این نخستین بار نیست که یکی از افراد وابسته به جریان محافظه کار خواستار آن می شود که ایالات متحده آمریکا خودش را از مساله سوریه کنار بکشد و بگذارد مسلمان در آن جا به جان هم بیفتند.

 

به گزارش جماران،«دین عبید الله» نویسنده و کومدین آمریکایی فلسطینی تبار در تحلیلی در وبسایت خبری آمریکایی دیلی بیست نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در جمع هوادارنش در ایالت«تکزاس» درباره انگیزه هایش برای دادن چراغ سبز به ارتش ترکیه برای عبور از مرزها و حمله به کردهای سوریه اعتراف خطرناکی کرد.

ترامپ با این کارش می خواست کاری کند که دو طایفه از مسلمانان سرهای یکدیگر را ببرند.

ترامپ به هواداران علاقه مندش – بدون آن که یک اشاره انسانی درباره رنج های غیرنظامیان بکند- گفت که «در برخی مواقع باید بگذاری با یکدیگر  مثل دو کودک بجنگند بعد آنها را از هم جدا کنی.»

این سخنان ترامپ پس از اظهار نظرهایی در روز چهارشنبه گذشته زده شد که وی تلاش کرد نگرانی بسیاری را درباره آسیب ها به کردها از بین ببرد.

ترامپ در ابتدا با تحقیر گفت که  کردها«فرشته نیستند» سپس تلاش کرد که دو طرف نزاع را (ترک ها و کردها) از انسانیت شان عاری کند زمانی که گفت دو طرف صد سال است که با هم درگیر هستند.

ترامپ در جای دیگری گفته است که « من گزافه گویی نمی کنم اگر بگویم که جنگ و درگیری طبیعت ما نیست بلکه یکی از ویژگی ها و طبیعت آنها(مسلمانان ) است.»

این سخنان ترامپ بسیاری را متعجب کرد به جز من. ترامپ با این سخنان به سادگی هر چه تمامتر مفهوم قدیمی که می گوید« همه را بکش و بگذار خداوند برای شان کاری کند» را نوسازی کرده است تا تبدیل به این مقوله شود« بگذار مسلمان سرهای یکدیگر را ببرند و بگذار خدواند برای شان کاری کند.»

این نخستین بار نیست که یکی از وابستگان به جریان محافظه کار خواستار آن می شود که ایالات متحده آمریکا خودش را از مساله سوریه کنار بکشد و بگذارد مسلمان در آن جا به جان هم بیفتند.

 

چیدن میوه درگیری مسلمان

در سال 2013 «سارا پالین» سیاستمدار آمریکایی همین مفهوم را ابراز کرد زمانی که از تصمیم «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا برای اعزام نیرو به سوریه برای پایان جنگ در این کشور انتقاد کرد.

پالین در آن زمان در موضع گیری این چنینی گفت:« دو طرف فریاد الله اکبر سر می دهند پس ما باید بگذاریم خدا خودش کاری برای آنها بکند».

این دیدگاه که آمریکا باید خودش را از سوریه کنار بکشد و میوه های درگیری مسلمانان با یگدیکر را بچیند توسط «دانیال پایبس» پژوهشگر راستگرا و معروف به تعصب کورکورانه اش علیه مسلمان با شیوه هوشمندانه تری ابزار شد.

پایبس در مقاله ای در سال 2017 در روزنامه «ناشیونال ریویو»از حمله نظامی ترامپ به سوریه در پی ادعاهای استفاده  دولت از سلاح شیمیایی و کشته شدن هشتاد تن را مورد انتقاد قرار داد.

در آن زمان پایبس نوشت:« من بر این باورم که این اقدام نظامی اشتباه است؛ در هیچ جای قانون اساسی آمریکا نیامده است که نیروهای آمریکایی باید در همه جنگ هایی که در جهان به راه می افتد باید دخالت کنند.» وی در ادامه افزود:« باید از مشارکت در این جنگ امتناع کرد و بگذاریم که دشمنان ایالات متحده آمریکا تا حد خستکی با هم بجنگند.»

