مذاکرات کارشناسی نمایندگان آمریکا و کره شمالی در حومه استکهلم پس از 8 ساعت متوقف شد. وزارت خارجه آمریکا این مذاکرات را خوب توصیف کرده ولی نماینده کره شمالی از شکست آن سخن می‌ گوید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد دور تازه مذاکرات روز شنبه در استکهلم پایتخت سوئد آغاز شده بود. این در حالی است که «کیم میونگ گیل» رئیس تیم مذاکره کننده کره شمالی در مقابل سفارت کشورش در «استکهلم» پایتخت سوئد به خبرنگاران گفت: «آمریکا پیش از این دیدار، شگردهای تازه و راه حل ‎هایی را مطرح کرده بود که انتظارات پیونگ یانگ را بالاتر برد اما این مذاکرات، انتظارات ما را برآورده نکرده است و در نهایت، متوقف شد.»

وی تاکید کرد: «از زمان دیدار سران کره شمالی و آمریکا در ماه ژوئن، برگزاری نشست دیگر آسان نبوده است زیرا باید بر مشکلات متعددی فائق می آمدیم. این گفت و گوها در مقطعی حیاتی انجام شد آن هم زمانی که موقعیت شبه جزیره کره شمالی در چهار راه مهم گفت و گو و تقابل قرار دارد. به همین علت ما سر میز مذاکرات حاضر شدیم آن هم با این امید که به نتایجی قابل توجه در روابط کره شمالی و آمریکا دست پیدا کنیم و مناسبات کره شمالی و آمریکا را بهبود بخشیم.»

وی گفت اما آنها حاضر نبودند «از نظر و نگرش قدیمی خود» دست بردارند.

نماینده دولت کره شمالی در مذاکرات سوئد افزود: «به نتیجه نرسیدن مذاکرات تاکنون به علت آن است که آمریکا بر خواسته های خودش تاکید داشته و از آن، کوتاه نیامده است. آمریکا با طرح پیشنهادهایی از قبیل رویکرد انعطاف پذیر، شیوه های جدید و راه حلهای خلاقانه، سبب بالاتر رفتن سطح انتظارات شد. اما این رویکرد سبب مایوس شدن شدید ما شده و شور و اشتیاق ما را کمرنگ کرده است، زیرا هیچ نکته ای به میز مذاکرات نیاورده اند.»

هیئت کره شمالی روز پنجشنبه برای برگزاری مذاکرات خلع سلاح هسته ای در سطح کارشناسی وارد استکهلم شده بود.

«استفان بیگان» نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی و کیم میونگ گیل مذاکره‌ کننده ارشد کره شمالی روز شنبه اولین بار پس از اجلاس فوریه در هانوی، مذاکرات رسمی را در استکهلم برگزار کردند.

کره شمالی روز چهارشنبه اعلام کرده بود این کشور با موفقیت مدل جدید موشک بالستیک خود را از زیردریایی شلیک کرد.

«کیم کیه گوان» مشاور وزارت خارجه کره شمالی نیز اخیرا در اظهاراتی از آمریکا به علت اجرایی نکردن توافق های به دست آمده میان سران دو کشور و تنها تاکید بر «اول، خلع سلاح هسته ای» انتقاد کرد.

وی گفت: این یک واقعیت سخت است که ببینیم سیاستمداران در واشنگتن در مورد خلع سلاح هسته ای اولیه، وسواس به خرج می دهند و تاکید می کنند کره شمالی تنها در صورتی می تواند به آینده ای روشن دست یابد که در ابتدا برنامه هسته ای خود را رها کند. این دیدگاه عجیبی است که تحریم ها، کره شمالی را به پای میز مذاکره کشانده اند.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات کیم میونگ گیل بیانگر مفاد و ماهیت مذاکرات نبوده است. این بیانیه مدعی شد: آمریکا ایده های خلاقانه ای را آورد و با همتایان کره شمالی گفت و گوهای خوبی داشت.

«مورگن اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد نظرات کره شمالی درباره مذاکرات سوئد، محتوا یا روح بیش از هشت ساعت مذاکرات را نشان نمی دهد.

وزارت خارجه سوئد هم از ارائه هرگونه توضیحی در خصوص این مذاکرات خودداری کرده است.

گفت و گوها در حالی آغاز شده بود که کره شمالی چند روز پیش به پرتاب یک موشک جدید بالستیک از زیردریایی اقدام کرد. آن اقدام که یازدهمین آزمایش موشکی کره شمالی در سال 2019 محسوب می شد، توسط ژاپن و آمریکا محکوم شد.

با این حال دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا آزمایش‌ های موشکی کره شمالی را فاقد اهمیت می داند و بر خط مشی تعامل تاکید دارد. او بارها گفته است که با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی رابطه خوبی دارد.

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ تا به حال دو مرتبه در سنگاپور و ویتنام دیدار داشته اند که این دیدارها تاکنون به دستیابی به یک توافق منجر نشده است.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در حالی که مذاکرات استکهلم هنوز در جریان بود ابراز اطمینان کرده بود که دو طرف در این گفت‌ و گوها به پیشرفت‌ هایی دست پیدا کنند. پومپئو در حاشیه سفر به یونان ابراز امیدواری کرده بود که رایزنی‌ های کارشناسی در استکهلم زمینه‌ ساز مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌ یانگ در هفته‌ ها و ماه‌ های آینده باشد.

سیاست‌ های دونالد ترامپ در مورد کره شمالی در داخل و خارج آمریکا منتقدان زیادی دارد. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که چندی پیش برکنار شد، تصریح کرده که کره‌ شمالی هرگز به صورت داوطلبانه برنامه تسلیحات اتمی خود را کنار نخواهد گذشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.