مرخصی اجباری نمایندگان پارلمان انگلیس به درخواست بوریس جانسون، خشم بسیاری از شهروندان و رسانه های اروپایی را برانگیخته است. بیش از یک میلیون نفر طوماری در مخالفت با این تصمیم نخست‌ وزیر امضا کردند و منتظر پاسخ دولت هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد به دنبال تعلیق فعالیت پارلمان انگلیس از 12 سپتامبر تا 14 اکتبر، عملا نمایندگان روزهای کمی برای تشکیل جلسه و ممانعت از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در 31 اکتبر خواهند داشت.

پارلمان انگلیس تا 3 سپتامبر در تعطیلات تابستانی است، بنابراین نمایندگان تنها 9 روز تا 12 سپتامبر فرصت دارند تا در مخالفت با تصمیم «بوریس جانسون» اجرای ماده 50 معاهده لیسبون را به تعویق بیاندازند یا با رای عدم اعتماد به نخست وزیر، انتخابات زودرس در کشور برگزار کنند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنش به تعلیق پارلمان از طرف بوریس جانسون نخست وزیر گفت که این اقدام «تهدیدی برای دموکراسی» است تا پارلمان نتواند مانع برگزیت بدون توافق شود.

تعلیق پارلمان بین 5 تا 20 روز امر غیرمعمولی در انگلیس نیست اما منتقدان بوریس جانسون می گویند او به این دلیل دست به این اقدام زده است که مخالفان فرصت کافی برای مخالفت با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نداشته باشند.

پیش‌ بینی می شود که جانسون در 17 و 18 اکتبر به بروکسل سفر کند و اگر او با توافق از بروکسل بازگردد نیازمند تصویب آن توافق در پارلمان است.

طوماری به صورت آنلاین برای مخالفت با تعلیق بحث‌ برانگیز پارلمان انگلیس منتشر شد و ظرف چند ساعت به امضای بیش از یک میلیون نفر رسید.

این نخستین باری نیست که شهروندان انگلیسی نظر خود را در شبکه‌ اینترنت اعلام می‌ کنند. ماه مارس گذشته بیش از 6 میلیون نفر طوماری برای ماندن در اتحادیه اروپا امضا کردند. حال بسیاری مخالف تصمیم بوریس جانسون، نخست‌ وزیر انگلیس، برای مرخصی اجباری نمایندگان پارلمان هستند.

در این چند روز اخیر شماری از شهرهای انگلیس شاهد تجمعاتی از سوی مخالفان جانسون بودند. در لندن تظاهرات کنندگان نزدیک پارلمان و نزدیک دفتر نخست وزیری تجمع کردند. آنها در حالی که پرچم اروپا را در دست داشتند، خواستار پایان آنچه شدند که «کودتا» می‌ خواندند.

تصمیم بوریس جانسون در حزب محافظه‌ کار او هم جنجال برانگیخته است. «روت دیویدسون» رهبر محافظه‌ کاران اسکاتلند اعلام کرده که استعفا می‌ دهد. هر چند او دلیل اتخاد این تصمیم را مسائل شخصی عنوان کرده اما بسیاری بر این باور هستند که تنش میان دیویدسون و جانسون بالا گرفته است. 

روت دیویدسون سال 2016 در انتخابات پیش از برگزیت جدی‌ ترین رقیب درون حزبی جانسون بود. او یکی از طرفداران سرسخت خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا است. دیویدسون پیش از پیروزی جانسون و به رهبری رسیدن او در حزب محافظه‌ کار، امید این حزب به شمار می‌ رفت.

سوء استفاده بی‌ شرمانه از قدرت

بسیاری از رسانه‌ های اروپایی از تصمیم نخست‌ وزیر انگلیس خشمگین هستند. روزنامه گاردین تعلیق پارلمان را نشانه «سوء استفاده کامل از عالی‌ ترین موقعیت سیاسی» کشور خوانده و خاطرنشان کرده که جانسون حتی یک رای هم برای تصدی نخست‌ وزیری انگلیس نداشته است.

