مخالفت هیأت روسی با درخواست های ترکیه برای عقب نشینی ارتش سوریه از شهرهایی که بازپس گرفته به معنای آن است که رهبران روسیه موضع سوریه را تأیید و مورد حمایت قرار می دهند.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سخن سردبیر در روزنامه رأی الیوم نوشت: اگر گزارش های منتشر شده که وزارت دفاع ترکیه منتشر کرده و تأکید می کند که 101 سرباز سوری را در واکنش به کشته شدن پنج نظامی ترک در گلوله باران یک مرکز دیده بانی ترکیه در استان «ادلب» توسط ارتش سوریه، کشته است درست باشد این یعنی شعله ور شدن فتیله جنگ سوریه و ترکیه است که ارتش روسیه به نفع همپیمانان سوری اش دخالت خواهد کرد.

این  نخستین رویارویی مستقیم میان ارتش های سوریه و ترکیه از زمان آغاز بحران سوریه در نه سال پیش است و این به معنای آن است که رویارویی های دیگر که چه بسا وسیع تر هستند در راه است البته اگر این تنش با دخالت مستقیم روسیه و به طور مشخص توسط «ولادیمیر پوتین» متوقف نشود و ترکیه نیز به تعهداتی که در نشست سران در «سوچی» در ماه سپتامبر در سال 2018 داد، عمل نکند.

شکست نشست روز گذشته در آنکارا میان هیأت های نظامی روسی و ترکیه ای برای رسیدن به توافق برای کاهش تنش در استان ادلب که در اثر پیشروی ارتش عربی سوریه و بازپس گیری تعداد زیادی از شهرها از «خان شیخون» گرفته تا«معره النعمان» و «سراقب» به وجود آمد چه بسا همه درهای راه حل سیاسی را بست و راه را برای تقویت گزینه های راه حل نظامی و جنگ مستقیم باز کرد.

پر واضح است که مخالفت هیأت روسی با درخواست های همتای ترک خود برای عقب نشینی ارتش سوریه از همه شهرها، شهرک ها و روستاهایی که طی هفته های گذشته بازپس گرفته است همان چیزی بود که باعث فروپاشی مذاکرات و افزایش تنش نظامی شد. این هیأت نظامی روسی بدون آن که دستورات مستقیم از رهبران از مسکو داشته باشد برای دومین بار به آنکارا سفر نمی کند.

ما بر این باور نیستیم که این حمله ترکیه به مواضع ارتش سوریه و کشته شدن بیش از صد سرباز سوری بدون واکنش باقی می ماند به ویژه اگر این را در نظر بگیریم که رهبران ارشد سوریه به دلیل کشتن هشت سرباز ترکیه در سه روز پیش و کشتن شش سرباز ترک دیگر در روز گذشته در این خصوص تصمیم های جدی گرفته اند.

مخالفت هیأت روسی با درخواست های ترکیه برای عقب نشینی ارتش سوریه از شهرهایی که بازپس گرفته به معنای آن است که رهبران روسیه موضع سوریه را تأیید و مورد حمایت قرار می دهند و این خود روسیه بوده است که چراغ سبز گلوله باران مراکز دیده بانی ترکیه و کشتن سربازان ترک را داده است. ارتش سوریه بدون هماهنگی با همتای روس خود دست به این اقدام یعنی گلوله باران مراکز دیده بانی ترکیه نمی زند.

نمی دانیم برای چه طرف ترک با سیطره ارتش سوریه بر این سه شهر یعنی خان شیخون، معره النعمان و سراقب  مخالفت می کند؛ امری که منجر به بازگشایی جاده های بین المللی میان دمشق و حلب و حلب و لاذقیه می شود. اولا این شهرها شهرهای سوری هستند و این جاده های اصلی هستند که مهمترین شهرهای سوریه را به دمشق پایتخت مرتبط می کنند، آیا اردوغان می پذیرد که عناصر جدایی طلب حزب کارگران کردستان شهرهایی از ترکیه را به کنترل خود در بیاورند و جاده های مواصلاتی میان شرق و غرب ترکیه را قطع کنند؟

بعید است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که پس از نشست فوری با «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در روز گذشته دستور گلوله باران مواضع ارتش سوریه را صادر کرد به حمایت آمریکا برای دخالت نیروهایش در ادلب به منظور جلوگیری از سقوط آن به دست ارتش عربی سوریه دل خوش کرده باشد زیرا  نماینده ایالات آمریکا در کنار نماینده کشورهای غربی عضو ناتو طی دیدار در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ادلب ایستادن شان در خندق ترکیه به عنوان عضو ناتو اعلام کردند؛ امری که می تواند به رویارویی مستقیم با روسیه منجر شود.

پیمان ناتو طی بحران ترکیه با روسیه پس از سرنگونی هواپیمای روسی با یک موشک که هواپیمای ترکیه ای از نوع«اف16» به وجود آمد در کنار ترکیه قرار نگرفت. همچنین آمریکا طی دوره ریاست جمهوری«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا اجازه نداد که موشک های دفاع هوایی«پاتریوت» به ترکیه برای دفاع از حریم هوایی اش فروخته شود به همین دلیل ترکیه به خرید موشک های «اس 400» روسیه روی آورد. اگر این گزارش درست باشد که آمریکا قصد دارد نقش خودش و ناتو را در سوریه فعال کند این موضع گیری به رویارویی مستقیم با روس ها و کشیدن جهان به لبه پرتگاه جنگ جهانی سوم منجر می شود.

آمریکا و تقریبا همه کشورهای غربی هیچ گونه علاقه ای به ترکیه ندارند و می خواهند این کشور را به عنوان یک قدرت منطقه ای بزرگ به محاصره در بیاورند و با دخالت نظامی اش در بحران لیبی مخالف هستند و بعید نمی دانیم که کشورهای غربی می خواهند که اردوغان را در دام ادلب که خروج از آن سخت است گرفتار کنند.

هر گونه واکنش روسی یا سوری در زمینه تنش زایی ترکیه تا زمان نوشتن این سطرها صادر نشده است ولی احتمال هایی وجود دارد که بیشتر منابع سوری بر آن تأکید کردند و آن  این است که ارتش عربی سوریه عقب نشینی نمی کند و بیشتر اگر نگوییم همه مراکز دیده بانی ترکیه را در منطقه ادلب گلوله باران می کند و با ارسال نیروهای تقویتی ترکیه که تا کنون به 1500 تانک و زره پوش و بیش از 5هزار نظامی رسیده علاوه بر آماده باش در صفوف گروه های مسلح سوری وابسته به ترکیه،مقابله می کند.

ارتش عربی سوری در اراضی خودش می جنگد و برای بازپس گیری شهرها و روستاهای خارج از سیطره اش می جنگد و حضور نیروهای ترکیه در ادلب یا در هر مکان دیگری در اراضی سوریه حضور غیرقانونی است و فورا و بدون هر گونه تردیدی باید از سوریه خارج شوند.

ادلب شهری سوری است که باید به آغوش کشور سوریه چه با صلح چه با جنگ بازگردد همانطور که حلب،«حمص»،«تدمر»،«حماه»،«دیرالزور» و همه شهرهای دیگر سوریه بازگشتند،نقطه سر خط.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.