مقامات عراقی اعلام کردند که آمریکا معافیت 45 روزه دیگر برای عراق درنظر گرفته تا بتواند گاز و برق مورد نیاز خود را از ایران وارد کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد براساس تحریم‌ های آمریکا علیه ایران، تجارت کشورها با ‌‌ایران ممنوع است. اما حال دوباره روزنه‌ ای برای عراق باز شده و با موافقت آمریکا می‌ تواند برای واردات گاز از ایران از معافیتی 45 روزه استفاده کند.

معافیت جدید برای عراق بعد از آن صادر می‌ شود که روابط بغداد و واشنگتن از سوم ژانویه و به دنبال ترور (شهادت)سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توسط پهپادهای آمریکایی در بغداد، رو به تیرگی رفت.

مقامات عراقی به آسوشیتدپرس گفته‌ اند که واشنگتن مایل است این هفته محدودیت‌ های اعمال شده در مورد عراق را لغو کند. آمریکا برای این کار البته از پیش‌ شرطی هم سخن گفته مبنی بر اینکه دولت عراق در مدت زمانی مشخص، وابستگی خود را به منابع گاز ایران قطع کند.

مقام‌ های عراقی که به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس گفت‌ و گو کردند، همچنین گفتند که آمریکا وعده داده در صورتی که عراق این جدول زمانی را رعایت کند، امکان تمدید معافیت‌ های بیشتر هم برای این کشور وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به نقل از یک مقام عراقی نوشت که گویا آمریکا علاقه دارد عراق به جای خرید گاز از ایران، راه تجارت با شرکت‌ های آمریکایی را پیش بگیرد. در این میان گفته شده که عراق با چند شرکت آمریکایی تولید برق از جمله جنرال الکتریک هم وارد مذاکره شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وزارت خارجه آمریکا تا کنون درباره این گفته مقام‌ های عراقی اظهارنظری نکرده است، اما آسوشیتدپرس نوشت با معافیت جدید، عراق این فرصت را دارد تا به طرف آمریکایی نشان دهد که شرایط تولید و افزایش عرضه گاز داخلی و یافتن منابع جایگزین را دارد.

پیشتر آمریکا در ماه اکتبر 2019، معافیتی 120 روزه برای عراق در نظر گرفته بود.

در همین حال یک مقام ارشد عراقی با اشاره به مذاکرات میان بغداد و واشنگتن، بر لزوم تهیه جدول زمانی و برنامه‌ ریزی فنی برای استقلال در بهره‌ برداری از منابع ملی عراق تاکید کرد.

او توجه به مهلت 45 روزه آمریکا و تهیه جدول زمانی موردنظر را فرصت مناسبی دانست تا هم معافیت‌ های عراق تمدید شود و هم بتوان برای سرمایه‌گذاری روی منابع گاز این کشور، برنامه‌ ریزی کرد.

عراق برای تامین نیازهای برق خود به شدت وابسته به گاز طبیعی ایران است. واردات گازی این کشور از ایران در ماه‌ های تابستان به اوج خود می‌ رسد و مجموعا شامل یک سوم انرژی مصرفی کشور می‌ شود.

مقامات آمریکایی بارها از عراق خواسته بودند تا واردات گاز و برق از ایران را پایان دهد اما مسئولان عراقی تاکید کرده بودند که دست کم تا سه سال دیگر امکان بی‌ نیازی از واردات این حامل‌ های انرژی از ایران وجود ندارد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت که عراق دست کم این شانس را دارد تا در مدت 45 روز، مجبور نباشد به پرداخت مجازات‌ های میلیارد دلاری واردات انرژی از ایران فکر کند.

آمریکا اردیبهشت‌ ماه سال گذشته از توافق هسته‌ ای ایران با قدرت‌ های جهانی که در سال 2015 امضا شده بود، خارج شد و تحریم‌ های رفع شده به واسطه این توافق را به صورت غیرقانونی علیه ایران بازگرداند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.