نتایج انتخابات در ایالت‌ های زاکسن و براندنبورگ در شرق آلمان باعث تسکین نگرانی‌ ها از قدرت‌ گیری احزاب راست شد. از آرای احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات کاسته و بر آرای سبزها و جایگزین برای آلمان افزوده شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان نوشت: انتخابات ایالتی در دو ایالت «زاکسن» و «براندنبورگ» واقع در شرق آلمان روز یکشنبه 10 شهریور (1 سپتامبر) برگزار شد.

برگزاری انتخابات ایالتی در این دو ایالت شرق آلمان به دلیل امکان قدرت‌ گیری احزاب راستگرای پوپولیستی این کشور از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار بود.

با وجود نگرانی‌ ها و از دست دادن آرای بسیار، حزب محافظه‌ کار دموکرات مسیحی آلمان (CDU) توانست پرقدرت‌ ترین حزب در ایالت زاکسن باقی بماند و 35.5 درصد آرای شرکت‌ کنندگان در انتخابات را به دست آورد. آرای این حزب به نسبت انتخابات پیشین ایالتی 6.9 درصد کاهش را نشان می‌ دهد.

حزب پوپولیست جایگزین برای آلمان (AfD) توانست بیشترین پیروزی را به نسبت انتخابات دیگر به دست آورد و  27.8 درصد آرای این ایالت را از آن خود کند. آرای این حزب در ایالت زاکسن بیش از 18 درصد افزایش را نشان می‌ دهد.  

در ایالت زاکسن حزب سبزها حدود 8.4 درصد آرا را به دست آورد و آرای این حزب رشدی حدود 2.7 درصد داشته است.

حزب چپ آلمان (Linke) با شکستی چشمگیر در زاکسن روبرو شد. این حزب توانست تنها 10.1 درصد آرا را به دست آورد و به نسبت انتخابات پیشین این ایالت حدود 8.8 درصد آرا خود را از دست داده است.

حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) تنها 7.8 درصد آرا را به دست آورد. این حزب نیز 4.6 آرا را نسبت به انتخابات ایالتی پیشین از دست داد.

حزب دموکرات‌ های آزاد 4.6 درصد آرا را از آن خود کرد و به این ترتیب نتوانست حد نصاب 5 درصد برای ورود به پارلمان ایالتی را به دست آورد.

با توجه به نتایج اعلام شده مجلس ایالتی زاکسن با 45 نماینده حزب دموکرات مسیحی، 30 نماینده حزب جایگزین برای آلمان، 14 نماینده حزب چپ و 11 نماینده حزب سبزها و 11 نماینده سوسیال دموکرات تشکیل خواهد شد.

افزایش آرای پوپولیست‌ ها در ایالت براندنبورگ

نتایج انتخابات ایالتی در ایالت براندنبورگ نیز نشان‌دهنده افزایش محبوبیت حزب پوپولیست در میان شرکت‌ کنندگان در انتخابات است.

در این ایالت حزب سوسیال دموکرات با از دست دادن نزدیک به 5.8 درصد آرا ولی همچنان قدرتمندترین حزب باقی مانده و 26.1 درصد آرای شرکت‌ کنندگان در انتخابات را به دست آورده است.

حزب دموکرات مسیحی نیز تنها 15.7 درصد آرا را به دست آورده و کاهشی معادل 7.3 درصد آرای انتخابات را به نسبت انتخابات پیشین داشته است.

حزب چپ آلمان هم با شکست در این انتخابات مواجه شده است. این حزب توانسته 10.7 درصد آرا را به دست آورد و نسبت به انتخابات گذشته 7.9 درصد آرای شرکت‌ کنندگان در انتخابات را از دست داده است.

در براندنبورگ هم موفقیت حزب پوپولیست جایگزین برای آلمان چشمگیر بوده است. این حزب با افزایشی 11.5 درصدی توانسته 23.7 آرا را به دست آورد. 

حزب سبزها نیز با افزایش آرای 4.4 درصدی روبرو بود و توانست 10.6 درصد آرا را در براندنبورگ کسب کند. حزب شرکت‌ کنندگان آزاد (BVB) در این ایالت به حد نصاب 5 درصد آرای نمایندگان رسیده است.

مجلس ایالتی براندنبورگ با 25 نماینده سوسیال دموکرات، 23 نماینده جایگزین برای آلمان، 15 نماینده دموکرات مسیحی تشکیل می‌ شود. حزب چپ و سبزها هم هر کدام با 10 نماینده و شرکت‌ کنندگان آزاد نیز با 5 نماینده در مجلس ایالتی براندنبورگ شرکت می‌ کنند. 

نگرانی زیادی نسبت به کسب بیشترین آرا از سوی حزب پوپولیست جایگزین برای آلمان در انتخابات ایالت براندنبورگ پیش از اعلام نتایج انتخابات وجود داشت.

