پومپئو یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا به حساب می‌ آمد. اما اخیرا او هم در پرونده اوکراین گیت تحت فشار قرار گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس‌ گزارش داد به نظر می‌ رسد رابطه‌ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور‌ در سایه نشست‌ های پرسش و پاسخ مجلس نمایندگان برای بررسی استیضاح ترامپ در پیوند با رسوایی اوکراین گیت هر روز سردتر و تیره‌ تر می‌ شود.

مایک پومپئو روز دوشنبه پس از دیدار با «یوسف بن علوی بن عبدالله» وزیر خارجه عمان در ساختمان وزارت خارجه در واشنگتن به جمع خبرنگاران آمد و بدون هیچ گفت و گویی به گرفتن عکس یادگاری با همتای عمانی خود بسنده کرد.

وزارت خارجه آمریکا در کانون توجه نشست‌ های پرسش و پاسخ برای بررسی استیضاح ترامپ قرار داشت. دونالد ترامپ روز جمعه در سخنانی گفته بود اگر دیپلمات ارشد آمریکا تمایل داشته باشد از مقامش کناره گیری کند و برای رقابت بر سر کرسی مجلس سنا از ایالت محل تولدش «کانزاس» کاندیدا شود، او مخالفت نخواهد کرد.

پومپئو به علت دفاع نکردن از دیپلمات‌ هایی که در جریان بررسی در استیضاح ترامپ شهادت داده اند؛ هدف انتقاد قرار گرفته است.

اگر چه پومپئو خودش برای ارائه شهادت در نشست‌ های پرسش و پاسخ کمیته‌ های مجلس نمایندگان حاضر نشده، اما در جریان نشست‌ هایی که برگزار شد در کانون توجه بوده است.

گمانه زنی بر سر جدایی احتمالی او از وزارت خارجه و تیره شدن رابطه اش با ترامپ بحث روز محافل و دیدار‌ها در واشنگتن است.

رئیس جمهور آمریکا در گفت و گویی که با برنامه‌ «فاکس و دوستان» انجام داد به نظر می‌ رسید موافقتش را با کاندید شدن پومپئو برای کرسی مجلس سنا از ایالت کانزاس اعلام می‌ کند.

ترامپ گفته بود: «او (پومپئو) نزد من آمد و گفت من ترجیح می‌ دهم جایی که هستم باقی بمانم؛ اما او کانزاس را دوست دارد، مردمش را دوست دارد؛ اگر به این بیاندیشد که احتمال از دست رفتن کرسی (نمایندگی کانزاس در مجلس سنا) وجود دارد فکر می‌کنم کاندید شود و با اکثریت آرا برنده خواهد شد، زیرا مردم در کانزاس او را دوست دارند.»

کاندیداهای حزب دموکرات برای نمایندگی ایالت کانزاس در مجلس سنای آمریکا از سال 1932 تاکنون موفق نشده اند این کرسی را از آن خود کنند. اما وضعیت کانزاس مثل دهه‌ های گذشته نیست چون در سال 2018 رای‌ دهندگان کانزاسی یک فرماندار دموکرات انتخاب کردند.

برای انتخابات مجلس سنا از طرف جمهوری‌ خواهان «کریس کوباچ» کاندید شده است. کوباچ موضع تندی در قبال سیاست‌ های مهاجرتی دارد و احتمال داده می‌ شود که باعث دلسردی رای دهندگان میانه روی اهل کانزاس شود.

اکنون «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا از چند جهت تحت فشار قرار گرفته است. از یک سو همه این اتفاقات در دوره وزارت وی به وقوع پیوسته است و او قادر به پیشگیری از آن یا مدیریت اوضاع نشده است. از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا و حامیان وی نیز از پومپئو انتقاد می کنند که قادر به انجام صحیح این ماموریت و کاستن از حواشی برای کاخ سفید نبوده است. همین فشارها گویا موجب شده است تا پومپئو به صورت غیررسمی ساز جدایی از ترامپ را سر دهد. اگرچه وی حضور در انتخابات ایالتی سال 2020 را بهانه ای برای رفتن از کاخ سفید بیان کرده است اما تحلیلگران و برخی رسانه ها می گویند مشکل چیز دیگری است.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، پومپئو فرد بسیار موقعیت شناسی است و به راحتی از زمان به نفع خود بهره می برد. از این رو وی نمی خواهد در پرونده های ترامپ در کنار وی بایستد و به نوعی شریک جرم وی محسوب شود. بنابر این در موقعیت مناسب عرصه را خالی خواهد کرد. روزنامه ایندیپندنت در گزارشی فاش کرد که وزیر خارجه آمریکا به سه چهره برجسته حزب جمهوری خواه اعلام کرد در تلاش است تا از کاخ سفید کناره گیری و در انتخابات سنا شرکت کند.

پومپئو تاکنون تصمیم داشت تا بهار سال 2020 در کنار ترامپ بماند اما وی اکنون نگران آن شده است که ارتباط با رئیس جمهور آمریکا به ویژه در بحث استیضاح، باعث آسیب رسیدن به موقعیت سیاسی و محبوبیت وی شود. گفته می شود وزیر خارجه به دلیل دفاع ضعیف از مقام های آمریکایی به ویژه نوع دفاع از ترامپ در افکار عمومی در قضیه استیضاح هم مورد انتقاد قرار گررفته است. 

نشریه «تایم» نیز با اشاره به همین موضوع اعتقاد دارد در شرایط کنونی پومپئو تنها به فکر خروج آرام و کم هزینه از دولت است. هزینه های سیاسی استیضاح در واقع پومپئو را هم به بازبینی در تقویم کاری خود مجبور کرده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که وی گفت وگویی را با ترامپ داشته یا خیر، اما از چندی قبل پومپئو برنامه های تبلیغی خود برای کرسی ایالت کانزاس در سنا را شروع کرده است.

پومپئو اکنون با اوضاع بدی روبرو است؛ او هر چه بیشتر در وزارت خارجه بماند بر میزان انتقادها از وی افزوده می شود. این انتقادها دوسویه است زیرا وی نه از دیپلمات های کهنه کار  به خوبی دفاع کرده و نه از رئیس جمهور آمریکا در پرونده اوکراین. این موضوع موجب دلخوری و انتقاد مستقیم ترامپ هم شده است به نحوی که به گزارش شبکه ان بی سی نیوز، همین امر موجب شد تا پمپئو مجبور شود میان همراهی با رئیس جمهور آمریکا و انتخابات سنا یکی را انتخاب کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.