این بازداشت ها در ادامه موج بازداشت گسترده مخالفان و محدود کردن آزادی بیان در عربستان به شمار می رود که از دو سال پیش در این کشور آغاز شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، دو منبع در سازمان حقوق بشر عربستانی«قسط» که مقر آن در لندن است گفتند که حکومت عربستان سعودی دور جدیدی از بازداشت فرهیختگان و بازرگانان را آغاز کرد و طی آن حداقل هشت تن که بیشتر آنها از فرهیختگان و نویسندگان هستند را بازداشت کرد. این بازداشت ها در ادامه موج بازداشت گسترده مخالفان و محدود کردن آزادی بیان در عربستان به شمار می رود که از دو سال پیش در این کشور آغاز شده است.

یکی از این منابع گفت که نیروهای امنیتی ملبس به لباس شخصی این فرهیختگان را از خانه های آنها در ریاض پایتخت و  شهر ساحلی«جده» در ساحل دریای سرخ طی هفته گذشته بازداشت کردند اما هنوز دلیل بازداشت آنها مشخص نشده است.

حکومت عربستان سعودی وجود زندانیان سیاسی در این کشور را رد می کند اما مسئولان برجسته در این کشور گفتند که کنترل و چه بسا بازداشت مخالفان و منتقدان برای حفظ ثبات اجتماعی ضروری است.

دو منبع یاد شده گفتند که بازداشت شده ها از فعالان رده اول نیستند و برخی از فرهیختگان مقالاتی را منتشر کرده یا در تلویزیون ها ظاهر شدند و برخی از بازداشتی ها نیز بازرگان هستند.

در همین حال، منابع مطلع در عربستان سعودی اسامی اشخاصی که در ساعت‌های گذشته توسط نیروهای امنیتی آل سعود بازداشت شدند را اعلام کردند.

توئیت موسوم به «زندانیان اندیشه» که به موضوع زندانیان در عربستان سعودی می پردازد، نوشت که در این حمله شماری از دانشگاهیان و فعالان فضای مجازی بازداشت شدند.

این صفحه افزود، «مها الرفیدی» روزنامه نگار الوطن به خاطر حمایت از زندانیان سیاسی و اندیشه و انتقاد از استبداد آل سعود در توئیتر، «سلیمان الناصر»استاد دانشگاه و اندیشمند سعودی و«فوءاد الفرحان» بنیانگذار و مدیر تشکل «منصه رواق» به دلیل فعالیتهای فرهنگی و موضع گیری علیه آل سعود بازداشت شدند.

این منابع گفتند که الفرحان سال 2007 به خاطر حمایت از زندانیان اندیشه در عربستان سعودی بازداشت شده بود.

وی اخیرا مطلبی در حمایت از زندانیان اصلاح طلب در عربستان سعودی نوشته بود.

الفرحان مدتی قبل گفت که از سوی نیروهای امنیتی تهدید شده که بازداشت خواهد شد مگر آنکه از آنچه نوشته عذرخواهی کند که وی نیز پاسخ داد: می خواهید از چه چیزی عذرخواهی کنم؟ از اینکه گفتم ادعای حکومت درباره اینکه اصلاح طلبان حامی تروریست هستند، دروغ است.

این فعال فرهنگی سعودی خواستار انتشار مطلبش برای همه مردم شد و گفت: نمی خواهم در زندان فراموش شوم.

در حالی که ریاض ریاست گروه بیست را به عهده دارد تلاش می کند که بر انتقادهای شدید بین المللی در زمینه پرونده حقوق بشری اش از جمله قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول و بازداشت شماری از زنان مدافع حقق زنان و مخالفان جنگ ویرانگر یمن غلبه کند.

به رغم آن که شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی از گشودن فضای اقتصادی و اجتماعی در عربستان دم می زند اما حکومت این کشور ده ها تن از منتقدان را بازداشت کرد و این روند در سپتامبر سال 2017 با بازداشت تعدادی از علمای دینی برجسته که احتمال دارد برخی از آنها با مجازات اعدام رو به رو شوند، سرعت گرفت.

دو ماه بعد از آن در اقدام گسترده برای مبارزه با فساد تعداد زیادی از بازرگانان و مسئولان نیز بازداشت شدند. این بازداشت ها با انتقادهای گسترده ای رو به رو شد و تلاش برای کسب قدرت و گروکشی از دشمنان و رقبای سیاسی احتمالی ولیعهد قلمداد شد.

در اواسط سال 2018 نیز حکومت بیش از ده زن از فعالان حقوقی را در حالی بازداشت کرد که ریاض ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد. رسانه های حکومتی نیز این فعالان زن را خائن توصیف کرده و آنها را متهم به ارتکاب جرم هایی از جمله تماس با خبرنگاران خارجی متهم کردند.

در ماه آوریل نیز حکومت عربستان سعودی هشت تن از جمله دو شهروند آمریکایی را به دلیل حمایت شان از فعالان زن بازداشتی را دستگیر کرد.

عربستان سعودی هر گونه اعتراض های عمومی، تجمع های سیاسی و اتحادیه های کارگری را ممنوع کرده است و رسانه ها نیز به شدت تحت کنترل هستند و حتی یک انتقاد از خاندان حاکم می تواند فرد منتقد را روانه زندان کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.