پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

آسمان یمن دیگر برای عربستان و امارات امن نیست

موازنه های قدرت در جنگ یمن که نزدیک به ورود به سال ششم خود است در حال متمایل شدن به نفع ائتلاف نظامی و سیاسی به رهبری جنبش انصار الله و ارتش یمن است.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سرمقاله  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: حکومت عربستان سعودی هیچ گونه تکذیب یا تأیید رسمی درباره گزارش های مذاکرات سری اش با نمایندگان جنبش«انصار الله» یمن در سلطنت عمان صادر نکرده است. جدای از صدور این تأییدها و تکذیب ها می توان گفت که این جنبش پس از سرنگونی دو هواپیما اولی از نوع «آپاچی»در مقابل منطقه مرزی «عسیر»  و دومی پهپاد ساخت چین بر فراز استان«حجه» از موضع قوی تر مذاکره یا مبارزه می کند؛ موضعی که روز به روز قوی تر می شود به طوری که قواعد درگیری را به شکل ریشه ای تغییر می دهد.

جالب اینجاست که بالگرد آپاچی که بهترین بالگرد در جهان است و هزینه نوع پیشرفته آن نزدیک به 20 میلیون دلار است با یک موشک که هزینه آن از چند هزار دلار فراتر نمی رود و در کارخانه های یمنی مورد حمایت در کوه های مرتفع یمن تغییر یافته و پیشرفته شده است سرنگون شد.

موازنه های قدرت در جنگ یمن که نزدیک به ورود به سال ششم خود است در حال متمایل شدن به نفع ائتلاف نظامی و سیاسی به رهبری جنبش انصار الله و ارتش یمن است که مورد حمایت نیروهای مقاومت مردمی است. پس از نابودی اسطوره ارتش های کشورهای حاشیه خلیج فارس و جدیدترین و گرانترین سلاح های این ارتش ها و تحقیر کردن سامانه های موشک های «پاتریوت» که ارزش هر کدام از آنها بیش از پنج میلیون دلار است. اکنون همین ائتلاف اسطوره بالگرد آپاچی یعنی افتخار صنایع آمریکا در این زمینه را نابود می کند.

یمنی ها که با تجاوز کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی به کشورشان مقابله می کنند دو ویژگی اصلی و مهم دارند که دشمنان آنها ندارند و همین ویژگی ها باعث شد که در این جنگ پیروز شوند یا حداقل در آن نبازند. اولین ویژگی صبر زیاد و اعتماد به نفس و دومی فروپاشی پوشش« مشروعیت» است که از آن به عنوان بهانه ای برای توجیه این جنگ استفاده شد.  ویژگی سومی را نیز به این دو ویژگی اضافه می کنیم و آن موفقیت شان در خسته و فرسوده کردن دشمن شان و فرسایش مالی و معنوی این دشمن و نیز ضربه زدن به پاشنه آشیل اش یعنی تأسیسات نفتی اش است که منبع قدرت و درآمد مهم اش و یکی از نشانه های هیبت ملی این دشمن به شمار می رود و نیز ضربه زدن به فرودگاه هایش است.

زمانی که «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصار الله تهدید به حمله به اهدافی در سرزمین های اشغالی می کند و نیروهایش کشتی های کره جنوبی را در دریای سرخ توقیف می کنند و قبل از آزادی شان آنها را بازرسی و تفتیش می کنند این یعنی ما در برابر به وجود آمدن یک قدرت جدید در منطقه استراتژیک هستیم که بر گذرگاه های آبی و هوا نه فقط بر فراز یمن و جزیره العرب بلکه در منطقه خلیج فارس حکمرانی می کند.

پس از سقوط این دو هواپیمای عربستان سعودی، حریم هوایی یمن دقیقا به مانند اراضی یمن تبدیل به خط قرمز شده است و آینده پر از سورپرایز است به ویژه پس از آن که ایران به عنوان حامی اصلی جنبش انصار الله یمن سلاح ها و سامانه ها دفاعی و هجومی جدید و  نیز پهپادهای بسیار پیشرفته و جدید که می توانند زیردریایی ها را مختل و منهدم کنند را فاش کرد. به عبارتی دیگر هر گونه هواپیمایی اگر حریم هوایی یمن را نقض کند دیگر به پایگاه هایش بر نمی گردد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.