اینکه چین اعلام کند در بخش گاز و نفت ایران 280 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند این یعنی سیلی محکم به تحریم های تحمیلی آمریکا علیه تهران و چالش قوی این تحریم ها در این برهه حساس زمانی است.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: در هیاهوی اخبار«جنگ پهپادها» در لبنان و نوار غزه و شرق سوریه دو اقدام مهم و قابل توجه توسط رهبران چین انجام شده است که ارتباط محوری با منطقه «خاورمیانه» و آینده آن دارد:

نخست: خرید 100 میلیارد دلار طلا در چارچوب جنگ تجاری با آمریکا توسط بانک خلق چین و طرح مشترک روسیه و چین برای ایجاد سیستم مالی جدید که به سلطه دلار آمریکا پایان می دهد.

دوم: اعلام قصد چین برای سرمایه گذاری 280 میلیارد دلاری در بخش انرژی(نفت و گاز) ایران و تبدیل ایران به شریک تجاری اصلی.

روی آوردن چین به خرید طلا بازتاب دهنده گام برداشتن چین در استراتژی اش برای ایجاد پوشش فلزات ارزشمند و گران قیمت برای یوان، واحد پولی اش، به گونه ای که یوان را در جهان قوی می کند و تلاش های این کشور برای تضعیف دلار را نیز تقویت می کند و باعث می شود که سلطه دلار بر سیستم بانکی جهانی پایان یابد. علاوه بر آن طلا همیشه پناهگاه امنی در سایه افزایش تنش های نظامی در بیش از چند جبهه در جهان به ویژه تنش ها میان آمریکا و ایران در تنگه هرمز به شمار می رود که چین بیشتر نیازهای نفتی اش که نزدیک به پنج میلیون بشکه در روز است را از این تنگه وارد می کند.

درست است که چین بزرگترین سرمایه گذار در اوراق قرضه خزانه آمریکاست و نمی خواهد زیان بزرگی به این سرمایه گذاری اش که مرتبط با دلار است، وارد کند اما این اقدام فوق الذکر یعنی روی آوردن به طلا در چارچوب استراتژی طولانی مدتش صورت می گیرد که عنوان برجسته آن قرار گرفتن یوان طلایی چین در صدر ارزهای جهانی طی پنج سال آینده است.

چین اکنون رتبه هفتم را در جهان در زمینه ذخایر طلا از آن خود کرده است به طوری که حجم ذخایر اش نزدیک به 1885 تن در مقایسه با ایالات متحده آمریکا است که با داشتن ذخایر 8133 تن رتبه نخست را از آن خود کرده است. آلمان نیز با داشتن 3369 تن رتبه دوم و پس از آن صندوق بین المللی پول با داشتن 2814 تن طلا در رتبه سوم قرار دارد.

اما اینکه چین اعلام کند در بخش گاز و نفت ایران 280 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند این یعنی سیلی محکم به تحریم های تحمیلی آمریکا علیه تهران و چالش قوی این تحریم ها در این برهه حساس زمانی است.

برنامه ریزان استراتژیک چینی بر این باروند که ایران یکی از مهمترین کشورهایی است که می تواند پلی شود که آسیا را به اروپا در آینده مرتبط کند همچنین یکی از زنجیره های اصلی در چارچوب طرح«یک کمریند-یک راه» است که رهبران چین آن را به راه انداختند و بازتاب دهنده بلندپروازی های آنها برای ایستادن بر قله اقتصادی جهان پس از سرنگونی آمریکا از آن است.

چین با قدرت و اعتماد به نفس صعود کرده است و گام های خود را به سمت قله با دقت بسیار زیاد و با حمایت شبکه ای از همپیمانان که هدف شان شکستن سلطه آمریکا و اروپاست، بر می دارد.

عرب ها در این طرح ها و برنامه های چین و جهان کجا قرار دارند؟ پاسخ را به شما واگذار می کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.