گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک کارشناس منطقه: بعید است لبنان به دوران درگیری های داخلی بازگردد/ حزب الله ظرفیت جمع کردن گروه های داخلی لبنان را دارد

بعید به نظر می رسد با توجه شخصیت محکم آقای میشل عون و تجربه سیاسی 30 ساله ایشان از تحولات لبنان، همان کاری را کند که آقای سعد حریری کرد.

پایگاه خبری جماران: «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان روز سه‌شنبه، استعفای خود را در واکنش به ادامه اعتراض‌های مردمی اعلام کرد و گفت که به «بن‌بست» رسیده و استعفای خود و دولتش را تسلیم رئیس‌جمهور می‌کند.

در همین رابطه، یک کارشناس مسائل منطقه معتقد است نه تنها استعفای «سعد حریری» برای اصلاح وضعیت لبنان نیست، بلکه بیشتر شبیه جبهه‌بندی سیاسی مقابل شرایطی است که دشمنان لبنان مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا آن را نمی پسندند و درصدد تغییرش هستند.

سعدالله زارعی در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص تحولات اخیر لبنان گفت: درباره این تحولات و تظاهرات‌های رخ داده در لبنان، تردیدهایی مبنی بر اینکه تظاهرات‌ها ظاهری جدا از باطن‌شان دارند، وجود داشت. یعنی با اینکه ظاهرشان اعتراض به وضع معیشتی است، اما در باطن‌شان یک نوع جبهه‌بندی سیاسی وجود دارد.

استعفای سعد حریری پمپاژ انرژی برای استمرار تظاهرات‌ها بود

وی افزود: آقای «سعد‌حریری» که تا دیروز مخاطب شعارهای معترضین بود، با استعفای خود در کنار آنها قرار گرفت. استعفاء او عملا پمپاژ انرژی برای استمرار تظاهرات‌ها بود. این استعفا نشان داد که تظاهرات هایی که بن مایه اعتراض مردمی داشته مورد دستبرد قرار گرفته و نه تنها این روندی برای اصلاح وضعیت نیست، بلکه بیشتر شبیه جبهه بندی سیاسی مقابل شرایطی است که دشمنان لبنان مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا آن را نمی پسندند و درصدد تغییرش هستند.

زارعی ادامه داد: شاید به همین دلیل هم بود که آقای سیدحسن نصرالله قبل از استعفای آقای سعد حریری بوی چنین مسأله ای را استشمام کرد و شیعیان و طرفداران خود را از شرکت در تظاهرات‌ها پرهیز داد. با استعفای آقای حریری طبیعتا لبه تیز اعتراضات متوجه رئیس جمهور لبنان «میشل عون» خواهد شد و قطعا از ایشان نیز خواسته می‌شود تا استعفاء دهد. ولی بعید به نظر می رسد با توجه شخصیت محکم آقای میشل عون و تجربه سیاسی 30 ساله ایشان از تحولات لبنان، همان کاری را کند که آقای سعد حریری کرد.

راه حل وضع فعلی لبنان، برون رفت از قانون نیست

وی بیان کرد: آنچه مسلم است لبنان وارد صحنه ای چالشی شده و آقای حریری در متن استعفای خود به طور ضمنی به تشکیل دولتی تکنوکرات اشاره کرده که معنایش این است ساختار قانونی و پارلمانی کشور کنار گذاشته شود و گروه های سیاسی منهای پارلمان و رای مردم روی دولت خاصی توافق کنند و آن دولت اداره امور را به دست گیرد. البته بعید است لبنانی‌ها زیر بار این مسأله رفته و بخواهند خارج از قانون اقدامی انجام دهند.

زارعی اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد راه حل وضع فعلی لبنان برون رفت از قانون باشد بلکه در همین ساختارهای کنونی نیز امکان شکل گیری توافق برای روی کار آمدن دولت جدید وجود دارد. خط دشمنان لبنان، خط درگیری است. کمااینکه روز گذشته درگیری‌ها در بیروت و برخی شهرهای دیگر لبنان تشدید شده است. بنابراین سیاست ایجاد درگیری در دستور کار دشمنان لبنان قرار گرفته، اما مصلحت این است که درگیری ایجاد نشده و همه گروه‌ها در کنار یکدیگر کار کنند.

بعید است لبنان به دوران درگیری های داخلی بازگردد

وی ادامه داد: لبنان تجربه درگیری 15 ساله دارد و مردم این کشور خاطرات تلخی از آن دوران یعنی سال‌های 1975 تا 1990 دارند. بنابراین بعید به نظر می رسد که لبنان به دوران درگیری های داخلی بازگردد و با اینکه تعلیق سیاسی ممکن است طولانی باشد ولی خشونت ها دوره محدودی خواهد داشت. لذا این امکان وجود دارد که دولت لبنان 5 الی 6 ماه در تعلیق به سر برد و وضعیتش متزلزل باشد.

زارعی در پایان گفت: لبنان در دورانی که در جنگ داخلی به سر می‌بُرد، گروه مصلح و مسلح و توانمند داخلی نداشت. لذا شرایط این کشور مشابه سال 1975 نیست. به نظر می رسد که حزب الله لبنان به عنوان وزنه ای تعادل بخش و مدیریت کننده بحران بتواند کمک کند تا لبنانی ها با هزینه ای کم شرایط کنونی را پشت سر بگذارند. حزب الله هنوز ظرفیت این را دارد که گروه های داخلی لبنان را گرد هم جمع کرده و برای رسیدن به یک توافق داخلی موثر واقع شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.