کمیته حقوق بشر کشورهای آمریکایی در بیانیه ای امروز یکشنبه اعلام کرد از روز گذشته تا کنون 9 تن کشته شدند و 122 تن دیگر نیز در جریان سرکوب معترضان توسط پلیس و نیروهای مسلح زخمی شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی،  شمار کشته شدگان اعتراض ها در بولیوی طی بیست و چهار ساعت گذشته به 23 کشته افزایش یافت. زخمی های نیز به 715 افزایش یافت.

کمیته حقوق بشر کشورهای آمریکایی در بیانیه ای امروز یکشنبه اعلام کرد از روز گذشته تا کنون 9 تن کشته شدند و 122 تن دیگر نیز در جریان سرکوب معترضان توسط پلیس و نیروهای مسلح زخمی شدند. با کشته این 9 نفر تعداد کشته شدگان اعتراض ها در بولیوی از زمان آغاز بحران در این کشور به 23 کشته و 715 زخمی رسید.

موج جدید اعتراض ها در بولیوی در پی استعفای «ایوو مورالس» رئیس جمهور این کشور رخ داده است. هواداران مورالس در چندین شهر و منطقه لیه دولت جدید دست به تظاهرات زده اند.

پیش از این رسانه ها اعلام کردند که در درگیری میان کشاورزان هوادار «ایوو مورالس» رئیس جمهور سابق و مستعفی بولیوی در نزدیکی شهر«کوچابامبا» با پلیس و نیروهای ارتش 5 تن کشته شدند.

یک شاهد عینی خبرگزاری فرانسه اجساد این پنج معترض را در بیمارستان مشاهده کرده است.

دولت بولیوی کشته شدن هواداران مورالس را در نتیجه خشونت ها تأیید نکرد اما فقط به این مساله اشاره کرد که صدها تن بازداشت شده اند. رسانه های محلی نیز از زخمی شدن 8 تن خبر دادند.

کمیته حقوق بشر کشورهای آمریکایی کشته شدن این 5 تن را مورد تأیید قرار داده است و اعلام کرد شمار نامشخصی نیز زخمی شده اند.

این کمیته استفاده نامناسب از زور توسط نیروهای پلیس و ارتش به ویژه استفاده از گلوله واقعی برای سرکوب معترضان و آتش گشودن به سمت آنها را به شدت محکوم کرد.

5dcf8f194c59b7698237d2c4

 

در تحولی دیگر، «جنینه آنی‌یس» رئیس جمهوری موقت بولیوی می‌گوید ایوو مورالس، رئیس جمهوری پیشین این کشور آزاد است بازگردد، اما باید محاکمه شود.

مورالس که در آخرین انتخابات ریاست جمهوری بولیوی برای دومین بار به پیروزی رسیده بود، زیر فشار اعتراض‌های گسترده‌ای که علیه او در گرفت، روز یکشنبه گذشته استعفای خود را اعلام کرد و روز سه‌شنبه به مکزیک رفت.

خانم آنی‌یس روز جمعه ۲۴ آبان با اعلام موضع دولتش در مورد بازگشت احتمالی آقای مورالس گفت که رئیس جمهوری پیشین در صورت بازگشت باید به اتهاماتش در پیوند با تخلفات انتخاباتی پاسخ دهد و نباید در برابر تحقیقات قضایی از مصونیت برخوردار باشد.

آخرین انتخابات سراسری بولیوی در ۲۸ مهر گذشته برگزار شد و نام ایوو مورالس به عنوان برنده آن انتخابات اعلام گردید. اما یک سازمان آمریکایی مأمور نظارت بر انتخابات از بروز تخلف در روند این انتخابات خبر داد. پس از چند روز در حالی که مخالفان مورالس علیه او به خیابان آمده بودند، ارتش بولیوی از حمایت رئیس جمهوری دست کشید و او مجبور به استعفا و در نهایت ترک کشور شد.

مورالس روز سه شنبه گذشته به محض ورود به مکزیک گفت که دست از سیاست برنمی‌دارد. اما، نخستین نشانه از احتمال بازگشت ایوو مورالس به کشورش زمانی مشاهده شد که نمایندگان هم‌حزبی او در مجلس در شامگاه پنج‌شنبه گذشته از دستیابی به یک توافق همکاری با دولت موقت برای برگزاری انتخابات خبر دادند.

 

رویترز

 

 

با این حال جنینه آنی‌یس روز جمعه در جریان نشست خبری در کاخ ریاست جمهوری بولیوی با ذکر این که مورالس نمی‌تواند نامزد انتخابات آتی شود، گفت: «کسی او را از کشور بیرون نینداخته. اما لازم است که او در مورد تخلفات انتخاباتی و نیز اتهامات فراوان دیگر در پیوند با موضوع فساد پاسخگو باشد.»

ایوو مورالس روز جمعه در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری رویترز در مکزیک گفت که انتخابات در کشورش بدون او هم می‌تواند برگزار شود. وی با این حال تأکید کرد که هنوز هیچ کسی از حزب او یعنی «جنبش سوسیالیستی» یا ام‌‌ای‌اس برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی نکرده است.

«کارلوس مسا» رقیب اصلی مورالس در آخرین انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در گفتگویی با روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس از رئیس جمهوری موقت بولیوی خواسته است تا هر چه سریع‌تر انتخابات سراسری را در این کشور برگزار کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.