از یک سو آمریکا و متحدانش مانند عربستان برای غارت نفت سوریه برنامه ریزی کرده اند و از سوی دیگر به تأسیسات نفتی و گازی سوریه که در کنترل دولت است حملات تروریستی صورت می گیرد.

 

به گزارش جماران، نفت و گاز سوریه، این ثروت مهم که مردم این کشورها این روزها و در سایه هشت سال جنگ و فرا رسیدن زمستان به شدت به آن نیاز دارند تبدیل به موضوعی داغ و پیچیده شده است.

از یک سو آمریکا و متحدانش مانند عربستان برای غارت آن برنامه ریزی کرده اند و از سوی دیگر به تأسیسات نفتی و گازی سوریه که در کنترل دولت است حملات تروریستی صورت می گیرد.

در حالی که خبرها از استقرار ده ها نظامی سعودی در یکی از تأسیسات نفتی سوریه در «دیرالزور» در شرق سوریه حکایت دارد همزمان با آن اخباری مبنی بر حملات تروریستی پهپادی به تأسیسات نفتی و گازی سوریه منتشر شده است.

همزمان به انتشار اخبار ورود نظامیان اشغالگر سعودی به سوریه و استقرار در یکی از تأسیسات نفتی سوریه در دیرالزور وزارت نفت سوریه اعلام کرد که پالایشگاه های «حمص»، تأسیسات گاز جنوب منطقه «الوسطی» و تأسیسات گاز«الریان» به شکل همزمان در معرض حملات تروریستی قرار گرفتند و این حملات باعث شد برخی واحدهای تولیدی آسیب ببینند.

یک منبع در وزارت نفت از حمله تروریستی به تأسیسات نفت و گاز در استان حمص خبر داد.

یک منبع در وزارت نفت صبح امروز -شنبه-  در صفحة خود در فیسبوک اعلام کرد که شب گذشته حملات تروریستی همزمانی به پالایشگاه نفت حمص، کارخانه گاز جنوب منطقه «الوسطی» و ایستگاه گاز  الریان  انجام شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: این حملات باعث وارد آمدن خسارات در بخش های تولیدی شده است.

نیروهای فنی و متخصص به دنبال این حملات تروریستی و برای خاموش کردن آتش سوزی های به وجود آمده وارد عمل شدند و تعمیرات تأسیسات آسیب دیده نیز بلافاصله آغاز شده است.

این حملات در حالی صورت می گیرد که آمریکا با همکاری نظام ترکیه برای سرقت نفت و گاز سوریه در منطقه الجزیره تلاش می کند.

یک منبع در وزارت نفت سوریه نیز از حملات تروریستی همزمان به پالایشگاه نفت حمص، کارخانه گاز جنوب منطقه مرکزی و ایستگاه گاز الریان در شب گذشته خبر داد.

 این منبع به آرتی عربی گفت: احتمالا این حملات توسط پهپاد انجام شده است.

منبع مذکور با اشاره به اینکه این حمله تروریستی باعث آتش سوزی در خطوط لوله کوره های بهبود مواد شیمیایی در پالایشگاه حمص شد، افزود: آتش سوزی مهار شد و نیروهای آتش نشانی هم اکنون در حال مهار آتش سوزی دیگری هستند که در مخزن گاز کروی رخ داده است.

براساس این گزارش، حمله تروریستی همچنین باعث آتش سوزی در کارخانه گاز جنوب منطقه مرکزی شد که توسط نیروهای آتش نشانی کنترل شد. این در حالی است که باعث وارد آمدن خسارت مادی و متوقف شدن خط تولید شده است.

منبع یاد شده خاطرنشان کرد که ایستگاه گاز الریان نیز با ۳ راکت هدف قرار گرفت که هیچ تلفاتی در پی نداشت.

در همین حال، ده‌ها نظامی سعودی وارد میدان نفتی «العمر»، در شرق استان دیرالزور سوریه شدند که تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد است.

ماموریت نظامیان سعودی، محافظت از کارشناسان سعودی و مصری است که هفته گذشته با بالگرد عازم این میدانی نفتی شده‌اند که وابسته به شرکت نفتی «آرامکو» هستند.

همزمان با ورود سربازان سعودی 30 دستگاه کامیون نیز به میدان نفتی العمر اعزام شدند که حامل تجهیزان حفاری و اکتشافی است که از شمال عراق وارد اراضی شدند.

برخی منابع تأکید کردند که نظامیان سعودی در یک شهر مسکونی از توابع میدان العمر مستقر شدند که سربازان آمریکایی نیز در آنجا حضور دارند.

جمعه گذشته( 13 دسامبر) 15 مهندس مصری و سعودی از طریق بالگردهای آمریکایی وارد میدان نفتی العمر شدند تا «مسیر بهینه تولید این میدان نفتی را مهیا کنند و پرسنل را آموزش دهند».

میدان العمر از بزرگ‌ترین میادین نفتی سوریه است که تولید نفت آن قبل از آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در سال 2011، روزانه 27 هزار بشکه بود.

خبرگزاری «آناتولی»، یکشنبه گذشته به نقل از منابع محلی در دیرالزور سوریه گزارش داد که نیروهای آمریکایی شنبه‌شب از طریق گذرگاه «الولید» در مرز با عراق وارد شدند و به سمت میادین نفتی واقع در جنوب استان الحسکه حرکت می‌کنند.

منابع مذکور تصریح کردند، کاروان تجهیزات لجستیکی متشکل از حدود 100 خودروی زرهی و امدادرسانی و نیز کامیون‌هایی حامل اتوبوس و تانکرهای سوخت است.

