در بحبوحه بزرگ‎ ترین جنگ تجاری در طول تاریخ اقتصاد بشر که بین چین و آمریکا آغاز شده، نماینده تجاری آمریکا فهرستی از هزاران کالای دیگر را که می توانند با اعمال تعرفه مواجه شوند، منتشر کرد و جنگ تجاری را تشدید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد دولت ترامپ برای اعمال تعرفه بر کالاهای تازه چینی به ارزش 200 میلیارد دلار از ماه سپتامبر آماده می شود؛ اقدامی که جنگ تجاری با چین را تشدید کرده است.

«رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری آمریکا روز سه شنبه فهرستی از هزاران کالای دیگر را که می توانند با اعمال تعرفه مواجه شوند، منتشر کرد. این کالاها شامل محصولات غذایی، مواد معدنی، میوه و سبزیجات، کیف های دستی، یخچال ها، و دستکش ها هندبال می شوند.

این تصمیم چند روز پس از آن گرفته می شود که آمریکا تعرفه 25 درصدی را بر کالاهای چینی به ارزش 34 میلیارد دلار اعمال کرد. پکن هم بلافاصله با اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی به ارزش 34 میلیارد دلار این اقدام را تلافی کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده بود که اگر چین دست به تلافی جویی بزند، تعرفه های بیشتری در نظر خواهد گرفت. او از لایتهایزر خواسته بود 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را برای اعمال تعرفه تعیین کند اگر که چین دست به تلافی بزند.

این تعرفه ها به میزان 10 درصد از پایان ماه اوت اعمال خواهد شد که پس از یک دوره برای دریافت و بررسی نظر عمومی است.

کاخ سفید می گوید که این تعرفه ها واکنشی به شیوه های غیرمنصفانه تجاری چین و سرقت مالکیت معنوی است.

رابرت لایتهایزر نماینده تجاری آمریکا گفت که تلافی جویی چین هیچ توجیهی ندارد.

او گفت: «مانند گذشته آمریکا مایل به مشارکت در تلاش هایی است که می تواند به حل نگرانی های ما در مورد شیوه های غیرمنصفانه تجاری چین و باز شدن بازار چین به روی کالاها و خدمات آمریکایی منجر شود.»

در اقدام تلافی جویانه چین در روز جمعه، خودروهای آمریکایی و کالاهای کشاورزی اصلی نظیر دانه سویا و گوشت هدف قرار گرفته بودند.

آمریکا اکنون بر روی موج دوم تعرفه ها بر کالاهای چینی به ارزش 16 میلیارد دلار کار می کند. تعرفه هایی که امروز اعلام شده، سومین موج است. آنها زمانی پس از 30 اوت اعمال می شوند. 

بسیاری از شرکت های آمریکایی مخالف استفاده دولت این کشور از تعرفه علیه چین هستند، چون می گویند که خطر آسیب رساندن به کسب و کارها و اقتصاد آمریکا را به دنبال دارد و بعید است رفتار چین را عوض کند.

مقامات ارشد دولت ترامپ هم معتقدند دو کشور تا به امروز هیچ دستاوردی نداشته اند.

یک مقام ارشد دولت ترامپ می گوید: «آنها بر مشکلاتی اصرار می ورزند که ما آنها را مشکلات اصلی نمی دانیم.»

این مقام افزود چین برای مذاکره در مورد «ساخت چین 2025»، یک طرح دولتی که این کشور را به رهبر جهانی در صنایعی چون خودروهای برقی، تراشه های رایانه ای و روباتیک تبدیل می کند، آمادگی نداشته است. 

این سیاست، نگرانی اصلی مقامات آمریکا است. با این حل تحلیلگران می گویند احتمال کمی وجود دارد که چین این طرح را کنار بگذارد، زیرا آن را برای توسعه اقتصاد عظیم اش ضروری می بیند.

تحلیلگران در موسسه تحقیقاتی BMI می گویند: «تهدید برای بروز موانع تجاری بیشتر، به نظر نمی رسد چین را از برنامه اش برای ایجاد یک خط عرضه قدرتمند برای ابتکار عمل در صنایع بسیار فنی صرف نظر کند.»

