اوغلو کناره گیری خود از حزب حاکم را در کنفرانسی مطبوعاتی در آنکارا اعلام کرد و با این کار دست پیش را گرفت زیرا قرار است که حزب حاکم ترکیه وی را از این حزب اخراج کند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،«احمد داوداوغلو» نخست‌وزیر سابق ترکیه از حزب حاکم «عدالت و توسعه» کناره‌گیری و اعلام کرد، قصد دارد «در آخرین چالش خود علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور» یک جنبش سیاسی جدید به‌راه بیاندازد.

 داوود اوغلو 60 ساله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نخست‌وزیر و رئیس حزب عدالت و توسعه بود تا این که انتقادهای او از حزب موجب تیره شدن روابطش با رجب طیب اردوغان شد. 

اوغلو کناره گیری خود از حزب حاکم را در کنفرانسی مطبوعاتی در آنکارا اعلام کرد و با این کار دست پیش را گرفت زیرا قرار است که حزب حاکم ترکیه وی را از این حزب اخراج کند.

در اوایل ماه جاری کمیته اجرایی حزب عدالت و توسعه با اجماع تصمیم گرفته بود که داودود اوغلو را به کمیته تأدیبی بفرستد و پس از آن وی را از حزب اخراج کند.

او تشکیل حزبی جدید را  «هم یک مسئولیت و هم یک ضرورت» توصیف کرد تا «جنبشی تازه شکل بگیرد و راه‌های نوینی پیموده شود.»  او از همه کسانی که «قلبشان برای آینده ترکیه می‌تپد» دعوت کرد که به حزبش بپیوندند.

شماری از متحدان داووداوغلو نیز به همراه او از حزب عدالت و توسعه استعفا داده‌اند. داوود‌اوغلو حزب عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان را به «انحراف از مبانی اولیه‌اش» متهم کرده است. او از جمله منتقد لغو نتیجه انتخابات شهرداری استانبول در تیرماه گذشته بود که با شکایت حزب حاکم عدالت و توسعه صورت گرفت. این حزب شهرداری استانبول را پس از ۲۵ سال به اپوزیسیون واگذاشت. تجدید انتخابات هم در این نتیجه تغییری ایجاد نکرد.

چندی پیش «علی باباجان» وزیر سابق اقتصاد در دولت ترکیه نیز از حزب عدالت و توسعه جدا شد. ناظران این رویدادها را نشانه‌ای از پراکندگی و افول قدرت حزب عدالت و توسعه توصیف می‌کنند.

استعفای داوود اوغلو ضربه مهلکی به حزب عدالت و توسعه به شمار می رود و پیش از این رسانه ها گمانه زنی کرده بودند که در پی شکست حزب در انتخابات محلی در ماه مارس دچار شکاف و چند دستگی شود.

این در حالی است که دو روز پیش نیز خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشت: «عبدالله گل»، داوود‌ اوغلو و علی باباجان سیاستمداران و مقامات عالیرتبه پیشین ترکیه، قرار است حزب جدیدی تاسیس کنند. پس از آشکار شدن اختلافات درونی در حزب حاکم عدالت و توسعه تاسیس حزب جدید به نظر ناظران سیاسی حتمی می‌رسد.

روزنامه «حریت»ترکیه  نیز گزارش داد که در روز دوشنبه ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) پس از تقریبا پنج ساعت بحث و گفتگو در میان اعضای رهبری حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تصمیم گرفته شد که داووداوغلو، نخست وزیر سابق این کشور، از حزب اخراج شود.

داوود‌‌اوغلو اخیراً از حزب عدالت و توسعه انتقاد کرده بود که از اصول و اهداف اصلی خود دور شده است. او از تصمیم اردوغان مبنی بر لغو انتخابات شهرداری استانبول در مارس سال جاری در استانبول هم قبلا انتقاد کرده بود.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری از رقیب خود شکست خورد. نخست وزیر پیشین ترکیه از برکناری چند شهردار کرد در شرق ترکیه نیز به شدت انتقاد کرده بود.

بسیاری از مقامات ارشد حزب حاکم از جمله عبدالله گل، رئیس جمهور پیشین ترکیه، و علی باباجان، معاون نخست وزیر سابق این کشور، که هر دو از بنیان‌گذاران حزب عدالت و توسعه بوده‌اند نیز این حزب را ترک کرده‌اند.

باباجان که در گذشته وزیر اقتصاد ترکیه هم بوده یکی از منتقدان برنامه‌های اقتصادی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه است. او در درون حزب عدالت و توسعه ترکیه به جناح لیبرال و موافق اتحادیه اروپا تعلق داشت.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از استانبول نوشته است که حزب حاکم ترکیه در حال فروپاشی است. با خروج یکی از بنیانگذاران قدیمی حزب عدالت و توسعه، تنش‌های درون حزبی اکنون برای همگان آشکار شده است.

علی باباجان، معاون نخست وزیر و وزیر پیشین اقتصاد، روز دوشنبه ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) اعلام کرد که به دلیل «اختلافات عمیق» بین سیاست رجب طیب اردوغان و «اصول، ارزش‌ها و ایده‌های» خود حزبش را ترک کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود همچنین تاکید کرده است که حزب عدالت و توسعه در سال‌های نخست فعالیت خود برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی تلاش کرده و پس از به دست گرفتن دولت در سال ۲۰۰۲ موفق شد اقتصاد ترکیه را از بحران خارج و به مسیر رشد اقتصادی هدایت کند.

اما از زمان اعتراضات «گزی پارک» در سال ۲۰۱۳ اوضاع فرق کرده است. اردوغان دیگر تحمل انتقادها را نداشته و بعد از کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ با مخالفان خود مبارزه کرده و با  برقراری سیستم ریاست جمهوری، قدرت را کاملاً در دستان خود متمرکز کرده است. منتقدان می‌گویند که او با افراد انگشت‌شماری از مشاوران و بستگان خود در کاخش محاصره شده و به سختی به حرف کارشناسان دیگر گوش می‌دهد.

چهره‌های سابق مانند عبدالله گل و احمد داوود‌ اوغلو در حال حاضر در حزب عدالت و توسعه به حاشیه رانده شده‌اند. آنها از تضعیف حاکمیت قانون و اقداماتی مانند برکناری شهرداری‌های شرق ترکیه و همچنین عزل رئیس بانک مرکزی از طرف اردوغان ناراضی هستند.

علی باباجان گفته است که در شرایط فعلی ترکیه به «استراتژی‌ها و برنامه‌های جدیدی» نیاز دارد. او به عنوان وزیر اقتصاد بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ پایه رونق اقتصادی و اصلاحات ترکیه را گذاشت.

رسانه‌های ترکیه درباره اینکه عبدالله گل، رئیس جمهور سابق هم تلاش می‌کند یک حزب جدید و رقیب حزب حاکم تاسیس کند گمان‌زنی می‌کنند.

عبدالله گل در ماه مه سال جاری در مصاحبه با «عبدالقادر سلوی» روزنامه‌نگار ترک گفت که  قصد دارد حزب جدیدی تاسیس کند و در این باره با اردوغان صحبت کرده است. اما او تأیید کرد که با این حال تصمیم گرفته تا انتخابات شهرداری استانبول منتظر بماند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.