دسامبر جاری، کاروان تجهیزات نظامی آمریکایی متشکل از 150 کامیون از طریق گذرگاه‌های الولید و «زملکا» به سمت میادین نفتی در دیرالزور اعزام شدند.

در اکتبر گذشته آمریکا شماری از نیروهای خود را از برخی مناطق سوریه و همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه خارج کرد. با این حال، همچنان حدود 600 نظامی آمریکا در سوریه حضور دارند و دولت «دونالد ترامپ» از تصمیم خود برای حمایت از چاه‌های نفتی در شرق فرات سخن گفته است.

در تحولی دیگر، «لؤی فلوح"» معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد پنجشنبه شب از آمریکا خواست به سرقت منابع نفتی و گازی سوریه پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) فلوح تأکید کرد: تروریسم و محاصره اقتصادی تحمیل شده به مردم سوریه از طرف کشورهایی که همچنان در امور سوریه دخالت می‌کنند، مانع حل بحران و نابودی کامل تروریسم در کشورمان است.

معاون بشار الجعفری افزود: برخی اعضای شورای امنیت و متحدان آنها رویکردی خصمانه علیه سوریه در پیش گرفته‌اند و تنها نگرانی آنان، خبرسازی علیه دولت این کشور و نادیده گرفتن تلاش‌ دمشق برای نابودی تروریسم است.

فلوح گفت: دمشق، پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط کارزار موسوم به «قلم انسانی»را کاملا مردود می‌داند، چرا که این مسأله به دور از اهداف انسان‌دوستانه است.

الجعفری نیز پیش از این از کنترل میادین نفتی سوریه توسط دولت آمریکا به سرقت مسلحانه واشنگتن یاد کرده بود.

«دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا پس از آنکه بارها از خروج نیروهای خود از سوریه سخن گفته بود، مدعی شد نیروهای خود را برای کنترل میادین نفتی سوریه، حفظ خواهد کرد و واشنگتن از این چاه‌ها به عنوان منابع اقتصادی سوری‌ها محافظت می‌کند.

«جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه نیز اوایل آذرماه سال جاری، حضور نظامیان آمریکایی در میادین نفتی سوریه در شرق این کشور را قانونی خواند.

آمریکا در حالی مدعی حراست از میادین نفتی سوریه در برابر گروه‌های تروریستی است که ارتش سوریه در شرایط کنونی توان محافظت از منابع نفتی و گازی این کشور را دارد و با حل و فصل مسئله حمله ترکیه به مناطق شمال شرق سوریه و مهار داعش می‌تواند در این زمینه اقدام کنند.

اکثر میادین گازی و نفتی سوریه در سال‌های اخیر با ظهور گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۱ ابتدا به دست عناصر این گروهک افتاد، اما حدود ۲ سال است که با شکست داعش به تصرف نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) درآمده است.

برخی گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) پیشنهاد حضور و تصرف چاه‌های نفتی این کشور را به آمریکا داده‌اند.

پیش از حضور کردها در میادین نفتی در استان دیرالزور، گروه تروریستی داعش با استخراج و انتقال نفت این میادین و فروش آن با قیمت ارزان به رژیم صهیونیستی از خاک ترکیه میلیاردها دلار درآمد داشت که همه را صرف کشتار مردم سوریه و عراق کرد.

آمریکا در حالی مدعی جلوگیری از کنترل مجدد میادین نفتی سوریه در استان دیرالزور توسط داعشی‌ها و دیگر گروه‌های تروریستی است که خود، روش این تشکیلات تروریستی را در غارت درآمدهای حاصل از فروش نفت این منطقه برگزیده و دقیقا پا جای پای داعشی‌ها گذاشته است.

از سوی دیگر، گروه تروریستی داعش از منطقه امنی که آمریکا در جنوب سوریه برای این گروه و دیگر گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا ایجاد کرده است برای حمله به تأسیسات نفتی سوریه استفاده کرد.

برخی منابع سوری اعلام کردند که یگان های ارتش سوریه روز پنجشنبه حمله گسترده عناصر گروه تروریستی داعش به محور«وادی الضبیات» پیرامون میدان نفتی«الهیل» در شرق استان«حمص» را دفع کردند.

برخی منابع در حمص گفتند که یگان های ارتش سوریه حمله شدید عناصر گروه تروریستی داعش را بر محور وادی الضبیات پیرامون میدان نفتی الهیل که در 26 کیلومتری شمال منطقه«55 کیلومتر» که ارتش آمریکا آن را اشغال کرده و آن را تبدیل به منطقه ای امن کرده که هزاران عنصر گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های وابسته به واشنگتن در آن حضور دارند، دفع کردند.

این منابع در ادامه گفتند که یگان های ارتش سوریه تحرکات عناصر داعش در منطقه وادی الضبیات در نزدیکی میدان نفتی الهیل را رصد کرده و پس از آن یگان های ارتش عناصر داعش را هدف قرار دادند و پس از آن درگیری شدیدی میان دو طرف به وقوع پیوست و نیروهای تقویتی  ارتش به محور منطقه التنف رسیده و هواپیماهای ارتش نیز دخالت کردند و خطوط امدادرسانی پشتی داعش را منهدم کردند.

این منابع در ادامه تأکید کردند که یگان های ارتش سوریه حمله داعش را دفع کردند و تلفات سنگینی به این گروه تروریستی وارد کردند و عناصری که زنده ماندند به سمت منطقه 55کیلومتر در محور منطقه التنف فرار کردند.

گروه تروریستی داعش از منطقه «حمایت آمریکایی» در منطقه 55کیلومتر در منطقه التنف را به عنوان منطقه ای برای حمله به مراکز دولتی و نیروهای ارتش سوریه استفاده می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.