دلیل اختلاف کنونی بین دونالد ترامپ و ویلیام بار توئیت های رئیس جمهور آمریکا در مورد پرونده های قضایی و تصمیم های وزارت دادگستری است که از نظر بسیاری از منتقدان ترامپ «استقلال» وزارت دادگستری را زیر سوال می برد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آسوشیتدپرس گزارش داد دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا به دلیل بی‌ توجهی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به هشدار‌های او درباره دخالت نکردن در حوزه مسئولیتی این وزارتخانه و توئیت‌ های پی‌ در پی ترامپ درباره تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا، در حال بررسی استعفای خود است.

بر اساس این گزارش، ویلیام بار به افراد نزدیک به ترامپ گفته در حال بررسی استعفا به دلیل توئیت‌ های ترامپ است.

یک مقام دولتی در حالی این خبر را به آسوشیتدپرس اعلام کرد که ویلیام بار چند روز پیش در مصاحبه ای تلویزیونی گفته بود که توئیت های رئیس جمهور در مورد پرونده های قضایی انجام وظایف وزیر دادگستری را برای او «غیرممکن» کرده است.

سخنگوی وزیر دادگستری روز سه شنبه کناره گیری ویلیام بار از سمت خود را رد کرده بود. هنوز مشخص نیست که ویلیام بار با طرح احتمال استعفای خود در رسانه ها تنها به دنبال اعمال فشار بر رئیس جمهور است یا واقعا در نظر دارد از سمت خود کناره گیری کند.

پیش‌ تر دونالد ترامپ در پیامی توئیتری بدون اعتنا به درخواست ویلیام بار از او برای اظهارنظر نکردن درباره پرونده‌ های جنایی، به تشریح گستره اختیارات قانونی خود پرداخته و گفت برای این کار دارای حق قانونی است.

رئیس جمهور آمریکا در یکی از آخرین توئیت های خود در مورد امور مربوط به وزارت دادگستری روز سه شنبه خواستار تعقیب قضایی افرادی شد که در پرونده تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا نقش آفرینی کرده بودند.

«رابرت مولر» مدیر سابق پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) بازپرس پرونده تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 بود.

دونالد ترامپ همچنین به دنبال صدور احکام قضایی علیه راجر استون در صفحه توئیترش خواستار رسیدگی مجدد به پرونده او شد.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به سخنان ویلیام بار علیه توئیت های خود گفته بود: «بله من کار او را [با توئیت هایم] سخت تر می کنم. این را قبول دارم.»

وی در عین حال افزوده بود: «رسانه های اجتماعی برای من خیلی مهم است زیرا صدای من شنیده می شود. صدای من در رسانه ها شنیده نمی شود. من حق دارم که صدایم شنیده شود.»

برخی مقامات آمریکایی اعلام کردند که ویلیام بار مواضعش را با نزدیکان ترامپ در میان گذاشته تا بتواند این پیام را به او برساند که باید از اظهارنظر‌های علنی درباره تحقیقات وزارت دادگستری خودداری کند.

این در حالی است که پیش از این نهاد نظارتی موسوم به شهروندان حامی مسئولیت‌ پذیری و اخلاق در واشنگتن (CREW) در توئیتی نوشت بیش از 100 نفر در هر دقیقه، طومار تنظیم شده این گروه برای استعفای ویلیام بار، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا را امضا می‌ کنند.

دخالت‌ های ترامپ و وزیر دادگستری‌ اش در امور قضایی به ویژه دخالت در پرونده «راجر استون» دوست قدیمی و مشاور رئیس جمهور آمریکا در زمان انتخابات سال 2016، با انتقادات گسترده‌ ای روبرو شده است.

استون که از دوستان قدیمی ترامپ است، به دروغ گفتن و جلوگیری کردن از تحقیقات کنگره و تهدید کردن یک شاهد در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016 متهم شده بود. او 25 ژانویه 2019 در خانه خود در ایالت فلوریدا بازداشت و ظاهرا در دادگاه به 7 تا 9 سال حبس محکوم شد اما دادستان کل آمریکا از اختیار قضایی خود برای کاهش مدت حکم او سوءاستفاده کرده و همین خشم وکلا و حقوقدان‌ ها را برانگیخته است.

در همین حال، گروهی متشکل از 1143 دادستان و مقام پیشین وزارت دادگستری آمریکا که در دوران روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه خدمت کرده اند، با امضای بیانیه ای مشترک خواستار استعفای ویلیام بار شدند.

این افراد در بیانیه خود دلیل این درخواست را مداخله ویلیام بار در جریان محکومیت راجر استون مشاور پیشین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ عنوان کردند.

چند روز پس از درخواست این مقام های قضایی پیشین ایالات متحده برای کناره‌ گیری دادستان کل آمریکا، بیش از 1100 وکیل و حقوقدان مستقل خواستار برگزاری یک نشست فوری برای بررسی دخالت‌ های ترامپ در پرونده‌ های حساس قضایی شدند.

رئیس اتحادیه قاضی‌ های فدرال که یک نهاد مستقل حقوقی و قضایی با بیش از 1100 عضو است، اعلام کرد این اتحادیه نمی‌ تواند تا بهار آینده برای برگزار کردن نشست سالانه خود منتظر بماند. «سینتیا ریوف» قاضی اهل فیلادلفیا گفت: «ما به اندازه کافی موضوع برای نگران شدن داریم و درباره همه اینها در نشست فوق‌ العاده بحث می‌ کنیم.»

شماری از دموکرات ها هم خواستار استعفای ویلیام بار از وزارت دادگستری شده اند. آنها بر این باور هستند که ویلیام بار بیش از آنکه در نقش وزیر دادگستری ظاهر شود تبدیل به وکیل شخصی دونالد ترامپ شده است.

ویلیام بار که دومین وزیر دادگستری دولت دونالد ترامپ محسوب می شود، طی ماه های اخیر یکی از متحدان نزدیک دونالد ترامپ بود. او پیش از این بین سال های 1991 تا 1993 در دولت جورج بوش پدر نیز وزیر دادگستری بود.

انتخاب جانشین ویلیام بار برای دونالد ترامپ در صورت کناره گیری وزیر دادگستری چالش برانگیز خواهد بود.

گزینه دونالد ترامپ برای جانشینی ویلیام بار باید در مجلس سنا به پرسش های سناتورها در مورد سابقه خود و استقلال وزارت دادگستری در برابر کاخ سفید پاسخ دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.