همین غیر قابل اعتماد بودن رئیس جمهور کنونی آمریکا دلیل کافی است که دولت انگلیس از سیاست های ترامپ درباره ایران، هواوی و امور بازرگانی فاصله بگیرد و در کنار او نایستد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ایندیپندنت انگلیس در سرمقاله خود نوشت: «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس اذعان کرد که  از بیم نگرانی از پیامدهای وقایع اخیر و سیاست خارجی انزوا طلبانه آمریکا شب ها خواب ندارد.

سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا منزوی کننده است و پیروی از آن پیامدهای زیانباری خواهد داشت .

بسیاری از سیاستمداران دیگر شب ها از پیامدها و عواقب سیاست های دونالد ترامپ خوابشان نمی برد.

همین هفته پیش بود پس از ترور ژنرال سلیمانی از بیم حملات تلافی جویانه ایران نفس ها در سینه حبس شد و پس از حملات ایران نگرانی ها از پاسخ آمریکا به این حملات شدت گرفت اما خوشبختانه اوج بحران فروکش کرد اما تنش ها همچنان باقی است.

تصور اینکه انگلیس در اقدامات نظامی بزرگ آمریکا در آینده مشارکت کند دیگر وجود ندارد.

وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با ساندی تایمز با اشاره به رویکردها و خروج آمریکا از پیمان های بین المللی گفت : انگلیس نباید خیلی به آمریکا متکی باشد.

بن والاس در این مصاحبه افزود: سیاست‌ های یک‌ جانبه‌ گرایانه آمریکا و کاهش نقش این کشور در رهبری تحولات بین‌ المللی « خواب شب‌ ها را از او گرفته است».

وی با اشاره به اظهارات ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و درخواستش از ناتو برای ایفای نقش بیشتر در خاورمیانه تاکید کرد: انگلیس باید خود را برای شرایط بدون اتکا به آمریکا مهیا کند.

والاس افزود: فرضیه سال 2010 که ما همواره بخشی از ائتلاف آمریکا خواهیم بود، مسیری نیست که اکنون در جهت آن قرار داریم. ما از لحاظ اطلاعاتی و جاسوسی به آمریکا بسیار وابسته هستیم؛ اما بایستی در این زمینه خود را تقویت کنیم.

وزیر دفاع انگلیس همچنین به تداوم تهدید گروه‌ های تروریستی در این کشور اشاره و بر لزوم گسترش همکاری‌ های نظامی با همپیمانان اروپایی تاکید کرد.

یکی از نگرانی های عمده مخالفان برگزیت در انگلیس، کاهش سطح همکاری های امنیتی این کشور با اتحادیه اروپاست که از ان به عنوان خطری برای حفظ امنیت این کشور یاد شده است.

در سلسله حملات تروریستی حدود دو سال پیش در انگلیس صدها نفر کشته و زخمی شدند و سطح هشدار امنیتی تا مدت ها در سطح بالا قرار گرفت.

بن والاس همچنین از اینکه مقامات انگلیس در جریان عملیات ترور سردار سلیمانی قرار نگرفته بودند ابراز ناخرسندی کرد.

والاس در ادامه این گفت وگو از رویکرد تند آمریکا نسبت به همکاری انگلیس با شرکت چینی هوآوی برای اجرای نسل پنجم اینترنت پر سرعت نیز انتقاد کرد.

بوریس جانسون و شورای امنیت ملی او باید همه این اتفاقات را در نظر بگیرند. و نباید به سرعت تسلیم تهدیدات ترامپ شوند.

به نظر می رسد شراکت او با انگلیس یکجانبه باشد چرا که انگلیس از عملیات ترور بی اطلاع بود.

جانسون می تواند در زمان گفت وگو در مورد توافق های تجاری انگلیس و آمریکا هم انتظار تهدیدات مشابهی را داشته باشد. حتی بعید نیست که ترامپ تهدید به لغو توافق بکند. 

در نهایت باید به جانسون یادآور شد امنیت ملی ما با امنیت ملی ترامپ تفاوت دارد و این مسئله را هیچگاه نباید از خاطر برد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.