​درگیری‌ ها در اطراف شهرهای تل ابیض و راس العین از بامداد امروز شنبه جریان دارد و دو طرف در حال استفاده از تمامی توان خود هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در چهارمین روز از عملیات ارتش و عناصر همسو با ترکیه در شمال سوریه، همچنان مرکز درگیری‌ ها در اطراف شهر «تل ابیض» و «راس العین» گزارش می‌ شود.

ترکیه در چهارمین روز حمله نظامی به سوریه، مدعی شد نیروهای سوری تحت حمایت آنکارا، امروز شنبه کنترل مرکز شهر راس‌ العین را در سوریه به دست گرفته‌ اند. یک مقام امنیتی ارشد دولت ترکیه ضمن اعلام این خبر افزود: «ارتش ملی سوریه صبح امروز کنترل این شهر را به دست گرفته و بازرسی مناطق مسکونی آن آغاز شده است.»

این درحالی است که یک فرماند‌‌ه نیروهای کُردِ «نیروهای دموکراتیک سوریه» این خبر را تکذیب کرد و افزود: «راس‌ العین همچنان مقاومت می‌ کند.»

بنا بر اعلام «دیده‌ بان حقوق بشر سوریه» وابسته به مخالفان سوری نیروهای ترکیه و گروه هتی همپیمانش وارد رأس‌العین شده‌ اند اما درگیری ها در این شهر همچنان جریان دارد.

به نوشته منابع ترکی و سوری، جنگنده‌ های ارتش ترکیه از شب گذشته تا صبح امروز اطراف دو شهر مذکور را به شدت بمباران کرده‌ اند. در همین حال درگیری‌ های شدید در شمال شهر راس العین میان نیروهای کرد سوریه و عناصر ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه هستند، در جریان است. توپخانه دو طرف نیز به طور وسیع در حال فعالیت است.

گزارش‌ ها حاکی از آن است که اوضاع در شهر تل ابیض نسبت به روزهای قبل کمی آرام تر است، هرچند صدای تیراندازی و انفجار گهگاه شنیده می‌ شد.

خبرگزاری تی آر تی ترکیه مدعی شد که عناصر ارتش آزاد توانسته‌ اند خود را به بزرگراه میان شهر «منبج» و «القامشلی» برسانند.

وزارت دفاع ترکیه نیز صبح امروز شنبه در بیانیه‌ ای مدعی شد که از آغاز عملیات در شمال سوریه، 415 نفر از نیروهای کرد سوریه کشته شده‌ اند. در این بیانیه آمده است که مواضع یگان‌های مدافع خلق در تمام طول شب از هوا و زمین هدف قرار گرفت.

بر خلاف ادعای وزارت دفاع ترکیه، نهاد موسوم به «دیده‌ بان حقوق بشر سوریه» تعداد کشته‌ شدگان نیروهای کرد را در روزهای گذشته 74 تن ذکر کرده است. به گفته این نهاد 49 تن از عناصر مورد حمایت ترکیه نیز تاکنون کشته شده‌ اند. تعداد غیرنظامیان کشته شده نیز به گفته این نهاد، 20 تن بوده که بیشتر آنها از شهر «تل ابیض» هستند.

طبق آخرین اخبار، هم اکنون درگیری‌ ها در 13 روستا و منطقه جریان دارد. صبح امروز نیروهای گروه موسوم به ارتش آزاد توانستند بر گذرگاه میان «تل تمر» و «عین عیسی» مسلط شوند. منابع محلی گفته‌ اند که برخی عناصر ناشناس به نیروهای ارتش آزاد در این عملیات کمک رسانده‌ اند.

«مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه شب گذشته گفت که دیگر حفاظت از اسرای داعش اولویت این‌ نیروها نیست و اگر ترکیه عملیات علیه آنها را متوقف نکند، نیروهای دموکراتیک سوریه عناصر مسلح داعش را رها خواهند کرد و به حفاظت از خانواده‌ های خود خواهند پرداخت.

در همین راستا ویدئویی در شبکه‌ ها از فرار عناصر داعش از اردواگاه «الهول» در استان «الحسکه» منتشر شده است. هرچند فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه مدعی شده است که توانسته مقابل فرار تروریست‌ ها را بگیرد.

بیش از 12 هزار تن از تروریست‌ های داعش به همراه خانواده‌ های خود در این اردوگاه در اسارت به سر می‌ برند که بحث اطمینان از عدم خروج این عناصر در پی عملیات نظامی ترکیه، محل نگرانی‌ بسیاری از کشورها است.