بیش از 4 میلیون نفر از جمعیت آلمان در ایالت زاکسن و دو میلیون و پانصد هزار نفر در ایالت براندنبورگ زندگی می‌ کنند.

ارزیابی‌ های بین‌ المللی از نتایج دو انتخابات

گرچه در انتخابات ایالتی در براندنبورگ و زاکسن، حزب راستگرای پوپولیستی جایگزین برای آلمان موفق شد بیش از دو برابر انتخابات قبلی رای به دست آورد، نخست‌ وزیران این دو ایالت و احزابشان، به رغم از دست دادن درصد قابل توجه آرا، همچنان در صدر قرار دارند.

بر این اساس نگرانی‌ ها از تبدیل شدن راستگرایان به قوی‌ ترین فراکسیون پارلمانی در دو ایالت شرقی آلمان تقریبا منتفی شده، گرچه حزب جایگزین برای آلمان در ایالت زاکسن 27.5 درصد آرا را از آن خود کرده که نزدیک 18 درصد بیش از انتخابات قبلی است.

اشپیگل امروز دوشنبه در گزارشی نوشته انتخابات دو ایالت شرقی آلمان هیچ «برنده واقعی» نداشته و در ادامه به بررسی واکنش‌ های بین‌ المللی به نتیجه رقابت‌ ها در ایالت‌ های براندنبورگ و زاکسن پرداخته است.

عمیق‌ تر شدن شکاف شرق و غرب آلمان

روزنامه نیویورک تایمز می‌ گوید انتخابات ایالتی آلمان «شکاف جدید میان شرق و غرب» را آشکارتر و عمیق‌ تر کرده است.

روزنامه ایتالیایی «رپوبلیکا» نتیجه انتخابات ایالتی روز یکشنبه را بهت‌ آور ارزیابی کرده و در عین حال می‌ افزاید این نتایج آن «زلزله‌ ای که همه از آن وحشت داشتند» نبود.

نشریه لهستانی Rzeczpospolita نیز نوشته نتایج انتخابات ایالتی نشان می‌ دهد نیروهای «چپ میانه و راست میانه» به رغم کاهش مقبولیت عمومی همچنان در صدر قرار دارند.

روزنامه ایتالیایی »کوریره دلا سرا (Corriere della sera) در تحلیلی متفاوت نتایج انتخابات در دو ایالت شرقی آلمان را «پرواز بلند اولترا - راست» تفسیر کرده و روزنامه لوموند فرانسه این نتایج را «موفقیت قدرتمندانه افراطیان راستگرا» ارزیابی کرده است.

سیلی مضاعف به احزاب سنتی

به گزارش اشپیگل آنلاین در حالی که روزنامه اسپانیایی «ال پایس» بر این باور است که احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات موفق شدند صعود راستگرایان افراطی در شرق آلمان را مهار کنند، روزنامه دیلی تلگراف چاپ هلند نتایج انتخابات ایالتی روز یکشنبه را «سیلی مضاعف» به «دولت‌ های ائتلافی ناپایدار» ارزیابی کرده است.

روزنامه اشتاندارد اتریش از «سرخوردگی زیاد در شرق» آلمان سخن گفته و در عین حال اهمیت موفقیت راستگرایان را نسبی دانسته و تاکید می‌ کند، درست است که خیلی از شهروندان به حزب جایگزین برای آلمان رای داده‌اند اما اکثریت عظیم رای‌ دهندگان این کار را نکرده‌ اند.

نشریه دانمارکی پولیتیکن (Politiken) نتایج انتخابات ایالت‌ های زاکسن و براندنبورگ را «تسکینی متناقض» خوانده و یادآور شده که حزب دموکرات مسیحی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و حزب سوسیال دموکرات در دو ایالت شرقی «شکستی آشکار» را متحمل شدند اما «فاجعه بزرگ» را از سر گذراندند.

بهبود موقعیت حزب سبزها در هر دو ایالت

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز نتایج انتخابات ایالتی را به همین شکل جمع‌ بندی کرده و نوشته است: «حزب راستگرای افراطی آلمان در دو انتخابات ایالتی روز یکشنبه موفقیت قابل توجهی به دست آورد اما قادر نشد بیشترین آرا را نصیب خود کند و احزاب سنتی را پشت سر بگذارد.»

انتخابات ایالتی در زاکسن و براندنبورگ یک پیروز بزرگ دیگر (حزب سبز) نیز داشت که موفقیتش در سایه توفیق راستگرایان چندان که باید با اهمیت جلوه نکرده است.

دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی که رهبری ائتلاف در دولت‌ های محلی براندنبورگ و زاکسن را در اختیار داشته‌ اند، برای تشکیل دولت جدید احتمالا مجبور به همکاری با حزب سبزها خواهند بود. این دو حزب پیشتر هر گونه همکاری با راستگرایان افراطی برای تشکیل دولت را به طور اصولی رد کرده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.