برزیل اعلام کرد که کمک ۲۰ میلیون دلاری گروه‌ ۷ برای کنترل و اطفای آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون را نمی پذیرد.

به گزارش جماران، برزیل اعلام کرد که کمک ۲۰ میلیون دلاری گروه‌ ۷ برای کنترل و اطفای آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون را نمی پذیرد.

«اونیکس لورنزونی» رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل بعد از اعلام این خبر به رئیس جمهو فرانسه توصیه کرد که «به خانه و مستعمراتش» بپردازاد.

وی افزوده است: «ما از گروه‌۷ برای این کمک تشکر می کنیم اما شاید بهتر باشد این امکانات برای احیای جنگل‌ها در اروپا مورد استفاده قرار گیرد.»

خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داد  که این بیانیه از طرف رئیس جمهوری برزیل تایید شده است.

دو روز پیش نیز وزیر آموزش و پرورش برزیل به شدت به رئیس جمهور فرانسه تاخت و به وی اهانت نیز کرد.

«آبراهام وینتروپ» وزیر آموزش و پرورش برزیل در سلسله توئیت هایی نوشت که ماکرون در سطح این مناقشه نیست. وی یک فرصت طلب ابله است که تلاش می کند حمایت لابی کشاورزی فرانسه را به دست آورد.

وینتروپ در ادامه نوشت: فرانسه کشور تناقض هاست. مردانی مانند دکارت و پاستور را به دنیا آورد و در دوران جنگ جهانی دوم افرادی را به دنیا آورد که با نازی ها همکاری کردند.

این وزیر برزیلی همچنین نوشت: فرانسوی رئیس جمهوری بی شخصیتی را انتخاب کردند و باید با ماکرون احمق مقابله کرد.

حمله به رئیس جمهور فرانسه توسط سیاستمداران و دولت برزیل در پی آتش سوزی جنگل های آمازون و واکنش ماکرون به این آتش سوزی جنبه شخصی پیدا کرده است و از دایره ادب نیز خارج شده است به طوری که یکی از حامیان «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوی برزیل، در صفحه فیسبوکش عکسی از «بریژیت ماکرون» همسر رئیس‌جمهور فرانسه، و «میشله بولسونارو» منتشر کرد و نوشت: ««اکنون متوجه می‌شوید چرا ماکرون این همه بولسونارو را اذیت می‌کند».

اشاره این فرد به سن همسر رئیس‌جمهور فرانسه بود. ژائیر بولسونارو ۲۳ سال از امانوئل ماکرون ۴۱ ساله پیرتر است، اما همسرش میشل ۲۸ سال از خانم بریژیت، همسر ۶۶ ساله ماکرون، جوان‌تر است.

پس از انتشار این تصویر، بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل در در بخش کامنت‌های این پست فیسبوک نوشت: «پسره رو تحقیر نکن،‌ ها ها».

این کامنت رئیس‌جمهور برزیل که تمسخر و تحقیر رئیس‌جمهوری فرانسه و همسرش بود، با واکنش تند ماکرون مواجه شد.

او در جریان یک نشست خبری‌ گفت: «چه می‌توانم بگویم. او حرف بسیار بی‌ادبانه‌ای به همسرم زده است و این حرف در درجه اول برای وی و در درجه دوم برای مردم برزیل مایه تاسف است».

ماکرون گفته است به نظرش زنان برزیل از حرف‌ها و رفتار آقای بولسونارو شرمگین هستند.

در همین حال، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که کشورهای عضو گروه 7 قصد دارند حداقل 20 میلیون یورو برای فرو نشاندن آتش سوزی در جنگل های آمازون در آمریکای لاتین اختصاص دهند.

ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سباستیان پینیرا» همتای شیلی خود  در بیاریتز محل نشست گروه 7 گفت که کاری که اکنون می کنیم ایجاد طرحی برای احیای جنگل های آمازون است.

وی افزود که کمکی فوری برای مبارزه با آتش سوزی در جنگل های آمازون به مقدار حداقل 20 میلیون یورو اختصاص می دهیم.

رئیس جمهور شیلی نیز از این تصمیم استقبال کرد و گفت که «ما از اختصاص این مبلغ برای آمازون بسیار خوشحالیم.»

از جهتی دیگر، در پی ادامه آتش سوزی های گسترده آمازون ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور راستگرای برزیل بیشتر تحت فشار بین‌المللی قرار گرفت زیرا او از آغاز جنگل‌سوزی‌ها را بی‌اهمیت تلقی کرده بود. بولسونارو روز جمعه گذشته (۲۳ اوت) گفته بود: «همه جای دنیا جنگل‌سوزی وجود دارد؛ و این نمی‌تواند بهانه‌ای برای تحریم‌های بین‌المللی باشد.» پس از فشارهای بین‌المللی بود که بولسونارو ناگزیر شد تا ارتش را به میدان بفرستد.

از طرف دیگر، برخی شخصیت های مشهور نیز اعلام کرده‌اند که برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های آمازون کمک مالی خواهند کرد. «لئوناردو دی‌کاپریو» بازیگر سرشناس هالیوود گفته است که ۵ میلیون دلار به گروه‌های محلی و جامعه سرخ پوستان برزیل با هدف حفاظت از جنگل‌های آمازون کمک می کند.

انستیتو ملی تحقیقات فضای برزیل اعلام کرده است که در سال جاری بیش از ۷۲ هزار مورد آتش سوزی در جنگل‌های آمازون رخ داده است در حالی که سال گذشته این آمار ۴۰ هزار مورد آتش سوزی بوده است. در حال حاضر محققان می‌گویند که آتش سوزی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه در جنگل‌های آمازون فعال است.

جنگل‌های آمازون از آن نظر اهمیت دارد که یکی از مهمترین ابزار دفاعی زمین در برابر تغییرات اقلیمی است و به‌عنوان ریه‌های کره زمین از آنها نام برده می شود که ۲۰ درصد اکسیژن زمین را تولید می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.