«جان برکو» رئیس مجلس عوام انگلیس تصمیم نخست‌ وزیر را توهین به قانون اساسی توصیف کرده است

اشاره گاردین به این نکته است که جانسون پس از پیروزی در انتخابات سراسری نخست‌ وزیر نشده و پس از استعفای «ترزا می» رئیس دولت شده است. رسانه‌ های انگلیسی جانسون را متهم می‌ کنند که با این تاکتیک‌ ها، اهداف حزب‌ خود را دنبال می‌ کند و از حمایت اکثریت در پارلمان این کشور برخوردار نیست.

روزنامه فرانسوی «آلزاس» تصمیم جانسون را «ضربه‌ ای کاری به یکی از قدیمی‌ ترین به اصطلاح دموکراسی‌ های جهان» توصیف کرده و نوشته جانسون می‌ کوشد قانون خود را بر انگلیس تحمیل کند».

روزنامه اسپانیایی «ال موندو» حتی به روشنی رئیس حزب محافظه کار را متهم کرده که انگلیس را «به سمت استبداد» سوق می‌ دهد و روزنامه سوئیسی «زوریشر تاگس‌ تسایتونگ» پیش‌ بینی کرده که «جانسون هر چند ممکن است در نبرد قدرت پیروز شود، اما هزینه این پیروزی بسیار گزاف خواهد بود».. 

اپوزیسیون چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

«تیم بیل» استاد علوم سیاسی دانشگاه «کویین مری» لندن می گوید: «در زمان باقیمانده تا 31 اکتبر، اپوزیسیون دولت انگلیس سه گزینه برای متوقف کردن بوریس جانسون و برگزیت بدون توافق در اختیار دارند. گزینه اول این است که پارلمان به محض تشکیل جلسه با تصویب طرحی خواستار تعویق اجرای ماده 50 شود.»

وی می‌ افزاید: از آنجایی که در حال حاضر حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون تنها با یک رای در پارلمان اکثریت دارد، اگر محافظه کاران حامی ماندن در اتحادیه اروپا از حمایت از جانسون دست بکشند این امکان وجود خواهد داشت که برنامه جانسون متوقف شود.»

گزینه دوم این است که «نمایندگان پارلمان قانونی را تصویب کنند که نخست وزیر را مجبور به لغو اجرای ماده 50 و توقف برگزیت می کند. البته این احتمالش کم است زیرا این اقدام به نمایندگان حزب کارگر در حوزه‌ های انتخاباتی‌ ایی که حامی برگزیت هستند آسیب می زند. گزینه سوم هم این است که نمایندگان به دولت جانسون رای عدم اعتماد بدهند که می تواند به برگزاری انتخابات بیانجامد. به گفته تیم بیل این گزینه احتمالا بدترین گزینه ممکن است.»

این استاد دانشگاه کویین مری می گوید گزینه رای عدم اعتماد به دولت کنونی «گزینه‌ مورد علاقه جانسون است بنابراین اگر اپوزیسیون پارلمان هوشیار باشند باید تا جایی که می توانند از این گزینه دوری کنند و در دام جانسون نیافتند.»

بوریس جانسون نخست‌ وزیر انگلیس نمایندگان پارلمان این کشور را دو ماه قبل از خروج برنامه‌ ریزی شده انگلیس از اتحادیه اروپا به مرخصی اجباری فرستاده است. ملکه انگلیس با درخواست نخست وزیر برای تمدید مرخصی پارلمان تا 14 اکتبر موافقت کرده است.

حال با این تصمیم، نمایندگان مخالف برگزیت وقت بسیار کمتری برای اقدام علیه برگزیت دارند. بسیاری از آنها از تصمیم جانسون خشمگین هستند. 

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر هم آن را «رسوایی» خوانده و جانسون را به سرکوب دموکراسی و تحمیل نظر خود به انگلیس، یعنی خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا متهم کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.