تحریم‌ های جدید آمریکا علیه چین، با دیگر این کشور را وارد جدال لفظی کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز گزارش داد وزارت بازرگانی آمریکا از تحریم‌ های جدید این کشور علیه 20 شعبه امنیتی دولت چین و هشت شرکت از جمله شرکت «هیک ویژن»، همچنین مدیران دو شرکت تکنولوژی «سِنس تایم» و «مِگوی» خبر داده است.

وزارت بازرگانی آمریکا می‌ گوید شرکت‌ های این کشور دیگر نمی‌ توانند به شرکت هیک ویژن بدون اجازه دولت آمریکا محصولات خود را بفروشند.

آمریکا قبلا نیز چنین محدودیتی را بر شرکت «هوآوی» چین که در زمینه فناوری ارتباطات و اینترنت فعال است، اعمال کرده بود.

«ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که نه دولت این کشور و نه وزارت بازرگانی «سرکوب خشن اقلیت‌ ها توسط دولت چین را تحمل نخواهند کرد».

در واکنش به این تحریم‌ ها، وزارت خارجه چین امروز سه‌ شنبه آمریکا را به «مداخله» در امور خود متهم کرده و تاکید کرد که از امنیت خود محافظت خواهد کرد.

تحریم علیه شرکت هیک ویژن که خود را بزرگ‌ ترین شرکت تولید دوربین مدار بسته در جهان معرفی می‌ کند و سالانه 42 میلیارد دلار درآمد دارد، می‌ تواند تبعات چشمگیری بر این شرکت داشته باشد.

شرکت‌ های «سِنس تایم» و «مِگوی» چین نیز میلیاردها دلار ارزش دارند.

دیگر شرکت‌ های چینی مورد تحریم قرار گرفته نیز اکثرا در حوزه‌ تکنولوژی فعال هستند.

سخنگوی شرکت هیک ویژن گفته است که این شرکت به شدت مخالف تصمیم دولت آمریکا است و در ماه ژانویه نیز در دیدار با سفیر سابق آمریکا در چین توضیحاتی درباره پایبندی کامل این شرکت به موازین حقوق بشر داده است.

وی گفته است تحریم این شرکت، می‌ تواند به همکاری شرکت‌ های بین‌ المللی با دولت آمریکا صدمه بزند، بر تجارت شرکای آمریکایی و اقتصاد این کشور تاثیر منفی بگذارد.

در میانه تنش تجاری میان آمریکا و چین، تحریم‌ های جدید آمریکا می‌ تواند بر روابط دو کشور تاثیر منفی بیشتری بگذارد.

هفته گذشته آمریکا اعلام کرد مذاکرات تجاری با چین را از سرمی‌ گیرد.

اگرچه آمریکا تحریم‌ های جدید را به موضوع نقض حقوق اقلیت‌ های مذهبی (اویغورهای چین) ارتباط داده، اما تحریم‌ های جدید می‌ تواند نشانگر عدم تغییر موضع سرسختانه ترامپ در مقابل چین باشد.

از حدود 15 ماه گذشته دو کشور وارد جنگ موسوم به «جنگ تعرفه‌ ها» شده‌ اند.

سازمان ملل و کشورهای غربی به دفعات از رفتار چین با اویغورها انتقاد کرده و آمریکا گفته است چین می‌ خواهد اقلیت‌ های مذهبی را کلا از کشور پاک کند؛ موضوعی که دولت پکن آن را رد کرده است.

مقامات چین می‌ گویند اویغورها بازداشت نشده‌ اند، بلکه در «کمپ‌ های آموزش ضد تروریسم و یادگیری مهارت‌ های جدید» دوره می‌ بینند، اما سازمان‌ های بین‌ المللی و کشورهای غربی بازداشت «یک میلیون اویغور» توسط دولت پکن را مورد انتقاد قرار داده و از آن به‌ عنوان بازداشت مسلمانان و نگهداری اجباری و درازمدت آنها در اردوگاه‌ ها نام می‌ برند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.