در حمله یگان حمایت مردمی کرد سوریه در شهر«تل ابیض» در شمال شرق سوریه یک نظامی ترکیه کشته شد و یک نظامی دیگر نیز زخمی شد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که در حمله یگان حمایت مردمی کرد سوریه در شهر«تل ابیض» در شمال شرق سوریه یک نظامی ترکیه کشته شد و یک نظامی دیگر نیز زخمی شد.

وزارت دفاع ترکیه تأکید کرد که این حمله را یگان حمایت مردمی کرد با استفاده از سلاح های ضد تانک و سلاح های سبک به نظامیان ترک که در حال انجام ماموریت شناسایی و کنترل در تل ابیض بودند انجام دادند.

در همین حال، «یاسین اوکتای» مشاور رئیس جمهور ترکیه مدعی شد که ورود ارتش سوریه به اراضی ای که نیروهای کرد از آنها خارج شدند اعلان جنگ به ترکیه است اما در صورت ایجاد راه حل های مورد قبول موضع ترکیه تغییر می کند.

اوکتای افزود که ترکیه به دلیل حضور ارتش سوریه به شرق فرات وارد این منطقه نشد بلکه به دلیل وجود عناصر یگان های حمایت مردمی کُرد و پ.ک.ک وارد این منطقه شد؛ امری که باعث شد ایجاد منطقه امن در مرزهایش را پیش ببرد.

مشاور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: نیروهای آمریکایی که از یگان های حمایت مردمی حمایت می کنند اکنون از منطقه خارج می شوند ولی درصورتی که نیروهای دولت سوریه برای حمایت از یگان های حمایت مردمی وارد عمل شوند موضع ترکیه تغییر نمی کند، نمی توانیم اجازه دهیم چنین چیزی رخ دهد.

مشاور اردوغان ضمن هشدار به سوریه مدعی شد: اگر دولت سوریه می خواهد به مناطق منبج،عین العرب و القامشلی به منظور حمایت از یگان های مردمی کرد وارد شود این به مثابه اعلان جنگ به ترکیه است و در نهایت پاسخ مناسب را دریافت می کند.

 

انتقال نظامیان آمریکایی از سوریه به عراق

در تحولی دیگر، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفت که برنامه فعلی پنتاگون این است که تمامی ۱۰۰۰ نیروی نظامی که از سوریه خارج می‌شود به غرب عراق منتقل شوند.

وی گفت که نیروهای آمریکایی با هواپیما و کاروان های زمینی از سوریه خارج می شوند.

وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگارانی که به همراه او در حال سفر به منطقه غرب آسیا هستند این طرح که نیروهای آمریکایی از داخل عراق مأموریت‌هایی برای مبارزه با داعش در سوریه اجرا کنند را رد نکرده، اما گفته که جزئیات این طرح با گذشت زمان آماده خواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا تا قبل از این محل اعزام نظامیان خارج‌شده از سوریه را مشخص نکرده بود. اسپر گفت با همتای عراقی خود درباره طرح انتقال بیش از ۷۰۰ نظامی آمریکایی به غرب این کشور صحبت کرده است.

 همزمان با سفر اسپر، نظامیان آمریکایی همچنان در حال خروج از سوریه هستند و گزارش‌هایی از درگیری‌های پراکنده میان نیروهای تحت حمایت ترکیه و شبه‌نظامیان کرد سوری، علی‌رغم توافق بر سر آتش‌بس ۵ روزه در شمال سوریه وجود دارد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از گفت‌وگو با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و مشخص شدن طرح او برای حمله به شمال سوریه دستور خروج نزدیک به ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی از آن منطقه را صادر کرد.

اسپر مدعی شد نظامیانی که به عراق منتقل می‌شوند دو مأموریت خواهند داشت. او گفت: «یک مأموریت آنها کمک به دفاع از عراق است و مأموریت دوم، اجرای طرح‌های مقابله با داعش است.»

وی اضافه کرد: «مأموریت‌ها ممکن است از الان تا زمان تکمیل خروج نیروها تغییر کنند اما برنامه در حال حاضر همین است.»

در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی در عراق مستقر هستند. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۱ نظامیان خودش را از عراق خارج کرد، اما به بهانه حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ آنها را بازگرداند.

 

خروج نیروهای فرانسوی

برخی منابع به المیادین گفتند که گروهی از نیروهای فرانسوی که در پایگاه«خراب الجیر» در شمال استان«الحسکه» حضور داشتند این منطقه را ترک کردند.

پیش از این فرانسه اعلام کرده بود که در پی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، این کشور نیز نیروهایش را از سوریه خارج می کند.

 

 

سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به اردن

در تحولی دیگر، هیاتی دو حزبی از کنگره آمریکا به ریاست «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان روز شنبه با پادشاه اردن و دیگر مقام‌های ارشد این کشور درباره سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند.