تحلیلگران معتقدند چین ممکن است این بار در اقدام تلافی جویانه، تجارت در خدمات بین دو کشور مانند گردشگری و آموزش را هدف قرار دهد، یا ادامه فعالیت را برای شرکت های بزرگ آمریکایی فعال در چین سخت کند.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین عصر دوشنبه  تدابیر چهارگانه‎ای را به منظور از بین بردن تاثیرات منفی ناشی از مناقشات تجاری با آمریکا اعلام کرد که عبارتند از: ارزیابی مستمر خسارت‎های شرکت ها بر حسب نوع شرکت؛ جبران خسارات شرکت ها و کارمندان از محل درآمد عوارض و مالیات افزوده ناشی از اقدامات انجام شده برای مقابله با اقدامات آمریکا؛ تشویق شرکت ها به تعدیل ترکیب واردات خود؛ حفاظت قوی تر از منافع مجاز شرکت ها و بهینه سازی محیط سرمایه گذاری طبق پیشنهادات شورای دولتی درباره استفاده فعال و موثر از سرمایه های خارجی و کمک به رشد باکیفیت اقتصاد.

در بیانیه وزارت بازرگانی چین آمده است شرکت های چینی باید به تدریج ساختارهای وارداتی خود را تغییر دهند و برای تامین بسیاری از کالاها که پیشتر از آمریکا وارد می کردند به دنبال وارد کردن دانه های روغنی، سویا، محصولات آبزی و حتی خودرو از کشورهای دیگر باشند.

این بیانیه می افزاید هر تدبیری برای رویارویی با آمریکا در جنگ تجاری در صورت لزوم اتخاذ می شود.

وزارت بازرگانی چین خاطرنشان کرده است ارزیابی تاثیرات منفی این جنگ بر روی شرکت های چینی در حال انجام است به این شرکت ها بر اساس راهبرد نوین جنگ تجاری، یارانه اختصاص داده می شود تا زیانشان در معاملات تجاری با آمریکا به دلیل بالا رفتن تعرفه ها کمتر شود.

از سوی دیگر این وزارتخانه تاکید کرده که بعضی از مالیات هایی که بر روی درامد این شرکت ها وضع می شد، متوقف می شود.

در بیانیه وزارت بازرگانی چین خاطرنشان شده است پکن از سرمایه گذاری خارجی استقبال می کند و به دنبال بهره وری موثرتر از آنها و ایجاد محیط مناسب تر برای سرمایه گذاران است.

دولت چین از همه نهادهای ذی ربط خواسته است تا دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را برای مهار آسیب های موجود ارائه کنند.

معمولا در جنگ تجاری هیچ طرفی برنده نیست. از این رو، در بزرگ‎ ترین جنگ تجاری در طول تاریخ اقتصاد بشر که بین چین و آمریکا آغاز شده، پرداخت بها و تحمل خسارت‎ ها برای هر دو امری اجتناب ‎ناپذیر خواهد بود. چین این پیامد را خیلی زود پیش‎ بینی کرد و اکنون آماده روبرو شدن با آن است.

بدیهی است دولت چین به منظور کاهش خسارات خود در جنگ تجاری در حال اجرای یک مجموعه تدابیر است که با آن هم می توان مشکلات فعلی را تحت کنترل قرار داد و هم می توان مساله را ریشه کن کرد. این تدابیر نشانگر توان قوی دولت چین در کنترل خطر و شکیبایی و تمرکز حواس برای مقاومت در جنگ تجاری است.

با توجه به آنکه جنگ تجاری تازه شروع شده، در آینده تغییرات زیادی رخ می دهد و چین باید طبق این تغییرات، راهکار خود را تنظیم کند. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است بسته سیاست های خود را تکمیل خواهد کرد و از تمام نیروهای جامعه دعوت به ارائه پیشنهاد برای حل این موضوع کرده است. قابل پیش‎ بینی است که با ادامه جنگ تجاری، برنامه چین برای کاهش خسارت‎ های خود نیز تدریجا بهینه می شود.

مقاومت در جنگ تجاری با آمریکا برای چین سرنوشت ساز است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.