انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در میان بیم و امید مردم این کشور برگزار شد و شمارش آرا در حال انجام است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری اکسپرس تریبون پاکستان گزارش داد: بر اساس گزارش‌ ها شمارش آرا در محل‌ های رای‌ گیری در افغانستان آغاز شده است. یک عضو کمیسیون انتخابات افغانستان امروز یکشنبه به رسانه‌ ها گفت به طور غیر رسمی میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اندکی بیش از 2 میلیون نفر تخمین زده می شود.

در حالی که 9.67 میلیون رای دهنده ثبت نام کرده بودند، این آمار نشان می دهد تنها یک پنجم آرا خود را در صندوق انداخته اند.

نظر به این آمار تخمینی میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره قبلی پایین بوده است.

این در حالی است که شب گذشته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آمار تخمینی بیش از نیمی از مراکز را اعلام کرد. این کمیسیون در یک نشست خبری، آمار تخمینی 2597 مرکز از 4905 مرکز رای‌ گیری را که به آن مواد انتخاباتی ارسال شده بود، اعلام کرد.

این کمیسیون گفت در 2597 مرکز، آماری که از طریق تلفن از مسئولان محلی دریافت کرده‌ اند، یک میلیون و 51 هزار و 998 نفر شرکت کردند. 

میزان مشارکت در 2308 مرکز باقی‌ مانده امروز مشخص خواهد شد. مسئولان این کمیسیون دلیل مشخص نشدن میزان مشارکت در تمام مراکز را مشکلات اتصالی و مخابراتی خواندند.

روز گذشته مراکز رای گیری در 13 استان افغانستان هدف حملات راکتی و انواع انفجار قرار گرفت که براثر آن 9 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 100 نفر هم زخمی شدند. وزیر کشور افغانستان وقوع 68 حمله طالبان را تایید کرد.

علاوه بر چالش امنیتی، نارسایی ها و تخلفات انتخاباتی نیز بخش دیگری از مشکلات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود.

نقص فنی دستگاه های بیومتریک ( سامانه ثبت هویت رای دهندگان )، آشنا نبودن شماری از کارمندان کمیسیون انتخابات با کار این دستگاه ها، تاخیر در گشایش مراکز رای گیری، نبود فهرست رای دهندگان در مراکز رای گیری، ناقص بودن فهرست های رای دهندگان، جابجایی فهرست های رای دهندگان در مراکز انتخاباتی و کمبود برگه های رای گیری در برخی شعب اخذ رای از مهم ترین نارسایی های این انتخابات بود که همانند انتخابات مجلس در سال گذشته تکرار شد .

این مشکلات و نارسایی ها باعث محرومیت شماری از شهروندان افغان از حق رای دهی شان شد.

مشکلات امنیتی، فنی و نارسایی های انتخابات باعث شد کمیسیون انتخابات افغانستان مهلت رای گیری را با دو ساعت تمدید تا ساعت 17 ادامه دهد.

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 13 کاندیدا از جمله «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» رقابت کردند و 5 کاندیدای نیز قبل از برگزاری انتخابات انصراف داده بودند.

انتظار نمی رود نتایج اولیه قبل از 17 اکتبر و نتایج نهایی قبل از 7 نوامبر اعلام شود. اگر هیچ یک از کاندیداها بیش از نیمی از آرا را بدست نیاورند، دور دوم انتخابات بین دو کاندیدای پیشرو برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.