در حالی رویترز مدعی پیدا شدن شش جسد در هواپیمای آمریکایی سرنگون شده در افغانستان است که منابع خبری غربی روز گذشته اعلام کردند که یک هواپیمای مسافربری با 110 سرنشین در افغانستان سقوط کرده است.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری رویترز در ادعایی جدید اعلام کرد که تعداد اجسادی که در هواپیمای آمریکایی سرنگون شده در افغانستان پیدا شده اند 6 جسد است و دو سرنشین این هواپیما نیز زنده مانده اند که مفقود شده اند. 

در گزارش خبرگزاری  رویترز آمده است که برخی مسئولان افغانستانی امروز سه شنبه گفتند که گروه طالبان تلاش نیروهای افغانستانی برای رسیدن به منطقه ای که در آن هواپیمای آمریکایی سرنگون شد و یکی از پایگاه های طالبان به شمار می رود را ناکام گذاشتند و با آنها درگیر شدند.

 «خالد وردک» رئیس پلیس ولایت «غزنی» گفت: به محض دریافت خبر وقوع سقوط هواپیما  دولت نیروهای امنیتی را به محل سرنگونی هواپیما در منطقه «ده یک»  اعزام کرد اما افراد مسلح طالبان برای این نیروها کمین نصب کردند.

وردک افزود: نیروهای امنیتی پس از دریافت خبر سقوط هواپیمای آمریکایی در شهرستان ده یک غزنی بلافاصله عازم منطقه شدند اما، با حمله طالبان مواجه شدند. متعاقب این حمله، به این نیروهای امنیتی دستور عقب نشینی داده شد و عملیات نیروی هوایی جای فعالیت نیروهای امنیتی را گرفت.

وی در ادامه گفت که بر اساس اطلاعاتی که در دسترس داریم چهار جسد و دو نفر زنده در هواپیما بودند که اکنون مفقود هستند.

در ادامه این گزارش آمده است:«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز گفت که نیروهای افغان تحت پشتیبانی ارتش آمریکا تلاش کردند منطقه ای را که هواپیما در آن سقوط کرده بود، تصرف کنند و با افراد مسلح طالبان درگیر شدند.

مجاهد به رویترز گفت، حمله نیروهای افغان دفع شد اما، طالبان اجازه می دهد تیم نجات برای پس گرفتن اجساد وارد این منطقه شود.

وی همچنین از شمارش ۶ جسد در منطقه سقوط هواپیمای آمریکایی توسط افراد مسلح طالبان خبر داد و افزود ممکن است تعداد اجساد بیشتر باشد ولی چون لاشه هواپیما به دلیل آتش سوزی اش تبدیل به خاکستر شده است بسیار دشوار است از آمار کشته ها مطمئن شد.

 مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، این هواپیما در زمان سقوط کمتر از ۵ سرنشین داشت.

این در حالی است که روز گذشته منابع خبری غربی اعلام کردند که یک هواپیمای مسافربری با 110 سرنشین در افغانستان سقوط کرده است.

یک مقام آمریکایی نیز تأکید کرد اطلاعات اولیه حاکی از حضور دو نفر در این هواپیماست.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به رویترز گفت، در تحقیقات اولیه نقص و خطای مکانیکی علت سقوط هواپیما اعلام شد.

هواپیمای نظامی آمریکایی E-۱۱A دوشنبه در منطقه ده یک استان غزنی افغانستان سقوط کرد و طالبان مسوولیت سرنگونی آن را به عهده گرفت.

منابع محلی نیز روز گذشته اعلام کرده بودند یک فروند هواپیما که بین ۸۳ تا ۱۱۰ سرنشین داشته، ساعت ۱:۱۰ ظهر دوشنبه در روستای «سدوزی» شهرستان «ده یک» ولایت غزنی سقوط کرد و بلافاصله آتش گرفت. شهرستان ده یک در کوهپایه هندوکش که منطقه‌ای سرد و صعب‌العبوری است، واقع شده و در حال حاضر تحت کنترل گروه طالبان قرار دارد.ده یک در جنوب شرق ولایت غزنی و در ۲۵ کیلومتری مرکز غزنی قرار دارد.

با وجود تایید اولیه سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی ملی افغانستان، آریانا توسط وزارت داخله افغانستان، این شرکت هواپیمایی با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.

گزارش‌های اولیه حاکی از این بود که این هواپیما بوئینگ مدل ۷۳۷-۴۰۰ بوده و از هرات عازم کابل بوده است. بلافاصله پس از انتشار خبر سقوط آن، اعزام نیروهای امدادی صلیب سرخ برای نجات مسافران این هواپیما، آغاز شد ولی منابع محلی خبر دادند که پیش از رسیدن نیروهای امدادی، نیروهای طالبان و روستاییان عملیات اطفاء حریق را شروع کرده‌اند ولی به دلیل شدت بالای آن موفق به خاموش کردن آن نشده‌اند.

«عارف نوری» سخنگوی دفتر والی غزنی نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ان‌بی‌سی تایید کرد که پس از حضور نیروهای امداد و نجات در محل سقوط هواپیما تا بعدازظهر دوشنبه وجود حدود ۱۰۰ پیکر سوخته محرز شده است.

ساعتی بعد و با وجود تایید وزارت امور داخله(کشور) افغانستان، هواپیمایی آریانا ادعا کرد که هیچ یک از پروازهای این شرکت دچار سانحه نشده‌اند.

اداره هوانوردی افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای خبر سقوط هواپیمای مسافربری را رد کرد.

همزمان «وحیدالله کلیمزی» والی غزنی نیز گفت که هواپیمای سقوط کرده در غزنی متعلق به شرکت‌های داخلی نیست. 

اما «بت ریوردان» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا عصر دوشنبه از آغاز بررسی‌ها برای تعیین ابعاد واقعی این سانحه خبر داده ولی برخی دیگر از مقام‌های نظامی آمریکا در گفتگو با رسانه‌ها تعلق هواپیمای سقوط کرده به ارتش این کشور را تایید کردند. اولین تصاویر که از بدنه هواپیمای سانحه دیده منتشر شده، نشان داد که این هواپیما از نوع «بمباردیه E-11A» و متعلق به نیروی هوایی ارتش آمریکاست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.