امروز شنبه در عین حال 14 حزب و جریان سیاسی اقلیم کردستان با حضور در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در اربیل ضمن محکوم کردن حمله نظامی ترکیه، خواستار اقدام فوری سازمان ملل برای توقف این حمله شدند.

در بیانیه منتشر شده از سوی این احزاب تاکید شده که کردها بار دیگر در مقابل چشمان همه دنیا قربانی شده و آسیب واقعی را از این شرایط کردهای سوریه متحمل می شوند و لازم است که سازمان ملل تلاش خود را برای پایان دادن به این حمله افزایش دهد.

این احزاب از رئیس و نخست وزیر و نیز پارلمان اقلیم کردستان درخواست کرده اند که تمام تلاش و توان خود را برای متوقف ساختن این حمله و حل مشکلات کردستان سوریه به کار گرفته و در صورت تداوم این حملات منافع ترکیه در اقلیم را با تحریم و محدودیت روبرو سازند.

مردم شهر «قامشلی» در استان «الحسکه» سوریه نیز ضد تجاوز ترکیه تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

این در حالی است که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب قرار است امروز نشست فوق العاده برگزار کنند. این نشست به درخواست مصر و با هدف بررسی موضوع عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه برگزار خواهد شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  همخواستار خروج همه نیروهای مسلح خارجی از سوریه شد که به طور غیر قانونی در این کشور حضور دارند.

پوتین گفت: همه کسانی که به طور غیر قانونی در خاک هر کشور و در این حالت در خاک جمهوری عربی سوریه قراردارند، باید از این سرزمین خارج شوند. این نکته کلا در مورد همه کشورها صدق می کند.

رئیس جمهور روسیه افزود اگر رهبری قانونی آینده سوریه بگوید که به حضور نیروی هوا فضای روسیه در آنجا نیاز ندارد، این نیرو سوریه را ترک خواهند کرد.

در این میان سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد حدود 100 هزار نفر در شمال سوریه بعد از عملیات ترکیه در این منطقه آواره شده‌ اند. در بیانیه سازمان ملل متحد گفته شده شمار افرادی که در حال اسکان در پناهگاه‌ ها و مدارس هستند رو به افزایش است.

پیش از این برنامه جهانی غذا اعلام کرده بود عملیات ترکیه باعث شده 70 هزار نفر از ساکنان شهرهای رأس العین و تل ابیض آواره شوند.سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرده که تنها بیمارستان موجود در تل ابیض، با توجه به اینکه کارکنان آن مجبور به فرار شده‌ اند روز جمعه بسته شده است.

از سوی دیگر ـمحمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌ و گو با شبکه تی‌ آر‌تی، رسانه دولتی ترکیه تاکید کرد ترکیه و سوریه باید به‌همراه یکدیگر از مرزهای خود دفاع کنند و ایران نیز می‌ تواند به آنها کمک کند.

ظریف ویدئوی بخشی ازاین گفت‌ و گو را در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد و نوشت: «توافقِ همچنان معتبر آدانا میان ترکیه و سوریه می‌ تواند بهترین راه برای دستیابی به امنیت باشد. ایران می‌ تواند کُردهای سوریه، دولت سوریه و ترکیه را گرد هم بیاورد، تا ارتش سوریه به همراه ترکیه بتوانند از مرز محافظت کنند.»

رئیس‌ جمهور ترکیه چهارشنبه گذشته 9 اکتبر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که ماموریت نیروهای مسلح ترکیه ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی است.

ترکیه مدعی است که هدف این حمله نظامی، نابودی نیروهای کردی است که با شبه‌ نظامیان کُرد مستقر در خاک این کشور ارتباط دارند.

نظامیان ترکیه امیدوارند که بخش های مرزی را از شبه نظامیان کرد که آنها را تروریست می نامند، پاکسازی نمایند و همچنین منطقه امنی ایجاد کرده و پناهندگان سوری را در آنجا مستقر کنند. آنکارا پیشتر اطلاع داده بود که در ترکیه تقریبا 4 میلیون سوری هستند که کشور نمی تواند تا ابد آنها را نگه دارد.

بر اساس اطلاعات شبکه دولتی الخبریه سوریه، ارتش ترکیه به شهر داربسیه، مالکیه، قامشلی در استان حسکه و شهر تل ابیض و عین عیسی در استان رقه حمله کرده است. آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه با واکنش کشورها و اشخاص سیاسی مختلف در جهان روبرو شده است. وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که فدراسیون روسیه، آمریکا، انگلیس، آلمان ، فرانسه و ایتالیا را از آغاز عملیات نیروهای مسلح ترکیه در شمال سوریه مطلع نموده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.