'کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا' روز پنجشنبه در جلسه ای ضمن تاکید بر اهمیت حفظ 'برجام' برای امنیت این قاره، راهکارهای حفظ این توافق را بررسی و تاکید کرد که 'اروپا باید برای خارج کردن برجام از گروگان دولت آمریکا' تلاش کند.

به گزارش جماران، در آغاز جلسه کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، 'دیوید مک آلیستر' رئیس این کمیته در سخنانی موضع اتحادیه اروپا در خصوص اهمیت برجام و ضرورت حفظ آن را مورد تاکید قرار داد . 
وی گفت: پارلمان اروپا بارها حمایت خود را از برجام اعلام کرده، اما این به معنای آن نیست که ما اختلافی با ایران نداریم. مسائل اختلافی دیگر باید خارج از برجام مورد رسیدگی قرار گیرد و جهان بدون برجام جای امن تری نخواهد بود، بلکه برعکس است . 
وی اضافه کرد: بازگشت تحریمهای آمریکا بطور مستقیم بر شرکتهای اروپایی تاثیر خواهد داشت، اما تاثیر مستقیمی بر صادرات نفت ایران نخواهد گذاشت . 
در ادامه این جلسه 'الی گرانمایه' عضو شورای اروپایی روابط خارجی (ECFR) با اشاره به ورود 'جان بولتون' به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و 'مایک پمپئو' به عنوان وزیر خارجه آمریکا، واشنگتن با تشدید فشارها بر اروپا تلاش خواهد کرد تا کشورهای این قاره را نیز در نقض برجام شریک جرم کند.
وی با ارائه راهکارهایی خواستار حفظ موضع متحد و یکپارچه 28 کشور اتحادیه اروپا علیه تدابیر آمریکا در مورد برجام شد و افزود: سران آلمان و فرانسه در دیدارهای خود در هفته های آینده با رئیس جمهوری آمریکا باید پیام موضع واحد اروپا را منتقل کنند. 
وی در عین حال گفت که اروپا باید به همکاری با آمریکا در سایر مسائل مورد اختلاف ادامه دهد، اما اروپایی ها باید دقت کنند که امتیازات مهمی خیلی زود به آمریکاییها ندهند، چون این امر سقف خواسته های آنها را بالا می برد. 
گرانمایه تاکید کرد: سه کشور اروپایی طرف برجام و همچنین مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید از طریق مذاکرات با دولت و کنگره آمریکا تلاش کنند تا برجام را از گروگان دولت یا رئیس جمهوری آمریکا خارج کنند. 
این کارشناس شورای اروپایی روابط خارجی در عین حال گفت که اروپا باید برنامه ریزی اضطراری برای حالت خروج احتمالی آمریکا از برجام را نیز داشته باشد و در این زمینه لازم است که سه قدرت اروپایی از سطح اتحادیه اروپا نیز فراتر بروند و ائتلافی با حضور چین و روسیه و دیگر قدرتهای اقتصادی آسیایی مانند هند و کره جنوبی بسازند، زیرا این کشورها نیز در خصوص تبعات بلندمدت بازگشت احتمالی تحریمهای ثانوی آمریکا نگرانی دارند. 
وی تاکید کرد که مقامات ایران به دقت اقدامات اروپا را زیر نظر دارند و کشورهای این قاره باید بتوانند بسته مشوق های لازم و قوی به ایران ارائه کند و موانع همکاری های بانکی را از میان بردارند تا این کشور با تامین منافعش به ماندن در برجام حتی با خروج آمریکا اقناع شود.
وی اضافه کرد که در عین حال فرانسه و انگلیس باید در شورای امنیت با موضوع بازگشت تحریمها (snap back) مقابله کنند. گرانمایه در عین حال گفت که اروپا باید راه بازگشت آمریکا به برجام را نیز باز بگذارد. 
در این جلسه همچنین 'کورنلیوس آدبار' عضو اندیشکده 'کارنگی اروپا' در سخنانی منافع اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای از سال 2003 تا حصول برجام را مورد تاکید قرار داد.
وی گفت: این منافع در سه حوزه جلوگیری از اشاعه سلاح هسته ای ، جلوگیری از جنگ در خاورمیانه و همچنین نشان دادن اهمیت اتحادیه اروپا در عرصه جهانی همچنان به قوت خود باقی است و اروپا این منافع را دنبال می کند. 
وی خاطرنشان کرد که هدف جلوگیری از جنگی دیگر در خاورمیانه بخصوص با توجه به توییتهای 'دونالد ترامپ' از فوریت بیشتری هم برخوردار شده است. 
این کارشناس موسسه کارنگی درباره بحث 'زمان دار' بودن برجام و منقضی شدن برخی شروط آن در آینده گفت: بخش زیادی از این بحث مرتبط با این ادعا است که ایران پس از منقضی شدن بخشهایی از برجام می تواند برنامه هسته ای در مقیاس صنعتی را دنبال کند و قادر خواهد بود وارد مسیر هسته ای غیرصلح شود، اما باید توجه کرد که با اجرای کامل برجام ایران همچنان عضو پیمان منع اشاعه هسته ای (ان پی تی) خواهد بود و 'پروتکل الحاقی' را نیز تصویب خواهد کرد.
وی افزود: اما لازم است که بحثهایی از جمله با آمریکا در خصوص معنای منقضی شدن برخی شروط برجام انجام شود و این بحثها نباید فقط درباره ایران بلکه درباره نظام منع اشاعه هسته ای در منطقه خلیج فارس هم باشد و قدرتهای منطقه ای ملزم به نظام منع اشاعه باشند. 
همزمان با فضاسازی های آمریکا علیه برجام، پارلمان اروپا نیز در حال بررسی راهکارهای حفظ و دفاع از این توافق مهم بین المللی برای تضمین منافع اروپا است. 
مک آلیستر رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا بتازگی در دیدار با 'علاءالدین بروجردی' رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بروکسل با اعلام حمایت قوی از برجام گفته بود: ما اهمیت ویژه ای برای همکاری با ایران قائل هستیم. 
وی تاکید کرد: قویا از برجام به عنوان یک توافق معتبر بین المللی حمایت می کنیم و معتقدیم اروپا باید در این چارچوب، روابط خود را با ایران گسترش دهد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است تصمیم خود را درباره تمدید تعلیق تحریم ها و ادامه اجرای برجام در 12م مه (22م اردیبهشت) اعلام کند . 
در این حال مقامات اروپایی ها به تلاش های خود برای حفظ برجام ادامه می دهند. 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان و 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه اوایل اردیبهشت به فاصله چند روز با ترامپ در واشنگتن دیدار خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.