' احمدرضا حمصیان ' روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، نباید به دنبال متهم کردن این و آن و مقصر داخلی باشیم بلکه اکنون وقت آن است که همه نیروهای نظام برای مقابله با بدعهدی، ظلم و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهدات بین المللی وحدت داشته باشند و با این ظالم زورگو مقابله کنند.
وی با اشاره به اینکه عده ای اندک نسبت به فرآیند برجام اعتراض داشته اند، افزود: برجام حاصل و محصول اراده کل نظام بود که پس از اعمال تحریم های ظالمانه و خطرناک علیه کشورمان و برای اثبات حق و منطق و برون رفت از مشکلات انجام شد.
این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل اضافه کرد: برجام یک تعهد یک جانبه یا دوجانبه نبود بلکه تعهدی بین المللی است که زیر نظر سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان تدوین و اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه برجام بهترین انتخاب نبود اما انتخاب بهتر بود، تصریح کرد: برجام برای کشورمان دستاوردهای خیلی خوبی از جمله خرید هواپیما، حذف تحریم های ذیل بند 7 شورای امنیت، همکاری بسیاری از شرکت های خارجی برای انتقال فناوری به کشور و آزاد شدن بخشی از دارایی های بلوکه شده کشورمان در آمریکا را در پی داشته است و موجب شده تا ایران به عنوان کشور دارای تمدن و فرهنگ گفتگو ، در نظر جهانیان شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه پس از خروج آمریکا از برجام دو تحلیل وجود دارد، گفت: عده ای معتقدند که آمریکا و اروپا، یک کل تجزیه ناپذیر است و بطور کل تمدن غرب را تشکیل می دهند و اهداف مشترکی را دنبال می کنند بنابراین باید در گفتگو با اروپایی ها نیز بسیار مراقب بود.
حمصیان ادامه داد: در این زمینه نظرات متفاوتی نیز وجود دارد که معتقد است، اروپا و آمریکا گرچه تمدن غرب را تشکیل می دهند اما در قضایای مختلف از یکدیگر جدا هستند و بایکدیگر مرزبندی دارند و در مقاطعی از زمان رو در روی یکدیگر می ایستند.
این استاد سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اضافه کرد: اکنون در موضوع برجام بین آمریکا و اروپا اختلاف وجود دارد و اروپا با درک حساسیت مسائل مربوط به برجام، اقدام یک جانبه آمریکا در خروج از برجام را مضر و خطرناک تشخیص داده و با این اقدام مخالف است.
وی افزود: به همین دلیل اروپا به رغم خروج آمریکا از برجام تلاش دارد تا بطور یکجانبه و بدون آمریکا برای پایبندی به قوانین بین الملل از مواضع قانونی شورای امنیت و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران همچنین دفاع و برجام را حفظ کند و فرآیند آن را ادامه دهد.
حمصیان بیان کرد: روابط بین الملل و عالم سیاست ، منطق خاص خود را دارد و هرملتی باید متناسب با منافع خویش تدبیر و چاره اندیشی کند بنابراین باید به قراردادهای بین المللی از جمله برجام تکیه نمود اما از اعتماد بدون دلیل خودداری کرد و ضمن ادامه روند گفتگوها، تضمین های منطقی و عاقلانه را از طرف مقابل اخذ نمود بگونه ای که عدم پایبندی به تعهدات، برای اروپایی ها هزینه های سنگین و جبران ناپذیری داشته باشد و منافع ملی ما را نیز تامین کند.
2093 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.