رئیس جمهور آمریکا طی پیامی توئیتری آغاز تحقیقات برای استیضاح او توسط نمایندگان دموکرات این کشور را کودتا توصیف کرد.

به گزار جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور آمریکا اقدام نمایندگان دموکرات این کشور در آغاز تحقیقات استیضاح از او را «کودتا» توصیف کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی پیامی توئیتری آغاز تحقیقات برای استیضاح او توسط نمایندگان دموکرات این کشور را  کودتا توصیف کرد.

وی نوشت: «طبق مواردی که روز به روز دستگیرم می‌شود دارم به این نتیجه می‌رسم که اتفاقی که در حال رخ دادن است، استیضاح نیست، بلکه کودتایی است با هدف ربودن قدرت مردم، رأی آنها، آزادی‌شان، حق‌شان، دین‌شان، سربازان‌شان، دیوار مرزی‌شان و حق اعطا‌ شده به آنها به عنوان شهروند ایالات متحده آمریکا.»

نمایندگان دموکرات‌ کنگره آمریکا مقدمات استیضاح ترامپ را فراهم آورده‌اند. به گفته آن‌ها، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی‌ خود که در اواخر ژوئیه انجام شده خواسته است، مقام‌های اوکراین تحقیقاتی در مورد «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» انجام دهند.

ترامپ با تاکید بر آنکه این گفت‌وگوی تلفنی طبق مقررات انجام شده، گفت: این مهم نیست که من درباره چه صحبت کردم، یک نفر باید درباره جو بایدن تحقیق کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا ترامپ با زلنسکی گفته که تنها در صورت آغاز تحقیقات درباره بایدن و خانواده اش به اوکراین کمک خواهد کرد. ترامپ نیز اعلام کرد که پیش از این گفتگو کمک 400 میلیون دلاری به کی‌یف را به حالت تعلیق درآورده بوده است.

کاخ سفید چهارشنبه هفته گذشته تحت فشار نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکایی متن گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین را منتشر و تصریح کرد که این گفت‌وگو ارتباطی با موضوع کمک به اوکراین نداشته است.

نگرانی دونالد ترامپ از آغاز فرایند استیضاحش تا آنجا پیش رفته است که وی روز دوشنبه خواستار دستگیری «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به اتهام «خیانت» شد. ترامپ گفته است که آدام شیف درباره بخش‌هایی از مکالمه او با رئیس جمهوری اوکراین اغراق کرده و سخنان نادرست بیان کرده است.

از سوی دیگر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به روند احضار مدیران وزارت خارجه برای شهادت در کنگره به شدت انتقاد کرده و گفته است در برابر «قلدری» کنگره می ایستد.

کنگره ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته پنج مدیر فعلی و سابق این وزارتخانه را احضار کرده است با این حال وزیر خارجه آمریکا این احضار‌ها را «تلاش برای ارعاب، ترساندن و بدرفتاری با متخصصان برجسته وزارت خارجه» معرفی کرده است.

پمپئو در حالی چنین نامه شدیدالحنی را به کنگره می نویسد که سه کمیته اصلی مجلس نمایندگان آمریکا از وی خواسته‌اند تا تمامی اسناد و مدارک مرتبط با تماس ترامپ و دولت اوکراین را در اختیار آنها بگذارد. شخص وزیر خارجه تاکنون درخواست برای شهادت در پرونده موسوم به اوکراین گیت را بی پاسخ گذاشته است. سران سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا با هشدار به وی در این خصوص تصریح کرده اند که این اقدام مایک پمپئو ممکن است مصداق ممانعت از اجرای عدالت تلقی شود.

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در دست دموکراتهاست با این حال برای اینکه استیضاح دونالد ترامپ به واقعیت نزدیک شود باید مجلس سنا نیز به این طرح رای دهد، مجلسی که اکثریت آن در دست جمهوریخواهان است و بعید به نظر می رسد که چنین اتفاقی در سنا رخ دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.