوگیری از دستیابی شهروندان آفریقایی - آمریکایی به وام مسکن در شرایطی مشابه با شهروندان سفیدپوست بود - دلیل واقعی بروز رکود اقتصادی بوده است. بله درست است: یک کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سوگ و غصه پایان یافتن یکی از نژادپرستانه‌ ترین و مخرب‌ ترین سیاست‌ های اسکانی آمریکا را می‌ خورد.

در هیچ جا سابقه بلومبرگ به اندازه سابقه او در زمینه امور نژادی سیاه‌ تر نیست. او از اظهار واکنشی مناسب درباره میراث مخرب خویش با طرح ایست بازرسی که هنگام شهرداری به کار بست، ناکام مانده است. حتی هنگام عذرخواهی نیز در لحنی «ترامپ مانند» جوانان سیاه و رنگین پوست را به دلیل مورد آزار واقع شدن توسط پلیس در اثر سیاست خویش، مورد سرزنش قرار داد.

ویدئویی کوتاه از سال 2015 که سخنرانی بلومبرگ در موسسه «اسپن» را به تصویر می‌ کشد می‌ توانست کاملا از اظهارات ترامپ درباره خشونت علیه اقلیت‌ ها نیز برداشت شود: «آنها مردان جوان رنگین‌ پوست در سنین 16 تا 25 سال هستند. این ماجرا در نیویورک صحت دارد و در واقع در هر شهر دیگری هم صادق است. آنها مرتکبان واقعی جرایم هستند. شما باید تفنگ‌ ها را از دست افرادی که با آن کشته می‌ شوند، جمع کنید.»

به نظر می‌ رسد او مشتاقانه ضعیف‌ ترین افراد را به دلیل مشکلات و سواستفاده‌ ای که توسط اشراف جامعه بر آنها تحمیل شده، سرزنش می‌ کند. این مساله در مبارزه 10 ساله وی علیه ده‌ ها زنی که وی را متهم به تحمل آزار و اذیت و تبعیض جنسی در شرکت خویش کرده‌ اند نیز کاملا مشهود است.

تحقیقی جدید توسط مجله جی کیوحدود 40 مورد از این پرونده‌ های آزار جنسی و تبعیض را فاش ساخت؛ آماری که تنها با سابقه دونالد ترامپ و اتهامات علیه وی در انتخابات 2016 برابری می‌ کند. 

وقتی از بلومبرگ درباره سابقه وحشتناک وی در زمینه اقدامات پلیسی، مسائل نژادی، و احترام برای زنانی که برایش کار می‌ کنند پرسیده شد در پاسخ تنها به عذرخواهی‌ هایی غیر صمیمانه اکتفا کرد. حمایت زودهنگام بلومبرگ از پایداری اقلیم هم نمی‌ تواند سابقه واقعی و آسیب‌ های ادامه‌ داری که علیه شهروندان سیاه و رنگین پوست نیویورک تحمیل کرده است را پاک کند.

برای اعضای کارکشته حزب دموکرات که به طریقی روزافزون نگران پیروزی مجدد ترامپ در ماه نوامبر هستند، بلومبرگ انتخاب میان «بد و بدتر» است.

البته بعضی چهره‌ های سیاسی سیاه‌ پوست مثل «سیلوستر ترنر» شهردار هوستون و بعضی نمایندگان سیاه‌ پوست کنگره از بلومبرگ حمایت کرده‌ اند. 

ورود بلومبرگ می‌ توانست بازگشت چهره‌ ای آشنا نیز باشد. این صحبت مطرح شده بود که او شاید «هیلاری کلینتون» را به عنوان کاندیدای معاونت ریاست‌ جمهوری همراه خود کند اما کلینتون اخیرا در گفت و گویی در پورتوریکو گفت با چنین پیشنهادی موافقت نخواهد کرد.

تا حدود یک ماه دیگر معلوم می‌ شود که کارزار بلومبرگ را باید چقدر جدی بگیریم. بالا رفتن او فعلا باعث شده بلومبرگ که بزرگ‌ شده ایالت ماساچوست است و با ثروت بسیار خود شناخته شده به مصاف میلیاردر نیویورکی ساکن کاخ سفید برود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.