تلاش برای شورش مسلحانه در پایتخت سودان ناکام ماند و آرامش به خارطوم بازگشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد اوضاع در خارطوم امروز بسیار آرام است. «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان، کنترل کامل ارتش و نیرو‌های واکنش سریع بر مقر‌های اداره عملیات سازمان اطلاعات را اعلام کرد. رئیس ستاد ارتش سودان، برخی جزئیات نظامی این عملیات را اعلام و تاکید کرد ارتش و نیرو‌های واکنش سریع، به طور همزمان به سه مقر اصلی اداره عملیات حمله کردند که باعث وقوع درگیری‌هایی شد. دو نفر از نیرو‌های ارتش سودان در این درگیری‌ ها کشته و چهار نفر زخمی شدند.

وی افزود: ابتدا سخن از اعتراضات مسلحانه بود و سپس به شورش مسلحانه تبدیل شد. مقامات سودانی سپس از تلاش برای انقلاب معکوس سخن گفتند. اعضای نظامی و غیرنظامی شورای حاکمیتی سودان بر انسجام بین خود تاکید کردند. دولت و شورای حاکمیتی سودان اصرار دارند که انقلاب در این کشور در مسیر تحقق اهدافش حرکت کند و تاکید کردند اجازه موفقیت انقلاب معکوس را نخواهند داد.

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در نشستی خبری درباره حوادث روز سه شنبه در «خارطوم» و سایر مناطق سودان گفت: این حوادث توطئه علیه انقلاب مردم سودان بود و ما با هر اقدامی برای ضربه زدن به امنیت کشور مقابله می‌ کنیم. ما هرگز اجازه وقوع کودتا در سودان را به هیچ کسی نمی‌ دهیم. آرامش به خارطوم و همه مناطقی که متشنج شده بود، بازگشته است و تمام مقر‌ها تحت کنترل ارتش و نیرو‌های مسلح قرار دارد. دولت علیه توطئه‌ ای که ملت سودان را هدف گرفته بود، یکپارچه ایستاد. نیرو‌های ما همچنان تا پایان دوره انتقالی با حفظ اتحاد به ماموریت‌ های خود عمل می‌کنند. حریم هوایی بازگشایی شده و پرواز‌ها در فرودگاه خارطوم از سر گرفته شده است. 

«عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان نیز در این نشست گفت: هدف حوادث روز سه شنبه در خارطوم، متوقف کردن روند ایجاد دموکراسی در سودان بود. نیرو‌های مسلح ما توانستند این توطئه را خنثی کنند. ما با ایستادگی به سوی ایجاد تجربه قدرتمندی که جهان از آن سود خواهد برد، پیش خواهیم رفت. به قدرت ارتش و نیرو‌های واکنش سریع برای حفظ امنیت سودان اعتماد داریم.

ارتش سودان در بیانیه‌ای که سپهبد «محمد عثمان الحسین» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور آن را قرائت کرد، در واکنش به حوادث روز سه شنبه در پایتخت این کشور گفت: حفظ امنیت و محافظت از ملت سودان در صدر اولویت‌ های ما قرار دارد. حوادث روز سه شنبه در خارطوم و برخی مناطق کشور که هدفش ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌ ها و میان مردم بود، شورش و نافرمانی علیه حکومت محسوب می‌ شود. ما توانستیم این شورش و نافرمانی را با تحمل کمترین خسارت پایان دهیم. ما پس از بی نتیجه ماندن تلاش‌ های دیپلماتیک، برای پایان دادن به این شورش به مقر‌های آنها حمله کردیم و این قضیه با کمترین خسارت خاتمه یافت. در این حوادث دو نظامی سودانی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات سودان روز سه‌ شنبه پس از وقوع تیراندازی در یکی از مراکز وابسته به دستگاه اطلاعاتی کشور، آسمان سودان را به عنوان اقدامی پیشگیرانه، بستند. در این رابطه شماری از سربازان شورشی از ستاد عملیات وابسته به دستگاه اطلاعاتی سودان دستگیر شدند.

از سویی وزیر اطلاع رسانی سودان در بیانیه‌ ای که از تلویزیون این کشور پخش شد، تاکید کرد آنچه اتفاق افتاد، یک «تحرک محدود اعتراضی» بود. او خاطرنشان کرد: «نیروهای مسلح و قوای انتظامی، موقعیت را در کنترل داشته و برای تامین امنیت خیابان‌ ها، تلاش می‌ کنند.» او با بیان این که «در نتیجه این اعتراض، تلفاتی میان شهروندان یا نیروهای انتظامی به بار نیامد»، افزود: «مقامات مسئول به تلاش خود برای متقاعد کردن یگان‌ های «شورشی» به تسلیم خود و سلاحشان به نیروهای انتظامی، ادامه می دهند.»

وزیر اطلاع رسانی سودان اظهار داشت: «نیروهای مسلح و انتظامی به مردم اطمینان می‌ دهند که از توان لازم برای نشاندن« شورش» و حفظ امنیت شهروندان و تاسیسات برخوردارند.» او از شهروندان خواست «از مکان شورش فاصله گرفته و امور را به نیروهای انتظامی واگذار کنند تا امنیت مکان را تامین کنند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.