این جمله پایانی پایبس چیزی نیست جز«بگذار مسلمانان به جان هم بیفتند».و این دقیقا همان چیزی است که ترامپ با دادن چراغ سبز به ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه انجام داد.

دفاع ترامپ از تصمیم اش برای خالی کردن پشت کردها نشان داد که وی هیچ گونه احساسی نسبت به آنها ندارد و با آنها هیچ گونه همبستگی ندارد بلکه حتی هیچ گونه احساسی به مسلمانان به عنوان انسان ندارد. همچنین این چندان عجیب نیست که رئیس جمهور آمریکا به عمد تعداد مهاجران مسلمانی که اجازه دارند به آمریکا وارد شوند را به شدت کاهش دهد.

 

اولویت با مسیحیان است

تعداد مسلمانانی که اجازه ورود به آمریکا را دریافت کرده اند از چهل هزار تن در سال 2016 به 4هزار و 900 تن در سال مالی 2019 رسید.

ترامپ در راستای عملی کردن وعده های انتخاباتی اش در هفته نخست ریاست جمهوری اش از حیث درصد مهاجرانی که آمریکا آنها را می پذیرد اولویت را به مسیحیان داد.

سهم مسلمانان و مسیحیان مهاجر در سال 2016 تقریبا مساوی بود به طوری که سهم مسلمانان به 46 درصد رسید اما در سال مالی 2019 سهم مسیحیان به شدت افزایش یافت و به 80 درصد از مجموع مهاجران رسید.

این آمارها به فهم دلایلی که باعث شد ترامپ چهره کردها را با دروغ هایش تخریب کند کمک می کند؛ دروغ هایی که در آنها یک بار کردها را این گونه توصیف کند که «فرشته نیستند» و بار دیگر به خبرنگاران بگوید کردها« به ما در جنگ جهانی دوم کمک نکردند و دست یاری به ما در نورماندی دراز نکردند» و این را در اشاره به پیاده کردن نیرو توسط نیروهای متفقین در سواحل نورماندی در شمال فرانسه گفت که آغاز شمارش معکوس برای پایان جنگ جهانی دوم بود.

در واقع، کردها کشور مخصوص به خودشان را نداشتند و تا به امروز نیز ندارند و سخنان ترامپ درباره آنها تلاش آشکاری برای قانع کردن برخی از آمریکایی ها بود تا به کردهای غیرنظامی در صورت کشته شدن شان اهمیتی ندهند.

 

دیدگاه قرون وسطایی

ترامپ دوشنبه گذشته در توئیتی نوشت:« من مشکلی با کمک کردن دیگر کشورها به کردها ندارم چه روسیه باشد چه چین و حتی ناپلئون. بعضی می خواهند که از مرزهای ترکیه که هفت هزار مایل از ما دور است و رئیس جمهورش دشمن ما بشار اسد است حفاظت کنیم. برای کسی که به دنبال کمک به کردها و سوریه است آرزوی موفقیت می کنم اما ما هفت هزار مایل از سوریه دوریم.»

این سخنان ترامپ که گفت ما هفت هزار مایل دوریم بی توجهی به بحران انسانی روز افزونی  است که ترامپ مسئول اخلاقی وقوع آن است و چنین سخنانی غیرقابل توجیه است این در حالی است که وی اخیرا مشکلی در این نمی بیند که هزار نظامی آمریکایی به عربستان سعودی که در مسافتی دورتر از سوریه است اعزام کند.

بسنده کردن ترامپ و دیگر افراد وابسته به جریان راستگرا به تماشای برادرکشی مسلمانان و دعوت به این که خدا برای شان کاری کند موضع گیری تنفربرانگیزی است.

متاسفانه باید گفت که ترامپ به سیاست کنونی آمریکا دیدگاهی قرون وسطایی بخشیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.