چرا باور داریم عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه خیانت کشنده جدید تنها در قبال کردها نبود، بلکه هدیه ای خطرناک به اردوغان است؟سکوت روسیه و سوریه را تاکنون چگونه تفسیر می کنیم؟سه خطری که در انتظار ارتش ترکیه در شمال سوریه است، کدامند؟آیا دولت های خلیج فارس با خیانت های مشابهی از سوی آمریکا به زودی مواجه خواهند شد؟

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ عبدالباری عطوان در رای الیوم نوشت:

1- تصمیم بی سابقه ترامپ برای خروج نزدیک به دو هزار نظامی آمریکایی از شمال سوریه، بیهوده توصیف کردن جنگ های منطقه ای کشورش و توقف حمایت از متحدان کرد تجدیدنظر رهبردی و اعتراف به شکست و تلاش برای کاهش دادن خسارت های ورود به جنگ سوریه است که تاکنون به یکصد میلیارد دلار رسیده است.

2- عملیات ترکیه در شمال سوریه چه بسا یک قمار بسیار پرهزینه از سوی رئیس جمهور اردوغان خواهد بود که کاملا نتایج برعکسی دارد.

3-می توان خطراتی که ترکیه را در این عملیات از جبهه های مختلف تهدید می کند، به شرح زیر خلاصه کرد:نخست: نیروهای ترکیه خود را در برابر نیروهای دمکراتیک کرد سوریه با تجهیزات نظامی پیشرفته و آموزش دیده و باتجربه خواهند دید. دوم:هزینه اقتصادی و مالی این عملیات هجومی بسیار سنگین خواهد بود. علاوه بر  این هزینه مدیریت این مناطق و ارائه خدمات عمومی به صدها هزار نفر شاید میلیون ها شهروند قرار دارد. پیش از این ترکیه برای تحمیل هزینه ایجاد منطقه امن بر آمریکا نقشه می کشید، اما خروج آمریکا این بار مالی را به صورت کامل بر ترکیه تحمیل می کند، در زمانی که این کشور از بحران های اقتصادی رنج می برد.سوم:احتمال ورود ارتش عربی سوریه به میدان و درگیر شدن در نبردهای آتی علیه نیروهای متجاوز ترکیه وجود دارد. چهارم:در صورت موفقیت این حمله و سیطره کامل بر منطقه مورد نظر، دولت ترکیه مسئول پدیده خطرناک حضور هزاران داعشی زندانی در زندان های کردها خواهد بود.

4- سکوت محافل سوریه و روسیه در این خصوص پرسش های زیادی را مطرح می کند اما سناریویی در محافل ترکیه مبنی بر توافق این کشور با روسیه طی نشست اخیر مسکو نقل می شود که بر مبنای آن این کشور چشم خود را به روی حمله ترکیه به شمال سوریه می بندد در مقابل این که ترکیه نیز چشمان خود را به روی حمله قریب الوقوع روسیه-سوریه به منظور بازپسگیری کامل ادلب ببندد. اما این سناریو در تماس با منابع آگاه سوریه تکذیب شد.

5- خروج آمریکا از سوریه خیانت کشنده جدید این کشور در قبال کردها نیست یعنی کسانی که از خیانت های پیشین این کشور علیه خودشان درس نگرفتند، بلکه چه بسا مقدمه خروج نظامی کامل آمریکا از تمام منطقه باشد و عملی شدن وعده های ترامپ در تبلیغات انتخاباتی است.

6-دست کشیدن راحت و سریع ترامپ از کردهای سوریه باید هشداری برای متحدان عرب از جمله عربستان و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس باشد که روی حمایت های واشنگتن حساب باز کرده بودند، در حالی که ترامپ خنجرهای سمی خود را برای ضربه زدن به آنها آماده دارد و این امر حتمی است اما مساله تنها زمان رخ دادن آن و اولویت ها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.