روند ابتلا به ویروس کرونا در چین که طی دو روز متوالی اندکی کاهش یافته بود بار دیگر شتاب گرفته است. به گفته مسئولان، در یک روز نزدیک به 3400 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد یک شهروند آمریکایی ساکن ووهان چین بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

مقامات رسمی شمار افراد تایید شده مبتلا به ویروس کرونا را صبح امروز شنبه 34546 نفر اعلام کردند.

تعداد جان‌ باختگان  نیز با افزایش 86 نفری به 722 نفر رسید.

بیش از 34 هزار نفر در ده‌ ها کشور به این ویروس آلوده شده اند.

آلودگی تمامی کشورهای شرق آسیا

گزارش رسانه‌ ها حاکی است در تمامی کشورهای شرق آسیا مواردی از ابتلا به ویروس کرونا تایید شده است. سی ان ان می‌ گوید کره شمالی تنها کشوری در این منطقه است که هنوز موردی از ابتلا به این ویروس در آن منتشر نشده است. در تایوان تاکنون 17 مورد ابتلا به ویروس کرونا تایید شده است.

موج جدید و گسترده ابتلا به ویروس

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین در دو روز منتهی به جمعه را یک خبر خوب خوانده، و در عین حال هشدار داده بود که نباید بیش از حد خوش‌ بین بود زیرا احتمال افزایش دوباره شمار مبتلایان منتفی نیست. اکنون همین اتفاق رخ داده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد روز گذشته نزدیک به 3400 مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا شناسایی شده و تعداد مبتلایان به 34546 نفر رسیده است. بنابر این گزارش، افزایش تعداد قربانیان ویروس کرونا نیز روز جمعه به نسبت دو روز قبل شدیدتر بوده و به 86 نفر رسیده است. از این تعداد 81 نفر در استان هوبئی، کانون شیوع ویروس جدید کرونا، جان خود را از دست داده‌ اند.

آلودگی 64 تن از سرنشینان کشتی تفریحی دیاموند پرنسس

در همین حال، هزاران سرنشینان و خدمه کشتی تفریحی دیاموند پرنسس قرنطینه شده‌ اند. این کشتی تفریحی با 2600 مسافر و در حدود 1000خدمه در نزدیکی یوکوهامای ژاپن لنگر انداخته است. بامداد امروز شنبه اعلام شد که 64 تن از سرنشینان این کشتی به ویروس کرونا مبتلا شده‌ اند.

قرنطینه جدی در هنگ کنگ

مقامات هنگ کنگ از امروز شنبه در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا جدید، همه مسافرانی را که از سرزمین چین وارد این منطقه می‌ شوند، به مدت دو هفته قرنطینه خواهند کرد. بر این اساس از این پس هر مسافر جدیدی که از چین وارد هنگ کنگ می‌شود به مدت دو هفته در خانه خود، در هتل یا هر اقامتگاه دیگری بماند و خارج نشود. تماس‌ های تلفنی و بازدید‌های ناگهانی هم صورت خواهد گرفت تا مقامات اطمینان یابند قرنطینه رعایت می‌ شود. افرادی که این قوانین را نقض کنند به مدت 6 ماه زندانی خواهند شد.

با این تدابیر سخت گیرانه که شرایط آن تا 6 ساعت پیش از اجرای آن در نیمه شب شنبه اعلام نشده بود، دولت هنگ کنگ امیدوار است موج افرادی را که از چین وارد این منطقه می‌ شوند به شدت کاهش دهد. «جان لی» وزیر امنیت هنگ کنگ اعلام کرد ما به این ترتیب از ورود بسیاری از مسافران جلوگیری خواهیم کرد.

مسافرانی که بدون در نظر گرفتن محل اسکان وارد هنگ کنگ می‌ شوند به اقامتگاه‌ هایی منتقل خواهند شد که توسط مقامات به این منظور در نظر گرفته شده اند. افرادی که طی 14 روز گذشته در چین اقامت داشتند و از کشور دیگری وارد هنگ کنگ می‌ شوند هم شامل این تدابیر خواهند شد.

مقامات هنگ کنگ از میان کارکنان و دانشجویان نیرو‌های داوطلب را به کار گرفته اند تا تماس‌ های نظارت روزانه و بازدید‌های ناگهانی را از محل اقامت افراد در قرنطینه اجرایی کنند.

جمعه شب اندکی پیش از اجرای این تدابیر صف طولانی در برابر مرز هنگ کنگ با شهر «شنزن» در چین شکل گرفت. پلیس اعلام کرد بامداد شنبه تنها 3 نفر با عبور از پل مرزی وارد هنگ کنگ شدند. برخی مشاغل نیز از قرنطینه معاف شده اند که از آن جمله می‌ توان به خدمه پرواز، خدمه کشتی و رانندگان خودرو‌های سنگین اشاره کرد تا به این ترتیب از کمبود آذوقه در هنگ کنگ جلوگیری شود.

هنگ کنگ هنوز شیوع سارس را در سال 2003  به یاد دارد که 299 کشته در این منطقه برجای گذاشت. از ابتدای شیوع ویروس کرونا در چین مصرف کنندگان برای ذخیره مواد غذایی و مایحتاج خود به طور مرتب به سوپرمارکت‌ ها هجوم می‌ برند. این در حالی است که مقامات هنگ کنگ هرگونه خطر کمبود مواد غذایی را رد می‌ کنند.

در هنگ کنگ 25 نفر به این ویروس آلوده شده است و یک نفر نیز جان خود را از دست داد.

