پس از تمرد از ارائه اسناد درباره موضوع ترامپ و اوکراین، مجلس نمایندگان آمریکا برای مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور احضاریه فرستاد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت پولتیکو گزارش داد سه کمیته پرنفوذ مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال احضاریه ای از «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا رسما خواسته‌ اند همه اسناد و مدارک مرتبط با ارتباط دولت ترامپ و اوکراین را در اختیار آنها بگذارد.

 «الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، «آدام شیف» رئیس کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس و «الیجاه کامینگز» رئیس کمیته اصلاحات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ ای به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ارائه اسنادی را خواستار شدند که وی هفته‌ ها از ارائه آن سرباز زده بود.

این کمیته ها در حال تحقیق درباره ابعاد رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به خطر انداختن امنیت ملی این کشور با اعمال فشار به اوکراین جهت مداخله در انتخابات 2020 و تعلیق کمک‌ های امنیتی این کشور برای مقابله با تجاوزهای روسیه است.

آنها به وزیر خارجه آمریکا یک هفته مهلت داده‌ اند که همه این مدارک را به آنها ارائه کند. در نامه روسای این کمیته‌ ها آمده است: «متعاقب تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان، ما احضاریه‌ ای را ارسال می‌ کنیم که شما را به ارائه این اسناد تا چهارم اکتبر 2019 ملزم می‌ کند.

اولین درخواست مجلس نمایندگان آمریکا برای رویت این اسناد دو هفته پیش ارسال شده، اما پومپئو تاکنون از ارائه این اسناد خودداری کرده است.

روسای کمیته‌ های اصلی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود به پومپئو هشدار دادند اگر او به رفتار متمردانه اش ادامه دهد، اقدامات اجباری را بررسی می‌ کنند.

در این نامه آمده است: «این احضاریه توسط کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا پس از مشورت با کمیته منتخب دائمی اطلاعات و کمیته نظارت و اصلاحات منتشر شده است. اسناد درخواستی بخشی از روند تحقیقات استیضاح است و در این کمیته‌ ها به اشتراک گذاشته می‌ شود. قصور یا خودداری شما در تبعیت از این درخواست مصداق اخلاف در فرایند استیضاح مجلس نمایندگان تلقی می‌ شود.»

این سه کمیته به پومپئو اطلاع داده‌ اند که قصد دارند ظرف دو هفته آینده پنج مقام این وزارتخانه از جمله «ماری یووانویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین را نیز برای شهادت فرابخوانند.

این سه کمیته درعین حال از پومپئو خواسته‌ اند اسناد مربوط به تعلیق نزدیک به 400 میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین توسط ترامپ را نیز در اختیار مجلس بگذارد.

پومپئو تا به این لحظه واکنشی علنی به این احضاریه نشان نداده است.

ترامپ متهم است که طی تماس تلفنی، رئیس جمهور اوکراین را برای تحقیق درباره «جو بایدن» رقیب دموکراتش تحت فشار قرار داده است.

ترامپ اتهام فشار بر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را رد کرده است.

این مکالمه تلفنی در ماه ژوئیه اتفاق افتاده که جو بایدن پیشتاز نظرسنجی‌ ها در میان داوطلبان کاندیداتوری حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 بوده است.

ترامپ بدون ارائه هر گونه شواهدی ادعا کرده است بایدن در سال 2016 از اخراج «ویکتور شوکین» دادستان کل اوکراین حمایت کرده است تا از شرکت گازی که موضوع تحقیق شوکین بود پشتیبانی کند. پسر بایدن عضو هیات مدیره این شرکت بوده است.

استیضاح رئیس جمهور در آمریکا اتفاق نادری است که بر اساس قانون در دو مرحله صورت می‌ گیرد و می‌ تواند باعث برکنار رئیس جمهور آمریکا به دلیل ارتکاب خطا شود.

کارشناسان معتقدند حتی اگر استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات‌ رای بیاورد، برکناری او بعید است چرا که کنترل سنای آمریکا در دست جمهوری‌ خواهان است و آنها مانع چنین اتفاقی خواهند شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.