بنا بر اعلام دفتر پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در راستی هیاتی از نمایندگان دو حزب دمکرات و جمهوریخواه کنگره با «عبدالله دوم» پادشاه اردن همچنین «حسین بن عبدالله» ولیعهد، شاهزاده «فیصل»، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ارشد این کشور دیدار کردند.

براساس گزارش یاد شده، در این دیدار درباره ثبات منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم، همکاری امنیتی، صلح خاورمیانه، توسعه اقتصادی و دیگر مسائل مشترک تبادل نظر شد.

رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با اشاره به حمله ترکیه به شمال شرق سوریه گفت: دیدار از اردن در زمانی بحرانی برای امنیت و ثبات منطقه انجام می‌شود. با تعمیق بحران در سوریه پس از حمله ترکیه، ما درباره تاثیر آن بر ثبات منطقه‌ای، افزایش جریان پناهجویی، و خلأ خطرناکی که برای داعش، ایران و روسیه ایجاد شده است، گفت‌وگو کردیم.

دیدار هیات قانونگذاران آمریکایی از اردن در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن و آنکارا پنجشنبه گذشته درباره آتش‌بس موقت در شمال شرق سوریه به توافقی رسیدند که مورد انتقاد پلوسی و دیگر رهبران دمکرات کنگره قرار گرفت.

نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا توافق میان واشنگتن و آنکارا برای ترک مخاصمه موقت در شمال سوریه را «دروغین» دانستند.

رهبران دمکرات کنگره در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این توافق اعتبار سیاست خارجی آمریکا را به طور جدی خدشه‌دار می‌کند و پیام خطرناکی به متحدان و دشمنان ما می‌فرستد که نمی‌توان به سخنان ما اعتماد کرد. رئیس جمهوری اردوغان هیچ امتیازی نداده، اما رئیس جمهوری ترامپ به او همه چیز داده است.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه شب گذشته پس از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا با آتش‌بس در شمال سوریه موافق کرده است.

این در حالی است که «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه پس از این اظهارات گفت که این توافق «آتش‌بس» نبوده بلکه توقف موقت عملیات آنکارا در شمال شرق سوریه بوده است.

پنس با اشاره به مذاکرات خود با اردوغان و مذاکرات هیات‌های دو کشور افزود: طی ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای ی.پ.گ(یگان‌های مدافع خلق) از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش‌بس را اعلام می‌کند.

معاون رییس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه طبق توافق دو طرف، ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده‌اند و جزئیات مورد توافق اعلام خواهد شد.

معاون دونالد ترامپ اظهار داشت:‌ طبق توافق به عمل آمده میان دو طرف، آمریکا هیچ تحریمی علیه ترکیه اعمال نخواهد کرد و تحریم‌های اقتصادی وضع شده نیز از میان برداشته خواهد شد.

این دیدار در حالی انجام شده است که سه روز پیش از این یعنی پنج‌شنبه ۱۷ اکتبر، نانسی پلوسی و چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات در سنای آمریکا توافق واشنگتن و آنکارا در موضوع توقف جنگ به شرط خروج نیروهای کرد از شمال سوریه را «شرم‌آور» خوانده بودند.

آنها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که این توافق «اعتبار سیاست خارجی آمریکا را به طور جدی تضعیف می‌کند و برای متحدان همچنین مخالفان ما پیام خطرناکی می‌فرستد؛ مبنی بر اینکه نمی‌توان به حرف ما اعتماد کرد.» در ادامۀ بیانیه آمده است که با این توافق «اردوغان هیچ چیزی را از دست نداده و در مقابل ترامپ به او همه چیز داده است.»

دموکرات‌های کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که به زودی تحریم‌های جدید علیه ترکیه را که مورد توافق هر دو حزب است، به رای خواهند گذاشت.

 

رایزنی رهبران روسیه و آلمان درباره سوریه 

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، روز شنبه ۱۹ اکتبر طی مکالمه‌ای تلفنی درباره اوکراین و سوریه با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

همزمان با سفر قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا به اردن، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز بصورت تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفتگو کرد.

بنا بر اعلام کرملین، دو رهبر بر اهمیت حل و فصل بحران سوریه از مسیر سیاسی تاکید کرده‌اند.

قرار است آقای پوتین هفتۀ آینده با همتای ترک خود در شهر سوچی دیدار کند تا رجب طیب اردوغان در چهارچوب مذاکراتی اضطراری، او را در جریان مراحل بعدی برنامه‌اش برای سرزمین‌های شمالی سوریه بگذارد.

بنابراین گزارش،«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعت 16 چهارشنبه 17 مهر، حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود. دولت سوریه اقدام ترکیه را اشغالگری توصیف کرد و اعلام کرد با آن مقابله می کند.

حمله ترکیه به شمال شرق سوریه همچنین با واکنش گسترده کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و بسیاری از کشورهای اروپایی تصمیم به توقف صادرات سلاح به ترکیه گرفتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.