نبود متن واضح و صریح درباره برگزاری مذاکرات میان گروه طالبان و دولت اشرف غنی در کابل به معنای این است که ایالات متحده آمریکا پشت غنی را خالی کرده است و چه بسا با شرط مهم طالبان یعنی بازگشت امارت اسلامی افغانستان موافقت کند.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: هیجدهمین دوره مذاکرات میان گروه طالبان و ایالات متحده آمریکا که روز گذشته در دوحه برگزار شد بدون صدور هر گونه بیانیه پایانی که بر رسیدن به توافق تأکید کند، به پایان رسید و «زلمای خلیل زاد» فرستاده آمریکا به افغانستان فقط به این بسنده کرد که بگوید به طرح توافق رسیده شد و پیشرفت تشویق برانگیزی حاصل شد.

اطلاعاتی که درباره این پیشرفت تشویق برانگیز و بندهای آن به بیرون درز کرده همچنان محدود و اندک است و مساله مهم در این پیشرفت از خروج تدریجی آمریکا در مدت 18 ماه از افغانستان سخن به میان می آورد به گونه ای که در نهایت سیاست «دونالد ترامپ» برای خروج از افغانستان به اجرا در می آید و 14 هزار نظامی آمریکایی به کشورشان باز می گردند.

گروه طالبان تا کنون هیچ گونه امتیازی به آمریکا نداده است و خواسته های واشنگتن را برآورده نکرده است ، خواسته ها و امتیازهایی که شامل آتش بس کامل و آغاز گفت و گو با دولت«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و نیز دادن ضمانت های الزام آور برای تبدیل نشدن افغانستان به سکویی برای گروه های تندرو مانند«القاعده» و «داعش» برای حمله به اراضی آمریکا، می شود.

نبود متن واضح و صریح درباره برگزاری مذاکرات میان گروه طالبان و دولت اشرف غنی در کابل به معنای این است که ایالات متحده آمریکا پشت غنی را خالی کرده است و چه بسا با شرط مهم طالبان یعنی بازگشت امارت اسلامی افغانستان موافقت کند؛ امارتی که طالبان آن را تأسیس کرد و در جریان لشکرشکی آمریکا به افغانستان در اکتبر سال 2001 یعنی بعد از حملات یازدهم سپتامبر سرنگون شد.

غیبت «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا از پرونده افغانستان و دور کردنش از نشستی که در تفرجگاه ترامپ در ایالت«نیوجرسی» با حضور وزرای خارجه و دفاع و نیز معاون رئیس جمهور و مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به ریاست ترامپ برگزار شد، بازتاب دهنده میزان ضعف دولت آمریکا در پرونده افغانستان و آمادگی این دولت برای خروج از افغانستان به هر قیمت ممکن است زیرا بولتون به شدت با خروج نیروهای آمریکایی مخالفت بوده است.

ما بر این باور نیستیم که گروه طالبان به خواسته های آمریکا از جمله مذاکرات با دولت غنی در کابل به طور کامل تن دهد همچنین برای رویارویی با گروه های مسلحی که افغانستان را به عنوان سکویی برای انجام حملات به ایالات متحده آمریکا و منافعش مورد استفاده قرار می دهند و نیز قطع کامل روابط با طالبان پاکستان و ورود به جنگ با گروه جدایی طلب بلوچستان(پاکستان) دست به ماجراجویی نخواهد زد.چه بسا به همین دلیل روز یکشنبه در پایان دور جدید مذاکرات در دوحه توافقی اعلام نشد.

گروه طالبان قدرت بالای خود برای مذاکرات را ثابت کرد و موضعی برابر با آمریکا و نمایندگانش از خود نشان داد و خودش را با قدرت پس از 18 سال از درگیری های سخت تحمیل کرد و به دولت آمریکا نزدیک به دو تریلیون دلار و نزدیک به سه هزار کشته هزینه تحمیل کرد.

امارت اسلامی طالبان با قدرت در حال بازگشت است چه با رسیدن به توافق با دولت ترامپ چه با نرسیدن به توافق. این بازگشت به یک دلیل ساده در حال رخ دادن است و آن اینکه آمریکا به شکست خود در افغانستان اعتراف کرده و می خواهد تلفات و خسارت هایش را کاهش دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.