پس از تصویب لایحه برگزاری انتخابات جدید در مجلس سنای بولیوی، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان نیز در نشست روز شنبه، دوم آذر ماه (۲۳ نوامبر) به آن رای موافق دادند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری  آلمان، با رای موافق حامیان ایوو مورالس، مجمع قانونگذاری بولیوی قانون برگزاری انتخابات جدید در این کشور را تصویب کرد. با این قانون «ایوو مورالس» رئیس جمهور مستعفی که پس از کناره‌گیری به مکزیک پناهنده شده است امکان نامزدی در انتخابات را ندارد. 

پس از تصویب لایحه برگزاری انتخابات جدید در مجلس سنای بولیوی، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان نیز در نشست روز شنبه، دوم آذر ماه (۲۳ نوامبر) به آن رای موافق دادند.

بر پایه این مصوبه نتایج انتخابات مناقشه برانگیز بیستم اکتبر در بولیوی باطل شده و قرار است انتخابات ریاست جمهوری در کوتاه‌ترین زمان ممکن دوباره برگزار شود.

در انتخابات ماه گذشته ایوو مورالس، رئیس جمهوری چپ‌گرای بولیوی پیروز رقابت‌ها اعلام شد اما ناظران بین‌المللی اعلام پیروزی او را نتیجه تقلب و دستکاری آرا اعلام کردند.

مورالس که از سال ۲۰۰۶ ریاست دولت را در اختیار داشت سرانجام پس از افزایش اعتراض‌ها به توصیه فرماندهان ارتش از سمت خود استعفا داد و به مکزیک پناهنده شد. او پس از ورود به مکزیک کناره‌گیری خود را نتیجه فشار نظامیان و کودتا خواند.

«سرگئی چوکو» رئیس مجلس نمایندگان از حزب «جنبش برای سوسیالیسم» تشکل حامی رئیس جمهوری پیشین پس از تصویب لایحه یادشده از اعضا و هواداران حزب خواست اختلاف‌ها را کنار بگذارند تا بحران خاتمه یابد و انتخابات جدید برگزار شود.

«جینین آنی‌یِز» رئیس جمهور موقت بولیوی اعلام کرده که تا روز یک‌شنبه مصوبه دو مجلس قانونگذاری بولیوی را امضا می‌کند تا به قانونی لازم‌الاجرا تبدیل شود.

با این قانون نه تنها انتخابات بیستم اکتبر باطل اعلام می‌شود که نامزدی سیاستمدارانی که دو دوره متوالی رئیس جمهور بوده‌اند نیز ممنوع خواهد شد. به این ترتیب مورالس شانسی برای بازگشت احتمالی از تبعید و شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری نخواهد داشت.

 خبرگزاری فرانسه نیز گزاش داد که سازمان کشورهای قاره آمریکا، به عنوان ناظر انتخابات، در بررسی‌های مقدماتی خود از نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی به این نتیجه رسید که در شمارش آرا تخلفاتی صورت گرفته و به همین دلیل قادر به تائید نتایج اعلام شده نیست. این سازمان گفته بود بر پایه بررسی‌های خود توصیه می‌کند انتخابات جدید برگزار شود و اعضای کمیسیون انتخابات تغییر کنند.

مورالس دهم نوامبر در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد قصد دارد یک «انتخابات ملی جدید» برگزار کند و وعده داد تمام قضات دادگاه عالی انتخابات بولیوی نیز تغییر کنند. او همان روز با افزایش فشار مخالفان و توصیه نیروهای امنیتی و نظامی کناره‌گیری کرد و به مکزیک رفت.

بنابر گزارش‌ها، به رغم توافق احزاب چپ‌گرا و محافظه‌کاران بر سر برگزاری انتخابات جدید، که با میانجیگری، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای قاره آمریکا به دست آمده، حامیان مورالس همچنان به حرکت‌های اعتراضی ادامه می‌دهند و به خصوص در برخی شهرهای کوچک راهبندان ایجاد کرده‌اند.

دولت موقت بولیوی وعده داده از تعقیب قضائی رهبران «جنبش برای سوسیالیسم» خودداری کند. جینین آنی‌یِز، رئیس جمهوری موقت تاکید کرده که این مسئله شامل ایوو مورالس نمی‌شود. مورالس متهم شده که در یک گفت‌وگوی تلفنی هواداران خود را به اقدام خشونت‌آمیز و بستن گذرگاه‌ها فراخوانده است.

از آغاز ناآرامی‌های اخیر در بولیوی تا کنون دست‌کم ۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. گفته می‌شود ۱۷ نفر آنها در درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس و ارتش کشته شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.