مرگ یک ژاپنی

وزارت خارجه ژاپن هم از مرگ یک ژاپنی بر اثر ذات الریه خبر داد. این فرد در بیمارستانی در ووهان بستری بود.

دست کم 138 نفر از کارکنان بیمارستان ووهان چین، به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

یک فرد آلوده به این ویروس که در بیمارستان ووهان بستری شده بود، دست کم 10 نفر از کارکنان مراقبت‌ های بهداشتی و 4  تن از بیماران بستری در این بیمارستان را به کرونا آلوده کرد.

این مورد تنها یک مورد از جزئیات نگران کننده درباره مبتلا شدن 138 نفر در ووهان بوده است.

تمهیدات دولت فرانسه

دولت فرانسه هم اعلام کرده است که برخی از مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا در این کشور ممکن است به زودی از بیمارستان مرخص شوند.

تاکنون 6 نفر در فرانسه به دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا در بیمارستان بستری شده اند. بنا به اعلام وزارت بهداشت فرانسه تعدادی از این افراد می‌توانند «در چند روز آینده» از بیمارستان مرخص شوند.

مسئولان بهداشتی فرانسه برای صدور اجازه خروج مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا از بیمارستان دو آزمایش با فاصله 24 ساعت انجام می دهند. در صورتی که نتیجه آزمایش ها منفی باشد آنها از بیمارستان مرخص خواهند شد.

مقامات فرانسه امیدوارند که با انجام این دو آزمایش احتمال انتقال نوع جدید ویروس کرونا را از بین ببرند.

از سوی دیگر «آنیس بوزن» وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرده که 38 شهروند فرانسوی ساکن شهر ووهان روز یکشنبه با پروازی که از سوی مقامات انگلیسی سازماندهی شده است خاک چین را ترک خواهند کرد.

این افراد قرار است پس از بازگشت به خاک فرانسه به مدت 14 روز تحت قرنطینه قرار گیرند.

پکن: واشنگتن رویکرد عقلانی در پیش بگیرد

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین هم روز جمعه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلفنی صحبت کرده است.

شی جین پینگ در این تماس از دونالد ترامپ خواسته است که واشنگتن رویکرد عقلانی در قبل این بحران در پیش بگیرد. پیش از این چین گفته بود که اظهارات مقام‌ های آمریکایی درباره شیوع ویروس کرونا از روی حسن نیت نیست.

دونالد ترامپ هم در توییتر با اشاره به این تماس تلفنی گفته است شی جین پینگ فردی «قوی ، باهوش و با قدرت تمرکز» است که در نهایت موفق به مهار این ویروس خواهد شد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده برای کمک به چین و دیگر کشورهای درگیر با شیوع نوع جدید ویروس کرونا مبلغ 100 میلیون دلار اختصاص خواهد داد.

سازنده آیفون در چین ماسک تولید می‌ کند

شرکت «فاکسکان» سازنده گوشی تلفن‌ های آیفون اپل در اقدامی غیر عادی، به تولید ماسک پزشکی می‌ پردازد.

این شرکت همچنین در پی آن است تا خط تولید قطعات الکترونیک خود را که به خاطر انتشار ویروس کرونا متوقف شده از سر بگیرد.

شیوع ویروس کرونا باعث افزایش شدید تقاضا برای ماسک شده و در سراسر جهان اکنون کمبود ماسک‌ های پزشکی وجود دارد.

فاکسکان می‌ خواهد تا پایان ماه جاری، روزانه 2 میلیون ماسک تولید کند.

این شرکت گفته است تولید آزمایشی ماسک‌ های پزشکی را در کارخانه واقع در شنزن در جنوب چین آغاز کرده است.

این شرکت همچنین گفت از نسل جدیدی از تجهیزات مادون قرمز اندازه گیری دما در دفاتر خود استفاده می کند تا به شناسایی عفونت‌ های احتمالی در میان نیروی کار خود کمک کند.

خشم گسترده از مرگ پزشک معروف

در همین حال مرگ «لی ون‌ لیناگ» یکی از نخستین کسانی که نسبت به گسترش ویروس کرونا هشدار داده بود، خشم بسیاری از شهروندان چینی را برانگیخته و به اعتراض‌ های شدیدی علیه ناکارآمدی دولت چین و تلاش برای پنهان‌ کاری در مورد ابعاد شیوع کرونا دامن زده است.

این چشم‌ پزشک 34 ساله چینی 30 دسامبر 2019 برای نخستین بار از طریق شبکه‌ های اجتماعی نسبت به شیوع ویروسی مشابه سارس به همکاران خود هشدار داده بود. شیوع سارس حدود 17 سال پیش به مرگ 774 نفر منجر شد.

بنا بر گزارش‌ ها، نیروهای امنیتی چین چند روز پس از انتشار هشدار لی ون‌ لیانگ او و 7 همکار هم‌گروه‌ اش در شبکه اجتماعی وایبو را احضار و آنها را به پخش شایعات بی‌ اساس که امنیت عمومی را به خطر می‌ اندازد متهم کردند. ظاهرا پلیس چین پس از علنی شدن شیوع ویروس کرونا از احضارشدگان عذرخواهی کرده است.

لی ون‌ لیانگ در روزهای پایانی ژانویه از بروز علائم ابتلا به ویروس کرونا در بدن خود خبر داد و چند روز بعد نوشت که 30 ژانویه، پس از انتقال به بیمارستان، بیماری او تایید شده است. او شامگاه پنجشنبه در بیمارستان مرکزی ووهان درگذشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.