دولت افغانستان اعلام کرد 117 خبرنگار طی 19 سال گذشته در این کشور جان خود را از دست داده اند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد 117 خبرنگار طی 19 سال گذشته در این کشور جان خود را از دست داده اند.

«نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان طی یک نشست خبری با موضوع «گزارش سالانه خشونت علیه خبرنگاران» در کابل گفت: از سال 2001 تاکنون 117 خبرنگار در کشور ما کشته شده اند.

وی در ادامه همچنین اظهار داشت: «88 مورد خشونت در سال 2019 علیه خبرنگاران رخ داده است. به پرونده 32 مورد خشونت توسط دادستانی کل رسیدگی شده است. 

عاملان 23 خشونت توسط پلیس از پای درآمده اند. 55 مورد دیگر مسئولیت آن را طالبان و تروریست‌ها برعهده گرفته اند. 7 مورد نیز توسط ما در حال بررسی است.» 

در همین حال، «مجیب خلوتگر» رئیس نهاد «حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان» (نی) اظهار داشته است: خشونت علیه خبرنگاران مقایسه با سال گذشته 42 درصد کاهش داشته است.

کمیته مصونیت خبرنگاران در نوامبر سال گذشته اعلام کرد: در سال 2018 در افغانستان دست‌کم 14 خبرنگار در حملات مسلحانه مختلف در سراسر این کشور کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش سال 2018 مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان شمار زنان خبرنگار در این کشور به دلیل ناامنی، تهدید و فشارها توسط خانواده‌ها کاهش یافته است. 

براساس این گزارش بیشتر خبرنگاران زن در ولایت‌‌های کابل، «مزار شریف» و «هرات» کار می کنند. در ولایت‌های شامل «نورستان، کنر، پکتیکا، زابل و ارزگان» هیچ خبرنگار زنی فعالیت ندارد.

حدود 1700 زن به‌عنوان خبرنگار و کارمند در تلویزیون و رسانه‌ها فعالیت می‌کنند. طی 7 سال اخیر بسیاری از بانوان افغانستان که به عنوان پلیس، سیاستمدار، معلم، دانشجو و خبرنگار کار کرده اند مورد حمله قرار گرفته یا ترور شده اند. برخی از این حملات توسط افرادی که می خواهند زنان را از اماکن عمومی دور کنند، صورت گرفت و مواردی نیز از سوی نزدیکان قربانیان این حملات انجام شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.